Glad påsk!

Har äntligen fått fram morfars gamla pelarborr, en Strands S68.

Tyvärr så är backarna i snabbchucken väldigt slitna.
Chuckarna jag har googlat fram skall pressas fast på ett koniskt skaft, men snabbchucken och skaftet jag har är gängade.

Vad behöver jag för grejer?

• Gammal Strands S68 pelarborr med sliten snabbchuck monterad, placerad i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du köper ett nytt dorn med kona som passar din nya chuck.
Är troligen morsekona 3 (MK3) i maskinen.

Protte

• Gilla
Chiippe och 1 till
  • Laddar…
Det ser väldigt märkligt ut, har aldrig sett denna typ av lösning på en pelarborr. Är den cylindriska delen ovanför chucken någon form av snabbfäste? Den torde i vilket fall sitt på en MK3 morsekona. Så du behöver en ny chuck, antingen en integrerad m MK3 morsekona eller en med B-fäste och sen en lös dorn med MK3+rätt B-kona. OTD tools brukar vara bra att ha att göra med.

Ta gärna någon bild till på chuck+delen ovanför.

• Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Jaha nu blev jag lite klokare.
Lösningen ni ser på bilden är lite kaka på kaka. En snabbchuck med en mindre chuck I sig.

• Två borrchuckar på trägolv, en större med en mindre chuck monterad inuti.
    Skapa konto
Som ni ser så är chucken väldigt sliten, både in och utvändigt. Kan jag köpa ny chuck och gänga på eller det är lika bra att köpa allt nytt?

• Sliten borrchuck och dess komponenter demonterade på träunderlag.
    Skapa konto
Jag tror att den gängade donen är en del av spännmekanismen i chucken.
Finns säkert chuck med gänga men det vanliga till pelarborrmaskiner är en B kona kanske runt B16.
Med kona så sitter chocken lika säkert när man kör back, bra när man gängar.
Dornets kona som ska in i spindeln såg inte så fräsch ut.
Ett nytt dorn kostar inte så mycket.

Verkar vara en lite klurig lösning då det ser ut som att det går spänna fast koniska saker i chucken.

Protte

• Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Efter att ha tittat närmare på chucken så ser jag nu att när man gängar chucken upp och ned så rör sig backarna :rolleyes::rofl:
Tog en titt på OTD och hittade precis vad jag behövde. Tack för hjälpen!

Din snabbchuck är en ovanlig modell. Jag tror att det blir svårt att hitta reservdelar till den. Vad är det för fabrikat?

Jag hade nog satsat på en ny chuck m ny kona, en viktig del av maskinen. Kolla också den invändiga konan i maskinen, kan behöva brotschas om det är slitet.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Din snabbchuck är en ovanlig modell. Jag tror att det blir svårt att hitta reservdelar till den. Vad är det för fabrikat?

Jag hade nog satsat på en ny chuck m ny kona, en viktig del av maskinen. Kolla också den invändiga konan i maskinen, kan behöva brotschas om det är slitet.
Allt jag kan se är 0-16 på den.
Det blir en ny chuck och kona, funderar på en 3-16mm.
Hur kontrollerar jag den invändiga kronan?
Är det något som ska demonteras eller man kan se det utifrån så att säga?
Ska precis iväg till jobbet så hinner inte gå ut och titta.

Rengör m tex aceton o sen sprit (inte när maskinen går, du vill inte fastna!) sen okulär inspektion + känna med fingrarna.

Jag hade hellre kört 13mm chuck. Klarar oftare betydligt mindre borr o tar mindre plats runt anhåll/jiggar/utsug. När det är dags för större bort brukar det vara bättre m borr m kona ändå.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Okej, ska ta en titt på den imorgon!
Fick med en hel del borr så jag ska också titta igenom dom så får det bestämma storleken på chucken.

Stort tack!

Daniel har helt rätt om storleken en 1-13 räcker för de flesta borrningar.
Ska man köra större hål än 13 är det "bäst" med borr med kona, finns borr från 13 mm med MK3 kona så slipper man mellanhylsor.
Behöver man större chuck kan man köpa en billig nyckelchuck för de gånger man behöver upp till 16.
Ett tredje alternativ, borrar finns med nedsvarvade skaft som går i en 10 eller 13 chuck.

Protte

Jag köpte en sån här på tyska ebay om jag minns rätt. Mycket trevlig chuck. Går inte att köra i vänstergång om man har såna böjelser.
Drillpress med chuck monterad, köpt från tyska eBay, används inte för vänstergång.
Skapa konto

Bild på en Röhm Spiro chuck i sin originalförpackning på ett stökigt arbetsbord tillsammans med skovårdsprodukter och verktyg.
Skapa konto

Mina kommentarer om chucken från en disussion med några andra forummedlemmar:
Skärmbild av ett diskussionsforum om verktyg med fokus på en chuck monterad på en maskin.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.