Verktyg & Maskiner
Skitnils: Hej. För att återkoppla. Tog slag och fixa det en gång för alla inför däckbyte. Jag bytte ut hela stycket med manoneter och kopplingar. Det gjorde susen :)
PatrikJo: [citat] Och du tyckte det här var så viktigt att du behövde lyfta upp tråden igen ett år senare? Trots att trådskaparens lösning var just att fila ner M6:an? Vissa människor alltså.
MacAver: [citat] Stopp behöver jag inte två men de är kombinerade stop och stöd. Har båda men de är illa åtgågna av rost. Kanske kan rädda dem men måste få av dem från de där svarta ändarna. Har haft på rostlösare i ett par dagar men skruvarna som håller dem på plats vill inte ge med sig. Självklart kan man alltid hitta lösningar. Skyddsproppar i ek låter ju bra men också beställa
heimlaga: Spårskruvmejslar brukar man ju slipa på smärgel till den tjocklek man behöver så varför inte bits?
badtastex: Jag byggde egna med lite plywood och vanliga gångjärn. Om man förspänner gångjärnen mot varann kan man minimera glappet. Använde en försänkt skruv med två filade spår för att fästa skenan. Finns någon bild här: https://www.byggahus.se/forum/threads/mft-inspirerad-arbetsbaenk-foer-l-boxx.215985/page-2#post-1812984
pleqtiz: [citat] Självklart går ju det.. men fortfarande dumt att det blir småsnuttar kvar. Tex nu idag så hade jag bara en remsa kvar och när den slog stopp så behövde jag 5 dyckert till innan jag var klar..
stefan_o: [citat] Köpte en förlängare hos K-Rauta men det visade sig att den var troligen 8 mm så min SANDVIK hållare passade inte. Troligen passar Bahco 3834-EXT-2 men den kostar ca 236 kr på amazon och det finns en risk att den inte heller passar perfekt. Köper ny hållare + förlängare av lägre kvalitet som jag kan prova i butik till samma pris som en Bahco förlängare... Dumt att tillverkarna
samlarpådetmesta: Jag kör Makita. Mest p.g.a. att de ligger bäst i mina händer. Kör 12V skruvdragare, 12V slagskruvdragare och 18V slagskruvdragare + ett gäng andra makita maskiner. Använder 12V slagen till 80%. Angående Milwaukee så gillar jag dem inte. Ofta tunga, konstigt grepp(för mig), chuckar som tappar greppet, växellåda som kärvar m.m... Edit:Såg fel och ändrade...
mattiasp: Troligen vanligt ferrit-perlitiskt stål. De austenitiska stålen är rätt mjuka vid små plastiska deformationer, men när man deformerar dem kommer austeniten att övergå till deformationsmartensit, och det blir besvärligt. Det är anledningen till att rostfria austenitiska stål är besvärliga att berbeta. Men tänk på hur lätta de är att repa. Då rör det sig om små plastiska
Freniño: [citat] Funderade på en bandskruvdragare innan men bestämde mig för att bära köra på den vanliga skruvdragaren jag har istället. Lämpar sig för uppgiften (även om det inte går alla lika snabbt) så lägger pengarna på verktyg med annan funktion!
Svante Svenson: Ser väl ut att vara denna? Om du vill ha det fint... https://www.dba.dk/motorvaern-danfoss-c10-t16/id-1030257599/
Klasbas: Oroligt gammal tråd, men den hjälpte mig förra veckan. Hade samma trubbel som ovanstående och en 1/4" UNC gjorde susen. Nu fick jag dit muttrar på sängbenen.
Kapten Sjöpung: Om du tänker köpa en Makita så var medveten om att den bara är för inomhusbruk. Hade en sådan här i en väl väderskyddad carport och efter några veckor var det gravrost ovanpå rören som sågen löper fram och tillbaka med samt på stödrullen. https://www.makita.se/product/ls0815fln.html Försökte diskutera med Makitas kundtjänst men de svarade bara kort att sågen inte tål fuktig
corre: [citat] Jag hade valt en mjukfog, den tätar bättre och är enklare att få in på djupet. Ett 50mm rör fungerar kanske, men det är väldigt tajt. det är ju i praktiken bara ca 2mm ledigt utrymmet runtom slangen. Själva röret ska muras fast, både invändigt och utvändigt och i fall du har någon form av dränering på utsidan måste den anslutas korrekt där. Murar du fast den kommer det
Belmlu: Överhandsfräsen som lånats gjorde det hela lekande lätt!
mrVoodoo: En relevant fråga är kanske hur många kvadratmeter det rör sig om också? 10-20-30 kvadrat nånting går väl kanske att plåga sig igenom med en handhållen maskin likt en Rotex, Bosch GET/GEX turbo och/eller bandslip i kombination. Mer än så tror jag det enda rätta är att hyra en riktig golvslip, kan vara svårt att motivera inköp av en sådan för en altan.
Masthugg: Kol + blåsbälg blir otroligt varmt och smälter gärna behållaren det är i.
DennisCA: Nä jag har en mindre på 50x800 - 1000 mm, ingen varvtalsstyrning. Priset från USA vore runt 400 sek så kanske det blir det ändå om dom är såpass
JÄMTEALLI: Hej har en fräskutter med innediameter 40 finns det hylsor så att den kan andvändas till en 30 spindel Hälsn Thomas
arkTecko: Festool CXS är nog det verktygsköp jag är mest nöjd med av alla jag gjort. Fantastiskt smidig och förvånansvärt stark. Inte ens så dyr för att vara Festool. https://sandbergsjarn.se/produkter/elverktyg/skruva-och-borra/skruvdragare/festool-cxs-li-26-set/
hyllplan: Hej! Jag vill införskaffa en gängsats av bra kvalitet, är detta ett bra alternativ? (ge mig gärna tips på andra bra alternativ) : https://smaskin.se/gangsats-metrisk-m-495-xxx-2?ff=2&fp=23405&gclid=CjwKCAjw7diEBhB-EiwAskVi12pHgpM7eHBCXiKwarUdww6QrMu-YBlVrq8Cqr8dkCYfWctvW7qWShoCS50QAvD_BwE Mvh /Johan
Datagubben: [citat] här är en video hur det låter, märkte detta vid första gången jag startade den också
Huzzbutt: [citat] Idag hade jag nog köpt GKS 18V-57 G just för att kunna använda skenor. Men jag är inte missnöjd med köpet.
beqen: Eftersom jag hittade denna tråden när jag letade (googlade) hur man slipar betong så passar jag på att meddela att det går utmärkt att slipa betong med diamantslipskiva, och att slipa mitt flytspackel var grymt smidigt. Hade jag haft gott om tid hade jag nog gärna köpt/byggt en dammkopp också men det funkar fint utan.
PurreP: [citat] Inte så enkelt, det är köparens beslut att häva köpet. Jag vet inte riktigt vad du citerar men det är inte KKL rakt av.... §23-33 i KKL reglerar detta https://lagen.nu/1990:932#R21 Jag vet inte vad en Parkside kostar men det är säkert rimligt att ersätta den med någon enklare produkt från typ Jula med motsvarande prestanda.
Mellanbarn: Nålfil och tålamod. :thinking:. Skulle kanske orka den grövsta sidan. Eller anledning att skaffa en dremel:D Tackar för svaren men går nog på slit och släng trots allt.
nino: Jag hade nog tänkt mig en fulltånge med gummiliknande material till handtag
sweden: Hej igen Du behöver inte köpa enmaskin för 500000:- det jag menade köp inte en för liten bara Min maskin kostade ca 100000 på plats med utbytt styrsystem. Den programvaran jag använder är V-Carve från ett företag som heter vectric Det går att ladda ner V-Carve och leka med det utan kostnad (det går bara inte att ladda ut koden till cnc-maskinen innan licensen är betald) En annan sak