Hej,

Har upptäckt till min förvåning att det ej finns några laststopp till mina Thule Wingbar Evo takräcken och funderar nu på hur jag bäst gör ett par egna.

T-bult finns ju tillgängligt för spåren i räckena så jag hade tänkt att helt enkelt använda det tillsammans med ett par rejäla vinkelbeslag och stjärnvred. Frågan är nu vilken slags låsbricka som är lämpligast tillsammans med stjärnvredet. Fjäderbricka eller tandad låsmutter? Hittar inga stjärnvred (m8 gängad) med inbyggd låsmutter.

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Menar du likt dessa?

[länk]

Precis, men dessa passar inte de nya WingBar Evo räckena som sagt.

• Skärmdump från mekster.se som visar att en produkt inte passar Thule WingBar Evo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter ju helt klart märkligt!
Är det något special T-spår?

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Det låter ju helt klart märkligt!
Är det något special T-spår?
Ja, visst är det. Nja special T-spår vet jag inte, nått är det väl som gör att det inte funkar. De T-bultar som passar ser ut som helt vanliga så profilen lär det inte vara någon skillnad på.

https://www.takbox.se/butik/reservdelar-till-takboxar/8161-t-sparsskruv-m8-4-pack.html

Det jag tror är anledningen att det inte funkar är att mina räcken har två gummilister som ”täcker ” t-spåret för att minska ljud. Dessa lister tillåter t-bultar att sticka upp men att få in andra saker i t-spåret blir då svårt då listerna sitter där. Det som gör mig förvånad är att de inte tagit fram en lösning där man fäster laststoppet i t-bultarna, är ju ingen raketforskning.

Du har inte helt sonika bara för att vara lite ”wild and crazy” testat med de laststopp som finns på marknaden?

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Du har inte helt sonika bara för att vara lite ”wild and crazy” testat med de laststopp som finns på marknaden?
Är det inte precis det jag just gjort?

Inte vet jag? Har jag missat något?

Å andra sidan har man ju kunnat surra en planka på ett tackräcke sedan bilar fick tak, utan att ha ett "laststopp". Är det inte bara att surra som vanligt med ett spännband? Under bågen på båda sidor, över träbitarna.

• Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Tänkte precis skriva detsamma. Köpte laststopp, Thule 314 till mina takräcken för några år sedan men testade en gång. Tämligen onödigt och helt hopplöst att köra mer då de för ett herrans liv!

MathiasS MathiasS skrev:
Å andra sidan har man ju kunnat surra en planka på ett tackräcke sedan bilar fick tak, utan att ha ett "laststopp". Är det inte bara att surra som vanligt med ett spännband? Under bågen på båda sidor, över träbitarna.
Såklart, men om man nu tycker laststopp fyller en funktion spelar ju det ingen roll. Tycker vi har kommit ifrån frågan ganska rejält här känner jag. :D Någon som minns den? ;)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jokmok Jokmok skrev:
Tycker vi har kommit ifrån frågan ganska rejält här känner jag. :D
Nej, inte för att vara ett diskussionsforum...:cool:

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Haha, okej. Något mer som du önskar lyfta?

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
I övrigt tycker jag Soda Streamers är onödigt, främst för att jag gillar kranvatten.

• Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
Hus tomte
Jokmok Jokmok skrev:
I övrigt tycker jag Soda Streamers är onödigt, främst för att jag gillar kranvatten.
1-0 till Jokmok (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.