Jag har haft en Ryobi 18v One+ skruvdragare i 6-7 år nu men den börjar visa tecken på att ge upp. Har använt den till det mesta inkl borrning, blandat bruk, skruvat etc. När jag kollar runt så finns det en uppsjö av olika alternativ och då numera också är husägare vill jag gärna satsa på nåt med kvalitet, styrka och hållbarhet.
Först och främst är jag osäker på om jag bara behöver en borrskruvdragare eller om jag också är i behov av slagskruvdragare. Hur resonerar ni där för er egen del?
Vilka märken ska jag kika på? Har främst kollat på Makita, Dewalt och Bosch. Hur starkt batteri rek ni? Räcker det med 12 v om det är en i övrigt kvalitativ maskin?
Andra tips och råd?
Tack för svar!
965 läst · 7 svar
965 läst
7 svar
Val av skruvdragare
-
-
Allvetare · Västra götaland · 7 084 inlägg 19 apr 2021 08:51
Dan_Johansson
Allvetare- Västra götaland
- Medlem sep 2011
- 7 084 inlägg
- 9 827 gillningar
- 935 bilder och filmer
19 apr 2021 08:51 #2Har du batterier och laddare till ryobis system kanske det är enklast att fortsätta på samma bana?
- Laddar…
-
19 apr 2021 09:07 #3
Har man väl testat slagskruvdragre är det svårt att klara sig utan
Mycket mildare för handlederna och oftast smidigare maskiner. Så satsa på ett paket med både slagskruvdragare och borrskruvdragare.- Laddar…
-
19 apr 2021 09:19 #4
Är det nåt vidare?
Dan, jag tror batteriet är det som kanske börja ge vika så jag tänker att jag behöver titta på andra alternativ. -
Medlem · sweden · 32 inlägg 19 apr 2021 09:3719 apr 2021 09:37 #5
Hej
Jag köpte det paketet för drygt ett år sedan ,jätte nöjd ! byggde en altan på ca 50m2 förra året.
Räckte med 12v utan problem,om du ska borra mycket i betong så är dom för klena ,men är det bara trä så räcker dom till.
Tänk på att det blir tungt att använda stora 18v med 5ah batteri ,det är inte ofta man behöver skruva 2 timmar i sträck.- Laddar…
-
19 apr 2021 13:08 #6
Vikten lär vara en fördel med 12 volts-maskinerna. Jag fick med batterier på 5Ah och valde därför att komplettera med två st 2A, det var ett bra val. -
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 11 607 inlägg
- 8 748 gillningar
- 972 bilder och filmer
19 apr 2021 13:15 #7Ha i åtanke att det är Makitast riktiga budgetpaket, inte direkt ett förstahandsval.
Vad har du för budget?- Laddar…
-
28 apr 2021 15:55 #8
Köpte den här för ett år sedan, mycket nöjd efter att ha använt den till en hel del skruvning och borrning. Använder den inte till grövre borrning i trä/betong dock (eftersom den saknar skruvchuck), det överlämnar jag till en gammal skräpslagborrmaskin. AEG ger lång garanti också om du registrerar maskin och batterier efter köp.
https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare-aeg-bss18op-li-402b-pro-18v-2x4-0ah
Liknande trådar
-
Makita skruvdragare - vad välja? Alt reparera
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Välja bits till skruvdragare
GSR 18V-60C skruvdragare kampanj på bauhaus svårt välja extra maskin
Välja skruvdragare. Blir knäpp!
Säljes: Makita skruvdragare BDF 456, Vallentuna