Verktyg & Maskiner
Vulcan61: [citat] Hehe ser att många nämner festools dammuppsug är bäst. Säkert på deras slipmaskiner
mattiasp: Kan du inte ladda upp bilderna på BH i stället? Forumbilder och andra tredjepartsbilduppladdningstjänster känns sååå 2013
mattiasp: Jag har kollat nu. På C18 håller motorn fullt varvtal i borrläget oavsett inställningen på vridmomentbegränsaren. På DRC:n är det ingen issue, eftersom allt sitter i samma reglage. Man kan inte ha vridmomentbegränsing och borrläge samtidigt. Bättre på C18 om man växelvis borrar och drar skruv. Att kunna byta snabbt är en av fördelarna med Centrotecsystemet. Ännu snabbare är det
Frustrator: [citat] Allt inte löst än så återkommer när det är verklighet. Men kanske går det att hänga den i taket i swingarmen mta på golvbristen..?
Carl Snick: Hej. Har instruktionshäfte för L18 och Luna stora kombimaskin med sprängskiss.
FredrikR: [citat] Ja lättare att se/följa linjen, inga spån på såglinjen men ffa. så får du fina snittytan uppåt, undersidan blir "fransig" och ful. (y)
Daniel_76: Tack för era svar. Kollar om Biltema har en "kompatibel"... :)
Guson: Tack för tipsen! Nerslipad krafthylsa är det som ligger närmast till hands. De oljepluggsverktyg jag hittar hos Biltema liknar vad jag efterfrågar men finns bara i mindre dimensioner. Rörtång är inte helt praktiskt då pluggen sitter i botten av vattenmagasinet och omges av ramverk/fötterna som tanken vilar på så det går inte att svänga runt ett långt handtag fritt. Tar jag i med ett
HogeN: Leica disto d210 duger bra ^^ IP 52/54 något. längs avståndet jag mätt är ~50m bra när man skall fixa lister och nedsänkttak all annan mättningar får vithattarna ståför ^^
Jörgen Salomonsson: Ett universal trix för att spänna är dubbla kilar som man slår i från 2 håll, Borra hål för rundstavspluggar (sopskafft) på lämpliga ställen att kila mot Även bra att göra limknektar på detta sätt- 2"4" med hål/dm
mexitegel: Jag har en GAS 15 och samma adapter som du men tycker den sitter bra så länge man ser till att trycka dit den ordentligt. Adaptern du har i din nedre bild är nog den som sitter på andra sugare, https://www.proffsmagasinet.se/byggtillbehor/dammsugare/tillbehor/bosch-2608000585-dammsugaradapter?utm_content=shopello_se&utm_medium=referral
Dan_Johansson: [citat] En snabb googling ger att det är samma ... :)
fahlis: [citat] Föga rekommendabelt. Kan leda till skador på gängorna. Gängans profil är olika i de båda systemen med 55 respektive 60 graders toppvinkel …
Kim Gyllenhorn: Jag var där på nyårsafton en gång och hade TRE anställda som hjälpte mig med lite färg. Men det blir ju bökigt i längden att samordna sina inköp så att man gör alla på nyårsafton.
Mickebandsåg: Jag har en kgs 254 och det är preciiiis så man klarar 95 ohyvlat, men skall man såga 95 i mängder hade jag valt en större klinga då det verkligen var på gränsen.
Anonymiserad 134940: [citat] Det är rakt ut från kompressorn, via en T-koppling. Så det kan nog bli varmt. Jag har försökt att bocka innan och det brukar bli sådar. Speciellt i detta fall då det är rätt många vinklar. Fast å andra sidan behöver inte röret se ut precis som det gör nu. Går att dra det lite hur man vill. Ska se vad jag kan göra. Annars blir det en VVS
john68: [citat] Sorry. De har tydligen slutat att sälja. Men här är en annan https://www.klippanslap.se/plywood-plyfa/plyfa-9-mm-vit-pa-tva-sidor
Dan_Johansson: [citat] Jag gjorde faktiskt själva jobbet i helgen, utan press .. Det räckte med skruvstädet och värme .. :) Men tack för din input! Jag funderar på att beställa cylinder och pump på eBay, och bygga en riktig press istället ..
josa100: Såg någon som föreslog att man skull sätta en "catch tank" på bränslereturen som rymmer 1-3liter. (Går inte returen ned i tanken så suger man ju rent i returen om man kör med värmaren när bilen är avstängd.) Suger den från catch tanken så är det ju lugnt. När bilen sedan startas fylls "catch tanken" igen. Det verkar råda delade meningar om det är tryck i bränslereturen
maah: Tack för alla bra tips. Det blir till att införskaffa några bra stämjärn och testa. Hoppas jag lyckas producera nåt jag kan visa upp här sen! :)
Jeppe Nyby: Finns det några som kan hjälpa mig att skapa en överblick över vad existerar svenska leverantörer, impotører eller agenter som säljer verktyg för professionella butiker. Jeppe Nyby
heimlaga: Jag skulle leta efter en bit 5mm axel och gänga båda ändorna med en 5mm gängbacka. Enkelt och billigt men snyggare än gängstång. Under de allra senaste åren har somliga propagerat för träskeppsbyggarnas språkbruk där bultar är ogängade som stora spikar med runt tvärsnitt och allt gängat är skruvar men jag har inte märkt att folk i branschen skulle låta sig påverkas av
Staffans2000: Till TS. Fick den presumtive mordbrännaren någon glädje av sin present? Staffan
HogeN: Den där nedre 500? något något dyr... men den är den bästa sökare jag har använt.specielt när du ser och den upptäcker olika material på olika djup. med denna våga man söka tomrum i ett betong golv där det gick vattenburengolvvärme samt elkablar
lavender: Sådär, nu har kopieringen anlänt till min handöverfräs och då är det dags att bygga sinkjiggen. Är det ngn. här som har gjort ngt liknande och kan peka i rätt riktning när det kommer till byggen o ritningar?