P
F fsn skrev:
Men är det inte så att L-skruven ger magrare blandning ju mer man skruvar ut den? Det är väldigt vanligt att det är så på andra förgasare?
L skruven ger mer bränsle när den skruvas ut.
Den skall max ut 1.5 varv annars har man tjuvluft, och max in 1 varv.
Samma med H skruven.

F
Maskintok skrev:
L skruven ger mer bränsle när den skruvas ut.
Den skall max ut 1.5 varv annars har man tjuvluft, och max in 1 varv.
Samma med H skruven.
ok, jag litar till 100% på att du vet vad du snackar om här. På ”vanliga” 2-t förgasare till mopeder, motorcyklar och karts så är det tvärt om, ju längre man skruvar ut den ju magrare går den.

Fast nu kom jag på att de svenska Raket-motorerna med Tillotson är som du säger. Och det är väl i grunden en sågmotor av nåt slag med om jag inte är fel informerad. Har du skruvat Raket-motorer?

Redigerat:
F fsn skrev:
Men är det inte så att L-skruven ger magrare blandning ju mer man skruvar ut den? Det är väldigt vanligt att det är så på andra förgasare?
Det gäller luftskruv. Då har man ett fast bränslemunstycke och reglerar luftmängd men främst trycket över bränslemunstycket med nämnda luftskruv. In blir då mer bränsle pga att man chokar bränslemunstycket. Ut blir mindre bränsle.
Motorsågen har bränsleskruv, där betyder in mindre bränsle, ut mer.

Dessa skruvar brukar se olika ut där bränsleskruven , eller nålen som den kallas , är smäckrare i formen, spetsigare.

Vill man lära sig bedömma om motorn får för mycket eller för lite bränsle är det nyttigt att leka med dessa justerskruvar på en fungerande motor. Det är bra att kunna tolka motorns signaler.
Baaap baaap eller böööp böööp ;)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.