Goddag!
Vi hade tänkt få trappen trären inför kommande betsning. Den är lackad med lack modell X, ingen aning vad den är lackad med alltså. Testade slipa för hand på en liten yta på insidan av trappen, efter 5min med korn 60 sandpapper var en snutt stor som en tändsticksask lackfritt... behöver effektiviseras!
Gemene man rekommenderar lackfräs som om hen vore sponsrad av metabo, så ingen tvivel om att den utvägen skulle funka. Men om man kollar på billigare alternativ, biltemas elhyvel? Aldrig använt elhyvel, skulle den gegga ihop av lacken? Bryr mig inte om maskinen tar 0,3mm eller 1mm av trät.
Excenterslip med margarin, diesel, lacknafta osv har vi valt bort... känns inge kul.
Lite skev bild på trappen hittade jag på telefonen iallafall.
Vi hade tänkt få trappen trären inför kommande betsning. Den är lackad med lack modell X, ingen aning vad den är lackad med alltså. Testade slipa för hand på en liten yta på insidan av trappen, efter 5min med korn 60 sandpapper var en snutt stor som en tändsticksask lackfritt... behöver effektiviseras!
Gemene man rekommenderar lackfräs som om hen vore sponsrad av metabo, så ingen tvivel om att den utvägen skulle funka. Men om man kollar på billigare alternativ, biltemas elhyvel? Aldrig använt elhyvel, skulle den gegga ihop av lacken? Bryr mig inte om maskinen tar 0,3mm eller 1mm av trät.
Excenterslip med margarin, diesel, lacknafta osv har vi valt bort... känns inge kul.
Jag tror det stora problemet är att det blir svårt att få den att ta jämt så att du får en tillräckligt jämn yta. Måste du ändå slipa en massa försvinner en hel del effektiviseringsvinster, tillsammans med trappen...S StorBagaren skrev:
Skulle jag också välja bort, alltså margarin/diesel. Mitt förstahandsalternativ skulle dock vara en bra excenterslip med bra slippapper. Med gammal väl intorkad lack tycker jag det borde fungera utan större problemS StorBagaren skrev:
Jomen visst planerar jag på att slipa efteråt också, tror nog att det behövs oavsett lackfräs eller elhyvel. Vill främst slippa få lackdamm och / eller ångor i hela huset. Tänker mig att en elhyvel tuggar av ett lager på någon millimeter, sen slipa av. Men vet inte om elhyveln är rätt verktyg för detta, och lackfräsen är ett måste?Alfredo skrev:
Jag har gjort detta ganska nyligen med furutrappa som både var målad (med någon satans stenhård vit färg) och (epoxi?)limmad heltäckningsmatta. Lackfräsen blev min räddning. Jämfört med en elhyvel (som säkert kan funka skapligt) tillåter lackfräsen att man kommer närmre inpå kanter vilket minimerar slipningsarbetet. Successivt fick jag upp snitsen med frysen och till slut gick det mycket smidigt.S StorBagaren skrev:Jomen visst planerar jag på att slipa efteråt också, tror nog att det behövs oavsett lackfräs eller elhyvel. Vill främst slippa få lackdamm och / eller ångor i hela huset. Tänker mig att en elhyvel tuggar av ett lager på någon millimeter, sen slipa av. Men vet inte om elhyveln är rätt verktyg för detta, och lackfräsen är ett måste?
Här är bilder från min trapprenovering: https://www.byggahus.se/forum/threads/val-ytbehandling-furutrappa.357775/
//Gustaf
S StorBagaren skrev:
Med en bra slip med bra dammsugare dammar det faktiskt inte så farligt. Och måste du ändå slipa efteråt, vilket du nog måste, kommer det hur som helst att damma.S StorBagaren skrev:
Om dammet från "lacken" är extra olyckligt ska jag egentligen inte uttala mig om, men för mig är det nog slipdamm som slipdamm vare sig det är rent trä eller trä med lack. Några "ångor" skulle jag inte fundera så mycket på men hur hälsovådligt "lackdamm" skulle kunna vara vet jag som sagt inte.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Det är faktiskt sant, damma lär det ju göra oavsett... ska ta och testa nu i helgen hurpass det dammar med excenterslip och dammsugare, grovt papper och ingen diesel eller margarinAlfredo skrev:
Med en bra slip med bra dammsugare dammar det faktiskt inte så farligt. Och måste du ändå slipa efteråt, vilket du nog måste, kommer det hur som helst att damma.
Om dammet från "lacken" är extra olyckligt ska jag egentligen inte uttala mig om, men för mig är det nog slipdamm som slipdamm vare sig det är rent trä eller trä med lack. Några "ångor" skulle jag inte fundera så mycket på men hur hälsovådligt "lackdamm" skulle kunna vara vet jag som sagt inte.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
S StorBagaren skrev:Goddag!
Ser ingen bild.
Men oavsett hur din trappa ser ut så kommer det inte gå med elhyvel eftersom den inte kommer åt i kanterna.
En lackfräs borde du kunna hyra för cirka 500kr för en dag.
Asch då, den föll väl bortS sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Fin trappa. Bets ställer höga krav på förarbetet. Minsta märke eller sliprepa eller lackrest syns.
Spaljén behöver du plocka ner om det ska bli bra.
Den är nog lackad med en hård härdlack och jag tror den blir fulare om ni försöker slipa och betsa. Är lacken sliten så kan du mattslipa och lacka.
Spaljén behöver du plocka ner om det ska bli bra.
Den är nog lackad med en hård härdlack och jag tror den blir fulare om ni försöker slipa och betsa. Är lacken sliten så kan du mattslipa och lacka.
Mini-update! Köpte en https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-excenterslipar/excenterslip-010078/ idag, och blev väl inte asimponerad som priset i och för sig kanske återspeglar
Är inte speciellt kräsen på verktyg så länge den får jobbet gjort, men det fick den inte... Vibrerar som en bilmaskin och slipar värre än en slipmus.
Aldrig använt excenterslip innan, hade fått för mig att den slipade genom att snurra disken... Men den slipar ju genom att vibrera, och ger finare finish genom att snurra disken så att det inte upplevs som repigt. Nu när jag tar maxfart med denna Meecen och pressar på LITE, så stannar ju skiten och agerar rund planslip istället. Hjälper det då att gå upp i motorstyrka?
Kollar nu på typ Bosch PEX 400 och Bosch GEX 125 AE som sägs vara dugliga för den okräsne. Men tillexempel GEX'en har ju inte kralligare motor än Meecen, kommer den också bara vibrera då?
Aldrig använt excenterslip innan, hade fått för mig att den slipade genom att snurra disken... Men den slipar ju genom att vibrera, och ger finare finish genom att snurra disken så att det inte upplevs som repigt. Nu när jag tar maxfart med denna Meecen och pressar på LITE, så stannar ju skiten och agerar rund planslip istället. Hjälper det då att gå upp i motorstyrka?
Kollar nu på typ Bosch PEX 400 och Bosch GEX 125 AE som sägs vara dugliga för den okräsne. Men tillexempel GEX'en har ju inte kralligare motor än Meecen, kommer den också bara vibrera då?
Jag slipade ett lackat golv med en gammal PEX 400 för några år sedan, det funkade hyfsat men yrde damm som en tromb.
När man använder excenterslip ska man inte trycka den mot materialet utan just låta den arbeta sig ner i materialet i egen takt. Går det trögt efter en stund beror det på att sandpappret är fullt med klet, första steget är att koppla på en dammsugare.
Jag hade i ditt fall köpt PEX-400 med utsugsadapter och kopplat på en dammsugare. Kosta på dig lite dyrare slippapper än Julas.
När man använder excenterslip ska man inte trycka den mot materialet utan just låta den arbeta sig ner i materialet i egen takt. Går det trögt efter en stund beror det på att sandpappret är fullt med klet, första steget är att koppla på en dammsugare.
Jag hade i ditt fall köpt PEX-400 med utsugsadapter och kopplat på en dammsugare. Kosta på dig lite dyrare slippapper än Julas.
Pristips i tråden nedan om det eventuellt är intressant:S StorBagaren skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...s-den-nya-traden.285770/page-576#post-4200950