mattiasp
mattiasp: Testa med en magnet. Manganstål är i grundmaterialet austenitiska (FCC-struktur), vilket gör dem omagnetiska. (F-n, jag har ju lovat mig själv att inte göra materialvetenskapliga utsvävningar i forumet)
9 svar · 8,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Kolen brukar man komma åt att byta helt utan någon demontering av maskinen i övrigt.
3 svar · 3,2k läst
jojjeblom
jojjeblom: http://www.billigaarbetsklader.se/skyddsglasogon-worksafe-hawk-eye-p-2544-c-412.aspx Den här modellen har jag funnit att den är ok, skalmarna är justerbara och går att ha liksom ovanför hörselkåpan. Även imfriheten funkar bra om dom är någorlunda rena.
16 svar · 9,8k läst
·
C
Cgong: Hittade du gaspatroner till cf325? Är grymt sugen på att ta hem en men det blir svårt utan gas... /Claes
1 svar · 2,3k läst
T
Flyttad
T
Flyttad
iSnobben
iSnobben: Hm det är lite svårt att säga för jag köpte som ett kit kan man säga 😃 Men jag köpte GST 135 CE, GCM 8S, GTA 3800, extra klinga samt 50 extra blad till stickisen för 4800:- Det kändes iaf som ett bra köp, hoppas på medhåll här nu 😃
25 svar · 8,5k läst
S
spiskrok: Popnut kanske kan fungera, har dock aldrig använt den i trä.
22 svar · 8,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Har inte sett några LED-ramper eller runda lyktor som lyser tillräckligt långt ännu. LED kommer nog vara en grymt bra teknik om några år, men för mig passar det fortfarande bäst som arbetsbelysning.
15 svar · 10,9k läst
iSnobben
iSnobben: Jag köpte mig en begagnad GCM 8S med GTA3800 som var i väldigt bra skick och jag måste säga att jag är grymt nöjd än så länge. Känns väldigt stabil och gedigen i konstruktionen. Fick med en klinga med 60 tänder också och snitten med den blir riktigt fina. En annan sak som är bra med den blå jämfört med PCM 8 är att laser och lampa drivs med nätströmmen istället för batteri.
14 svar · 8,8k läst
Stefan N
Stefan N: Jag kikade runt på dom flesta ställen när jag letade giraff, och merparten av alla billiga märken hade sora brister i kvaliten. Bla. så var upphängningen av sliphuvudet i plast och så ut att gå sönder vid första jobbet. Slutade med att det blev en Flex.
4 svar · 15,7k läst
S
sj6: Jävligt bra! ;) Med risken att bli sedd som klåpare så känner jag igen mig på jobbet ;)
9 svar · 3,9k läst
D
Daniel78: Magneterna jag använder från hårddiskar har en rätt bra form för att leta skruv, dom är ca 2mm tjocka, 10mm breda och 30-40mm långa.. och dom är tillräckligt starka för att hitta skruvar "på höjden", dvs med den 2mm tjocka delen. Det gör att man kan hitta positionen på skruvarna väldigt exakt :) Gamla trasiga hårddiskar har väl ändå alla liggande? ;)
14 svar · 13,7k läst
T
Tor H: Tack för snabba o bra svar! Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
5 svar · 2,0k läst
nino
nino: det är en s47 jag har och inget annat
10 svar · 7,7k läst
Stefan N
Stefan N: Siliconlösare?
8 svar · 4,9k läst
pär h
pär h: Har för mig att jag köpte mig en ny på Bauhaus av märket Winsent. och den funkar helt ok. pär
14 svar · 3,9k läst
snickarfrasse
snickarfrasse: Skall man ha en lamello skall det vara modellen med flyttbar klinga. Topp 20 hette den förr numera zeta p2. Lätthanterad genomtänkt och tål att plågas i många år.
22 svar · 11,6k läst
E
Eld: http://newsroom.scania.com/en-group/2012/11/13/the-worlds-tallest-concrete-pump-put-scania-in-the-guinness-book-of-records/
0 svar · 982 läst
F
Fjelie 17: Suck, jag blir avis på hur alla kan organisera sina verktyg. Jag vill bli lite mer av ovan. Det blir enklare att hitta då. Ska nog gå ut och fixa lite verkstaden.;)
4 svar · 8,4k läst
·
haavard
haavard: Jag hade (och har) exakt samma fel på min. I tillägg höll hela maskinen på att ramla isär efter 2-300 skott. Spikarna slutade gå helt in och det bara pös. Flertalet skruvar var lösa, men efter att jag stramade har den funkat bra- förutom skenan.
5 svar · 2,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Precis.
5 svar · 2,5k läst
G
Gabbe1: Tack för svar, har inte alla vhf-3 snabbmatning? Jag är medveten om att bs (borrande pinol) är rätt eftertraktade och därmed dyra, men jag resonerar så att jag förhoppningsvis ska ha glädje av maskinen resten av livet.
4 svar · 3,9k läst
M
Mell: Ångrar inget. Klingskyddet var sargat av tidigare brukare, tror det fallit ner på klingan några ggr...
11 svar · 2,9k läst
·
Jante
Jante: [citat] Var en sån jag eldade upp :wow: skulle "bara" klyva några meter 45 regel när den tog eld !!! Så det var nog inte last pallarnas fel ;) //Jante
20 svar · 3,7k läst
J
johanpelle: Då borde det gå lika bra med mäsk. Ingen från Roslagen som kan prova? .
4 svar · 1,6k läst
snaggletooth
snaggletooth: Vissa kolborstar har en inbyggd säkerhetsdetalj, när det är nerslitet till en viss längd ploppar en fjäderbelastad plastbit ut mot kollektorn och gör så att "kolet" tappar kontakten. Borde vara standard, tyvärr har inte ens de allra "dyraste" fabrikaten denna fiffiga lösning alltid. Ser åtminstone ett par - tre maskiner på jobbet varje år som måste skrotas p.g.a. alltför bränd
8 svar · 2,1k läst
·
D
Danne_83: [citat] Ungefär mina tankegångar också. Känns också billigare att slippa köpa gas. Har en 18g pistol med tryckluft och hitills har jag inte känt att slangen varit i vägen. Dock när jag spikade råspont på taket med en tryckluftsdriven stompicka var slangen ett elände. Ska sätta upp ny panel nästa sommar så köpte därför en gasdriven stompicka för att förenkla det hela. Lutar nog
5 svar · 1,9k läst
·
PeterJeffrey
PeterJeffrey: [citat] EUREKA!!! Äntligen vad jag sökte!! :)
27 svar · 8,6k läst
·
S
sukram78: Fein vinkelslip, tycker att den har ett väldigt bra grepp då den är lite längre och smalare. Den känns mer gedigen än min hitachi. Bifogar en länk där du kan se en test http://www.youtube.com/watch?v=IMY5HcIxt7c
15 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.