• Bosch PBD 40 bänkmodell pelarborrmaskin på en metallisk arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Bernardo TB 14 bänkmodell pelarborrmaskin med blå och grå design, placerad på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Ros
  • Laddar…
Boschen verkar ha matningen på pelaren, hur mycket glapp i sidled blir det på spindeln?
Boschen har matning med ratt, är det praktiskt, jag kanske föredrar spak.

Protte

Jag har Boschen och är nöjd. Har inte mätt noggrannheten men glapp är det inte. Är dock lite pilligt att justera intervall för vertikalrörelsen. Den andra ser enkalre ut genom att arbetsstycket kan vevas upp mot borrspetsen. Men arbetsbordet verkar vara litet.
Ibland vill jag borra i en plank eller bräda då verkar Boschen bättre. Och så har den elektrinisk varvtalsreglering.

Redigerat:
Jag har "typ den nedre maskinen" men någon billighetsvariant, tror den köptes på HN el Jula men den skakar och väsnas som om det är någon jordbävning pg :D. Alltså inget att ha (om man inte vill "borra fyrkantiga eller för stora hål":p. Så försök att gå till någon affär där du kan prova maskinen för även om man använder den sällan så är det ju bättre att inte vara missnöjd och att det man köpt går att använda som det är tänkt.

Jag har boschen. Den är rätt ok tycker jag. Det bästa är nog att det är så lätt att ändra hastigheten tycker jag.

Ratten är ganska dålig lösning. Hade den haft en knopp så hade det var ok, nu har den inte det.

Kan man vinkla bordet på den undre? Jag har bara behövt göra rätvinkliga borrningar än, men det kommer nog projekt framöver få jag hade hade önskat att det gick att vinkla bordet på boschen.

Ratten har fel utväxling. Ibland måste man göra omtag och det är dåligt. Ratten eller kugghjulet borde vara större.

Boschen har någon sorts seriemotor och är ganska högljudd, i alla fall för att vara en borrmaskin. Den låter mer som en sladdborrmaskin än hur man föreställer sig att en pelarborr ska låta, om man säger så.

S snuttekudden skrev:
Jag har boschen. Den är rätt ok tycker jag. Det bästa är nog att det är så lätt att ändra hastigheten tycker jag.

Ratten är ganska dålig lösning. Hade den haft en knopp så hade det var ok, nu har den inte det.

Kan man vinkla bordet på den undre? Jag har bara behövt göra rätvinkliga borrningar än, men det kommer nog projekt framöver få jag hade hade önskat att det gick att vinkla bordet på boschen.
Det ska gå att vinkla bordet 45 grader.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ratten har fel utväxling. Ibland måste man göra omtag och det är dåligt. Ratten eller kugghjulet borde vara större.
Köper det. Utan att ha använt maskinen, så verkar detta inte optimalt.

En fördel med Boschen är den går att köpa lokalt i butik, om den nu skulle strula på något vis. Och den blir 600 spänn billigare..

Är en begagnad bänkmodell av Arboga eller motsvarande uteslutet? De väger ju 10 gånger så mycket, och är lika mycket stabilare. Det vore ju synd att satsa på en maskin som inte kan hantera metalljobb på ett vettigt sätt. Metalljobb blir det ju alltid, även om man mest snickrar.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Ingen av de där duger att borra i järn utom möjligtvis något enstaka litet hål.
Allt beror på vad du tänker göra med din borrmaskin

Själv har jag en remdriven Valmet bänkborrmaskin i snickarverkstaden. Den är visserligen minst tiodubbelt tyngre (väger kring 200 kilo) och kraftigare än Bernardon som du länkar till men den bygger på samma konstruktionsprincip. Den fungerar bra för träarbete och skulle förmodligen kunna borra smärre hål i järn (gissningsvis upp till 12 eller möjligen 16mm) men för metall använder jag en Arboga G2508 som har kugghjulsdrift. Kugghjulsdrift är det enda som duger då man borrar i järn på allvar.

Har boschen. Finns inget nytt som slår den på fingrarna i samma prisklass skulle jag säga.

Och visst klarar den lite enklare metallbearbetande. Men riktigt krävande borrning tar jag i min magnetborr.

Haft boschen nästan ett år nu, fungerar klockrent för mina ändamål. Dvs används kanske nån gång i månaden bara.
Borrat allt från plast till rostfritt utan bekymmer. Borrar är nog mer än A&O här, själv använder jag borrar från Dormer.
Något högt ljud vid vissa hastigheter kan tyckas. Men använder nästan alltid hörselskydd(& skyddsglasögon) i garaget.
”Ratten” fungerar över förväntan. Riktigt smidigt när du lärt dig hur höjdjusteringen fungerar!;)
Smidigt med både laser och belysning. Även att man kan se borrdjupet är en fin detalj!

Lite enklare metalljobb blir det. Borra hål i enstaka knivblad främst. Låter som att Boschen kan lösa det. Annars mest trä. Visst hade en Arboga varit alla tiders, men jag behöver en liten nätt bänkmodell och är beredd att leva med begränsningarna som det innebär.
Var och kände på Boschen idag, helt ok intryck. Lutar ditåt, tack för era informativa svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.