Försöker få en lång träsvarv funktionsduglig. 1) Dels försöker jag finna klarhet i chuckdjungeln, 2) dels försöker jag finna en passande drivdubb.
1) Jag äger ingenting att trä på gängan och jag vill kunna svarva skålar samt dylikt. Problemet är att jag inte vet hur jag ska lista ut vilken utrustning jag behöver. Gängans diameter är cirka 51,20 mm från topparna och cirka 44 mellan dalarna. Det är cirka 2 mm mellan topparna i spåret. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig nå nästa steg?
2) I dagsläget experimenterar jag med drivdubbar som skulle kunna passa. Tanken är att jag ska testa en 1"4 prong drive 3MT. https://www.ebay.co.uk/i/311777290460. Det borde fungera eftersom hålet på bilden är cirka 25 mm i diameter. Någon kommentar?
1) Jag äger ingenting att trä på gängan och jag vill kunna svarva skålar samt dylikt. Problemet är att jag inte vet hur jag ska lista ut vilken utrustning jag behöver. Gängans diameter är cirka 51,20 mm från topparna och cirka 44 mellan dalarna. Det är cirka 2 mm mellan topparna i spåret. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig nå nästa steg?
2) I dagsläget experimenterar jag med drivdubbar som skulle kunna passa. Tanken är att jag ska testa en 1"4 prong drive 3MT. https://www.ebay.co.uk/i/311777290460. Det borde fungera eftersom hålet på bilden är cirka 25 mm i diameter. Någon kommentar?
Nu har jag undersökt saken vidare och har lärt mig en del om planskivor och typiska gängor. Det visar sig att det rör sig om en gänga på spindeln som inte passar någon av de typiska produkterna på marknaden. Då får jag ta och ligga lågt tills jag kommer på något och har fått ihop lite slantar. Tackar /KH Herr Kalle skrev:Försöker få en lång träsvarv funktionsduglig. 1) Dels försöker jag finna klarhet i chuckdjungeln, 2) dels försöker jag finna en passande drivdubb.
2) I dagsläget experimenterar jag med drivdubbar som skulle kunna passa. Tanken är att jag ska testa en 1"4 prong drive 3MT. [länk]. Det borde fungera eftersom hålet på bilden är cirka 25 mm i diameter. Någon kommentar?
Vad visade det sig vara för gänga?
2" Whitworth har nominellt 50,8mm ytterdiameter och 43,6mm kärndiameter och 4 1/2 gänga per tum det vill säga 5,6mm stigning. Verkar det bekant?
2" UNC har i övrigt samma mått man gängvinkeln är 60 grader så kärndiametern blir någon tiondelsmillimeter större.
2" Whitworth har nominellt 50,8mm ytterdiameter och 43,6mm kärndiameter och 4 1/2 gänga per tum det vill säga 5,6mm stigning. Verkar det bekant?
2" UNC har i övrigt samma mått man gängvinkeln är 60 grader så kärndiametern blir någon tiondelsmillimeter större.
Exakt, det måste vara någon av dessa två. Jag behöver göra kontrollmätningar för att bli bergsäker. Har du eller någon annan någon aning om hur mycket skulle kunna kosta att få ett storlekskonverterande stycke eller en svarvplatta tillverkad av en verkstad?
Då är det sannolikt whitworth om det är en europeisktillverkad svarv. Å andra sidan är de så pass lika vrandra att UNC kan passa på whitworth med litet tur.
Åtminstone till vissa chuckar och planskivor finns sådana mellanstycken att köpa.
Om ingenting går att hitta skulle jag föreslå att du köper en tvåtums whitworth mutter och svetsar fast på en rund trissa av 12mm plåt och ber någon verkstad plansvarva det hela. Borde inte ta mer än en timme för dem att centrera och plansvarva så gissningsvis 450 kronor plus moms för den delen av arbetet.
Åtminstone till vissa chuckar och planskivor finns sådana mellanstycken att köpa.
Om ingenting går att hitta skulle jag föreslå att du köper en tvåtums whitworth mutter och svetsar fast på en rund trissa av 12mm plåt och ber någon verkstad plansvarva det hela. Borde inte ta mer än en timme för dem att centrera och plansvarva så gissningsvis 450 kronor plus moms för den delen av arbetet.
Jag får då verkligen tacka för din hjälp. Nu kan jag komma vidare. Låt mig återvända till tråden när jag skrapat ihop något att visa upp,
Klicka här för att svara