3 574 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Sondborr? Lång borr för håltagning genom vägg
Jag ska dra in vatten i köket på landet, tänkte använda prisolrör, och måste gå igenom ett bänkskåp och trävägg och in i ett förråd där vattnet kommer in. Ca 20 cm totalt. Jag måste ha en lång borr för detta ändamål och min tanke var att först skaffa en väldigt tunn sådan för att sondera vart hålet ska vara, för borrar jag nu vet jag inte exakt vart jag kommer igenom och risken är att det inte blir en så snygg/lämplig placering på andra sidan.
Hur gör jag bäst detta och vad för typ av borr ska jag använda? Försökte söka på långa borrar alternativt sonderingsborr men detta verkar inte vara ett vedertaget ord? Min tanke var ju som sagt en lång tunn borr för att hitta läget och sen, om det inte är för långt, kanske kunna borra med en större borr från båda håll.
Hur gör jag bäst detta och vad för typ av borr ska jag använda? Försökte söka på långa borrar alternativt sonderingsborr men detta verkar inte vara ett vedertaget ord? Min tanke var ju som sagt en lång tunn borr för att hitta läget och sen, om det inte är för långt, kanske kunna borra med en större borr från båda håll.
Det finns mätutrustning för detta typ Hilti px10. Detta går att hyra om man vill slippa borra några hål alls innan. Annars finns det installationsborr modell längre liknande denna. https://www.byggmax.se/verktyg/förb...MI7d7-leqT2gIVCs-yCh1qKgm1EAQYBCABEgKjr_D_BwE
Klicka här för att svara