Skall lägga ett cumaru trädäck som skall förborras,försänkas och sedan pluggas.
Var hittar jag ett verktyg som förborrar och försänker såpass djupt att jag kan plugga detta sedan.
försänkningen måste vara i sådan dimension att jag kan köpa ett pluggborr till detta och göra egna pluggar. ca 12mm / 12,7mm.
Nåt liknande det här att köpa i sverige....
http://www.decksdirect.com/documentation/proplug.pdf

Skall skruva med 4,8 mm skruv så borret bör väl vara runt 4 mm.
Glömde skriva att det skall vara djupstopp och inget kinamög....:)

verktygsgurun skrev:
Skall skruva med 4,8 mm skruv så borret bör väl vara runt 4 mm.
Glömde skriva att det skall vara djupstopp och inget kinamög....:)
Med tanke på materialet hade jag försökt hitta verktyg m hårdmetallskär, tror det blir slött fort annars.
Varför bara 4mm hål?

ClasseClas
Daniel_N skrev:
Med tanke på materialet hade jag försökt hitta verktyg m hårdmetallskär, tror det blir slött fort annars.
Varför bara 4mm hål?
Vet inte. Bör jag borra med samma dimension som skruven?

Denna kanske?
http://www.toolbox.se/shop/templates/product.aspx?ProductGuid=¤SNAP/CB/3TC&GroupGuid=110
Saknar dock djupanhåll men är i HSS.
Tollbom har även 1/2 pluggborr. Får kanske tillverka egen djupstopp eller bara köra på känn.

ClasseClas skrev:
Jag körde med classesatsen när jag monterade min cumarutrall. Det gäller att ta det lugnt med varvtalet så håller stålet längre. För att skära ut pluggen körde jag med ett sånt här stativ med utsug anslutet: [länk]
Ja det kanske duger med classe, är en utbyggnad av ett befintligt trädäck. Ca 25 kvm som skall läggas så det kanske duger. Pelarborr har jag så borrar pluggen i verkstan.

ClasseClas
Några bilder från pluggskärning mm
DSC00613.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00643.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Så skall det se ut.

ClasseClas skrev:
För att skära ut pluggen körde jag med ett sånt här stativ med utsug anslutet: [länk]
Är du nöjd med detta stativ? Glappar det mycket?

ClasseClas
Softilog skrev:
Är du nöjd med detta stativ? Glappar det mycket?
Det funkar bra som alternativ när man inte kan använda en pelarborr eller ett kraftigt stativ. Precisionen är rimligt ok och mkt bättre än frihandsborrning:-)

Jag har oxå en såndäringa och tycker där är mkt glapp... Såg att ProTool hade /har liknande i sitt sortiment men dom var svindyra.

verktygsgurun skrev:
Snyggt! Så skall det se ut.
Instämmer gällande arbetet!

Men då jag har "lekt" en del med båtbyggeri stör det mi att propparna, avviker så mycket i färg från brädorna.
Nästan alla alltså.

Då även jag har använt kinamöget till båtbygge/renovering så tycker jag nog att i förhållande till pris så är kvaliten hyffsad. Så i ek och mahogny så fungerar det bra med dessa borrar men lite koll på varvtalet vid borrning och pluggskärning skadar inte då det är lätt att knäcka grejorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.