Hej allesammans.

Jag har planer på att bygga en mobil arbetsbänk att ha i garaget. Garaget är litet och avlångt, innermått ca 2,90 * 6,40. I kortändan sitter en dubbelslagport, längst ner på motsatt långsida sitter dörren. Utanför porten finns en asfalterad uppfart om typ 35 kvadratmeter.

Hur liten kan man göra en mobil bänk som ändå är acceptabelt stabil? Bänken kommer i första hand användas till enklare snickerier typ små lådor, grejer till dottern, allmänt hempul samt lite allmänt pill (Svensson-snickrande.. Bra beskrivning?).

Jag tänker mig en stomme i MDF med ett hyllplan plus botten. Stommens yttermått planeras 500*960 På denna tänker jag mig en arbetsskiva på ca 550*1000. Jag funderar på om man skulle sätta förlängningar om kanske 300 på varje sida med pianogångjärn (likt ett matbord av enklare snitt). Dessa skulle i så fall stabiliseras med två stycken remsor av 19 mm MDF som träs genom stommen i urfrästa spår, så att de stående ger stöd åt sammanlagt 1600mm skiva.

Höjden på bänken tänkte jag skulle bli som höjden på bordsågen (gts10 + originalstativ).

Skapelsen behöver stå på hjul. Jag antar att man då gärna ser till att den är rejält tung i botten? Jag kan tänka mig att gjuta en skiva att lägga i botten om det verkar vettigt. Vidare så har jag en verktygsväska från Stanley som jag trivs med, den får gärna stå i botten av bänken för enkel åtkomst till mejslar, hammare etc. Jag antar att den väger någonstans 10-20 kilo med innehåll.

Hyllplanet kanske kan göras som en relativt tunn torsionbox för att styva upp konstruktionen?

Toppskivan tänkte jag att man kanske köper en enklare limfogskiva. Jag har tittat på hålbilden av MFT-borden. Detta verkar intressant men lite overkill för mig. Jag tänkte mig dock ett tiotal hål för användande av små festooltvingar (har två, kan tänka mig att köpa typ fyra till). Hålen skulle sättas på rad, men jag ser inte mig själv nyttja ett sådant där precist mönster som på MFT. Jag vill också relativt lätt kunna byta skiva när sänksågsklingan etc gjort alltför stora märken i skivan.

Vidare tänkte jag mig att sätta ett fyrväggsuttag på ena gaveln kopplat till en kortare stump gummikabel med stickkontakt (eller liknande, svärfar är elektriker - han får ordna något.)

Vad tror ni om tankarna hittills?
Synpunkter?

Inga synpunkter?

Jag är orolig att en låda på 500*1000 blir ostadig om man bearbetar något material som sticker ut över kanterna (tex rundar av en längre skiva med fräsen).

• Gilla
Springare och 1 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Storleken kan jag inte säga något om men jag kom att tänka på denna mobila arbetsbänk.
[länk]
Det var en av de smartare mobila arbetsplatserna jag sett. Jag blev väldigt sugen på att bygga en egen.

Måste instämma, hans lista på verktyg som man bör ha för att göra en avskräcker dock lite. ;)
Helt ok pris för ritningen, man kanske borde köpa en för att stödja och sedan plocka lite ideer i alla fall.

T-tracks för att expandera bordsytan var ju smart!

mattiasp skrev:
Det var en av de smartare mobila arbetsplatserna jag sett. Jag blev väldigt sugen på att bygga en egen.
Kan bara instämma, får nog ta att börja att skissa.

Den bänken har han klurat länge på! Många små genomtänkta detaljer.

Sedär, vilken schysst bänk! Där finns ju lite idéer att stjäla. Att göra en mindre bänk med en extraskiva med ett benpar verkar väldigt smart (vid utrymmesbrist).

Var köper man ritningarna, hittade ingen länk från sidan.

Har sneglat på hans ideér ett tag och hans hemmagjorda systainers...

Mycket väl genom tänkt. Som mobil arbetsbänk är det utan tvekan det bästa jag set.
Det är tråkigt att jag i dags läget inte har användning för en sådan.

Då är det bara att vänta och se när något liknade byggt helt i aluminium dyker upp med en liten etikett som står Festool

Pär

Jag har precis betalt för hans ritning.

Får se hur lång tid det tar innan jag får den.

Ska bli kul att pröva hans kärra/bänk

Jag fick ritningen igår kväll och den innehöll en Pdf fil på ca 40 sidor och en sketch fil.

Ser ut o vara riktigt bra ritning.

Jag tänkte också köpa ritningen. 7.5€ kan det vara värt.

Jag tänker mig inte göra exakt som bänken i fråga (då jag inte är systainerlåst/valt systainers/anser mig ha råd med systainers). Är det bra förklaringar på tex lederna i bänken, hjulupphängning, tillverkning av rullhandtaget etc. Det är mer intressant för mig i nuläget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.