Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Val av skruvdragare

1. J
    Medlem · 26 inlägg

Jakob78

Medlem
    Jag har haft en Ryobi 18v One+ skruvdragare i 6-7 år nu men den börjar visa tecken på att ge upp. Har använt den till det mesta inkl borrning, blandat bruk, skruvat etc. När jag kollar runt så finns det en uppsjö av olika alternativ och då numera också är husägare vill jag gärna satsa på nåt med kvalitet, styrka och hållbarhet.

Först och främst är jag osäker på om jag bara behöver en borrskruvdragare eller om jag också är i behov av slagskruvdragare. Hur resonerar ni där för er egen del?

Vilka märken ska jag kika på? Har främst kollat på Makita, Dewalt och Bosch. Hur starkt batteri rek ni? Räcker det med 12 v om det är en i övrigt kvalitativ maskin?

Andra tips och råd?

Tack för svar!

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 084 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Har du batterier och laddare till ryobis system kanske det är enklast att fortsätta på samma bana?

• Laddar…
  3. Dheri
    Husägare · Värmland · 1 032 inlägg

Dheri

Husägare
    Har man väl testat slagskruvdragre är det svårt att klara sig utan :D
    Mycket mildare för handlederna och oftast smidigare maskiner. Så satsa på ett paket med både slagskruvdragare och borrskruvdragare.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 26 inlägg

Jakob78

Medlem
    https://www.proffsmagasinet.se/mask...ket-borrskruvdragare-slagskruvdragare-2330337

Är det nåt vidare?

Dan, jag tror batteriet är det som kanske börja ge vika så jag tänker att jag behöver titta på andra alternativ.

5. K
    Medlem · sweden · 32 inlägg

korkmattan

Medlem
    Hej
    Jag köpte det paketet för drygt ett år sedan ,jätte nöjd ! byggde en altan på ca 50m2 förra året.
    Räckte med 12v utan problem,om du ska borra mycket i betong så är dom för klena ,men är det bara trä så räcker dom till.
    Tänk på att det blir tungt att använda stora 18v med 5ah batteri ,det är inte ofta man behöver skruva 2 timmar i sträck.

6. Dheri
    Husägare · Värmland · 1 032 inlägg

Dheri

Husägare
    Det är antagligen ett utmärkt paket. Jag kör själv med makita och är väldigt nöjd,jag valde dock maskiner på 18 volt för att kunna köra andra maskiner med samma batteri. (Hittills har det bara blivit en handdammsugare men planer finns på en grästrimmer.)
    Vikten lär vara en fördel med 12 volts-maskinerna. Jag fick med batterier på 5Ah och valde därför att komplettera med två st 2A, det var ett bra val.

7. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 607 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Ha i åtanke att det är Makitast riktiga budgetpaket, inte direkt ett förstahandsval.
    Vad har du för budget?

• Laddar…
  8. D
    Medlem · 20 inlägg

Deduhej

Medlem
    Köpte den här för ett år sedan, mycket nöjd efter att ha använt den till en hel del skruvning och borrning. Använder den inte till grövre borrning i trä/betong dock (eftersom den saknar skruvchuck), det överlämnar jag till en gammal skräpslagborrmaskin. AEG ger lång garanti också om du registrerar maskin och batterier efter köp.

https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare-aeg-bss18op-li-402b-pro-18v-2x4-0ah

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.