Verktyg & Maskiner
Anonymiserad 433451: alla kopplingar bör efterdras. hydraulik kopplingar skall kollas och även olje nivån.. Är man minsta orolig över miljö eller sin egen hälsa så ska man kontrollera detta varje gång maskinen körs.. En flyttkartong inunder avslöjar mycket.. hydraulolja i ett skärsår är inget vidare... dra aldrig åt en koppling medans tryck ligger på, skulle det börja läcka mer så kan man skinnflå
mexitegel: Jag tycker det ser ut som det saknas luftfilter på din kompressor. Det borde sitta på sidan av cylindrarna: [bild] Tittar man på Bauhaus hemsida på en kompressor som ser närmast identisk ut så sitter det luftfilter där: [bild] https://www.bauhaus.se/kompressor-bauhaus-edition Så du bör nog prata med inköpsstället.
erik832995: Har sett att Jula har en CAT , 2100 watt . Kan tänka mig att den är kraftig nog . Har idag en festool 1010 som jag plockar i/ur mitt hemmagjorda fräsbord . Nån som har provat den ?
breakman: De har ju en tendens att vilja glida ut om de hamnar på en hylla. Ska man använda en så ligger den underst och allt rasar när man ska afram med den...
Mattias_Jo1: https://www.toolab.se/produkt/SP6000K-Makita-Sanksag-165mm Prismatcha mot Bauhaus så blir det 3066:-
nivv: @Ola C - du är kanske något på spåret? Det blev lite bättre efter jag smort upp cylindern för bladspänning med en lättare olja. Detta resultatet räcker helt klart för mig :) [bild] [bild] [bild]
slacker: Alla detektorer/mottagare fungerar tyvärr inte med alla lasrar, den där du länkat till är dessutom för grön laser som ligger på cirka 515nm - 540nm. En röd laser ligger på cirka 638nm - 670nm. Lite oklart vad du redan har... En röd laser syns ganska dåligt utomhus där en grön är att föredra, jag har dock klarat mig ganska bra med en röd Bosch GLL3-80P utan mottagare men med en
Harald Blåtumme: Skillnaden mellan att använda en riktigt bra välbalanserad sticksåg som tex Bosch GST90E och annat allsköns är verkligen enorm. Mycket möjligt att det finns motsvarande batteridrivet, det vore intressant för mig men inte om det går ut över sågprestanda och användarupplevelse.
nivv: [citat] Enklast möjliga betyder uppenbarligen olika saker för olika människor! :rofl:
Saffady: Som flera föregående angett är detta ett skavstål. Det finns olika varianter, detta är för att grada/fasa skarpa kanter och hörn efter bearbetning av trä och metall. Sedan finns det modellen som ser ut som ett stämjärn och de är till för att skava fram plana ytor. Båda används mycket inom verkstadsindustrin till finmek men det är mest de äldre rävarna som gillar dem då det
Djävulssnickarn: Hittade de rören men det fanns bara upp till 160mm. Hur gör jag med anslutningarna till stamröret?
imported_Benno: Meek=mök. Glad att jag inte köpte bordssågen. Jag köpte en meek/mök skruvdragare som börjat ge upp efter några gipsskivor. Om kvalitén är lika usel på bordsågarna skulle jag vara missnöjd om jag köpt en. Jag köpte en begagnad bandsåg istället.
hyggabus: Den kopplingen är konstruerad för att täta mellan flänsarna, alltså den vitaktiga nylonring som syns i första bilderna. Att täta med gängtejp är som att sätta plåster på brutet ben, det slutar visserligen att blöda för stunden men felet består. Byt packning. Kolla så att delarna passar och inte är skadade.
Dunderhake: Tack för hjälpen allihopa! blir till att beställa lite kopplingar, ska bli skönt med riktiga grejer!
K_arlstrom: Nicholson fungerar, kan inte säga att de är bättre än Pferd (Heimlaga hävdar att de sålt namnet och tillverkar dåliga filar). Om det är värt att betala mer beror på när du behöver den :) Även använt bacho ergo filar i en polares garage, t.ex https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/filar-raspar-och-hyvlar/filar/ansatsfil-065052/ Då jag inte hunnit nöta ut
ason: [citat] Det borde stå någon typbeteckning på den du har, sen är väl amzon/ebay bra ställe att börja leta på.
kristofo: Ursäkta otydligheten, min kommentar syftade på last som sitter på biltak och släpkärra som sitter förbundna med dragkrok. I så fall måste lasten kunna rotera på båda punkter samt glida på en punkt för att ekipaget ska kunna bromsa eller köra genom kurva (horisontell eller vertikal). Precis som useless skriver.
nanowire: [citat] Så här tio år senare drar jag tillbaka min rekommendation. Lådorna är bra så länge en inte behöver något ur dem, de tar nämligen fantastiskt stor plats när de är öppna. I princip måste man öppna dem på golvet eller ha en halv arbetsbänk ledig vilket man snart tröttnar på. Har inte använt mina på många år nu.
prototypen: Bosch grejen är det kondensatorn? Går bra med vilket fabrikat som helst bara det är 100 µF och minst 230 volt AC och att den ryms. Troligt är att det bara finns 450 volt och det är bra med hög spänningstålighet. Leta hos elfa.se eller tme.com. Driftkondensator. Protte
petterovski: Hej! Har en Dewalt bordssåg DW744 som det sprakar och luktar bränt om. Haft loss rotorn och verkar som lindningarna är dåliga. Tyvärr så finns inga reservdelar att få tag på till denna såg (utgången modell). Någon som har något tips? Går det att få den omlindad? I så fall någon som har tips på någon verkstad som tar sig an detta? Eller är det bara att köpa nytt?
Robert-san01: [citat] Chicagon har jag också. Älskar den lilla rackaren.
K_arlstrom: 1. Finns olje/vattenavskiljare, använd de när du kör med färgsprutan. Använder själv en modell från Biltema utan problem! 2. Så länge kompressorn ger mer flöde än du förbrukar påverkar tanken endast hur ofta den behöver starta, har du behov av stort flöde under kortare stunder klarar du dig med en mindre kompressor om tanken är tillräckligt stor. Har 90L själv och tycker det
Tovin: Tack för alla tips! Här kommer inköpet som jag gjorde efter råden i denna tråd :) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
KungAnka: Tack för alla svar. Nu har jag beställt en Metabo TS 254. 2000 W, 87/54 mm såghöjd och någorlunda stort bord på 750x750 mm. Strax över 6000:- med ben och hjul känns billigt i sammanhanget, får se om det är prisvärt eller bara billigt. Enda bordssågen jag använt förut är farsans gamla Inca med 3-fas, remmar och gjutjärnsbord och en gammal kombinerad bordssåg+rikt och plan
HG55: Hej Mitt anhåll till nedanstående bandsåg är trasigt och behöver därför ett nytt. År det någon av er som har ett extra anhåll att sälja eller har kännedom om var jag kan köpa ett nytt så vore jag tacksam för detta. I bifogad fil har delen som är trasig nr 54.182.011. Hälsningar HasseG [bild]
Krux: Har tillverkat några sådana verktyg åt bekantar som tycker det behövs.
Tiwatz: Kolla om någon i närheten har maskinskridskor att hyra ut.
FredrikR: [citat] 12V utbudet växer ständigt dessutom. Bosch har allt från elhyvlar och kantfräs till sticksåg och nu snart excenterslip. Så att välja en 12V innebär inte att du inte kan utöka maskinparken. (y)