Verktyg & Maskiner
nanowire: [citat] Mätte och måtten ser ut att vara de angivna. [bild] [bild] [bild]
Harald Blåtumme: Lättförstått att Gränsfors behöver öka sin produktionskapacitet, de tillverkar extremt attraktiva produkter som exporteras över hela världen och produkterna har en efterfrågan som är större än tillgången om man ser till vad som är köpbart. Jag skulle vara stolt om jag arbetade som yxsmed där, förstår att det är ett tungt fysiskt arbete men all respekt till både deras personal
Alltgår: Exakt, en liten cyklon är perfekt till. Här är ett fint komplett kit för 899 inkl frakt https://www.amazon.se/DUST-COMMANDER-P30-30-liter-plastkit/dp/B0174MGW2G/ref=mp_s_a_1_1?dchild=1&keywords=dust+commander&qid=1620243834&sprefix=dust&sr=8-1
torparavgrund: [citat] Jag kan erkänna att jag fortfarande inte använt min TKHS 315 än, inte haft behov i närheten så ofta som jag förväntade mig. Det i sig är tänkvärt; jag håller på totalrenovera ett gammalt hus och har monterat 70 kvm brädgolv bl.a, och fortfarande är det så få gånger jag skulle haft användning av en bordssåg att jag inte pallat montera ihop den och köpa en ny klinga utan
Ooli: [citat] Detta låter som nåt jag kommer ha bra nytta av. Ska testa processen nästa gång. Har dock inga planopressar:p Blev en makita 2012nb förresten :D
heimlaga: Har du torkat kåda ab bord och matarvalsar med sprit? Sedan smörjer man bordet med till exempel något specialmedel eller med en ljusstump. Att byta lager är inte så svårt.
Mackk: [citat] Hej! Mer info om leverans finns i följande tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-har-testat-skil-1340-aa-bordssag.414368/ Mvh Mackk
Gralle71: Jag har hittat den bra bit billigare i Italien så det kanske får bli att jag beställer den därifrån.
Herr Kalle: Jag får då verkligen tacka för din hjälp. Nu kan jag komma vidare. Låt mig återvända till tråden när jag skrapat ihop något att visa upp,
Isakare: Branta slänter. En Flymo och ett rep. Släpp ner, o dra upp.
Eklunda: Har föresten aldrig använt långhålsfunktionen. Pelarborr och stämjärn går snabbare än att montera och ställa in långhålsborren om man inte ska göra en massa hål = fler än 8 som man behöver till ett bordsunderrede.
Kaffemedmjölk: Blir säkert jättebra! Så viktigt att de har film! Promenadscooter har också filmer så var lätt att visa för mamma. Tyvärr håller ju inte boendet med plats att parkera så den ska förvaras i hennes lilla rum (!). Medföljde enkel manual men behövs knappt då på displayen finns mycket att hålla reda på - mer än hur mycket batteri som finns kvar :-) Tips! Kolla även batteriets
Bjober: [citat] Det gäller luftskruv. Då har man ett fast bränslemunstycke och reglerar luftmängd men främst trycket över bränslemunstycket med nämnda luftskruv. In blir då mer bränsle pga att man chokar bränslemunstycket. Ut blir mindre bränsle. Motorsågen har bränsleskruv, där betyder in mindre bränsle, ut mer. Dessa skruvar brukar se olika ut där bränsleskruven , eller nålen som den
Einbergart: Jag hade precis samma problem och hittade denna tråd. Prövade olika lösningar, men det som funkade var att ”hålla fast” batteriet i laddaren med lätt tryck i den riktning man skjuter in det. Då lyste den bara rött utan att låta och efter 5-10 minuter började den gröna lampan lysa igen. Verkar således bero på glapp mellan batteri och laddare.
Kilensnickare: Känner igen ’motståndet’, men om jag ’tar i’ så går jag över 90°. Har tänkt kolla varför det är trögt nära 90°, men det har inte blivit av... kanske får tummen ur nu...
jlsys: Testat med ny slang och munstycke men problemet kvarstår. Den får inte byggt upp något tryck så kompressorn går även bör man inte sprutar vatten.
Djävulssnickarn: Det är ett högvakuumsystem, alltså som en mycket kraftig dammsugare. Det har ett mycket högre undertryck än en vanlig spånsug Vill slippa behöva tömma en massa säckar, den sugen ska genom en sluss va kopplad till stora fläkten som blåser spånet ut på högen. Ska ha ett rör med rak insida så finns det inget att fastna i Annars får jag väl ställa svarven i stallet.
Davidofsweden: [citat] Hej Hyr en lackfräs från start. Du kommer även behöva köpa bra slipmaskiner för att få ett bra resultat. Har själv gjort iordning en trappa för några år sedan. Jobbade med lackfräs, excenterslip, planslip och grovdammsugare till varje maskin. Kan även vara bra med en Fein/multiverktyg med liten/spetsig slipplatta. Hyvel funkar säkert med men du kommer inte åt på samma
Anderscurl: Visa gärna resultat sedan. För det hade varit roligt att se skylten.
yehor: [citat] Plocka isär den fungerade utmärkt! Om någon annan ska ge sig på detta, se till att hålla koll på kulan. Hälften av tiden att fixa detta gick åt att leta rätt på kulan som ständigt flög iväg för mig. :oops:
Harree: Tack! Det stämmer det du säger! Jag köpte en Advanced Level! Prisskillnaden var inte så stor.
prototypen: [citat] Håller helt med, köp lite olika. Har ganska många Tvingman, spänner inte sååå hårt men vid limning är det bättre med många för att få press hela vägen. Protte
ClasseClas: [citat] Det har hållit rätt bra faktiskt. Vid entrédörren har någon plugg hoppat ur. DEt är iofs lätt fixat och jag använde Casco PU-lim för pluggarna som jag tror är det bästa limmet för denna typ av hårt trä med fet yta. https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=162&p=1143
Deduhej: Köpte den här för ett år sedan, mycket nöjd efter att ha använt den till en hel del skruvning och borrning. Använder den inte till grövre borrning i trä/betong dock (eftersom den saknar skruvchuck), det överlämnar jag till en gammal skräpslagborrmaskin. AEG ger lång garanti också om du registrerar maskin och batterier efter köp.
StorBagaren: Goddag! Vi hade tänkt få trappen trären inför kommande betsning. Gäller stomme samt ribborna, stegen ska vi måla. Den är lackad med lack modell X, ingen aning vad den är lackad med alltså. Testade slipa för hand på en liten yta på insidan av trappen, efter 5min med korn 60 sandpapper var en snutt stor som en tändsticksask lackfritt... behöver effektiviseras! Gemene man rekommenderar
FreQa: [citat] Haha Nu ser jag att frågan var ställd till mig i min egen frågeställning. Bra koll man har! Jo sågen fungerar bra. Jag fortsatte kapa grova plank mm. Gjorde tom ett anhåll man kunde hålla mot markeringen, för både 45 och 90 grader.
nivv: [citat] Ja, bordet är det inget fel, men själva inläggsplattan var kass.
Taxture: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/stodhjul-fotter/stodhjul-335024/ ”Klarar” 453kg ;)