Ja, var hittar man enklast en så simpel sak som en filborste?
Den finns naturligtvis att beställa på de "vanliga" ställena som Axminster, Dick och Dieter. Även slöjd-detaljer har en sådan. Men är det någon som sett den i en vanligt förekommande fysisk butik?

Det är alltså en sådan här jag menar:
http://www.axminster.co.uk/axminster-file-cleaning-card-prod21858/

Du kanske får bättre träffar om du söker på "filkarda". Jag är ganska säker på att jag köpte en sådan på Classe för rätt länge sedan men de verkar inte längre finnas där eller på de andra "vanliga" ställena längre. En variant hittade jag dock här.

@Helioz: Tack för tipset, det var ju ett riktigt intressant ställe, tyvärr har jag inte vägarna förbi Helsingborg så ofta.

@Alfredo, tyvärr har den utgått hos Classe annars var det ett bra förslag, där hade jag inte kollat innan.

Tack för den korrekta termen, det var nog den jag använde när jag sökte förra veckan men glömde bort den nu.

Men det kanske är lite ospecifikt att fråga efter "vanliga" butiker. Det beror ju på var man bor och vad man har för preferenser. Nu är detta inget stort problem, det brukar ju bli någon beställning från Axminster eller de andra emellanåt ändå.

Men finns det någon som sett sådana i närheten av Malmö/Lund så tar jag tacksamt emot fler tips.

Redigerat:
Nu köper man inte filkardor så ofta, jag har så vitt jag minns köpt en enda, och den är fortfarande i bruk. Men jag tror jag köpte den i en alldeles vanlig järnaffär. Men det finns kanske inte kvar så många sådana nu för tiden.

Jag köpte den på Järnia mitt i Göteborg.
Kanske är ovanligt välsorterad men kolla hos din lokala järnhandel.

Lund Eksand, öresundsvägen eller Ahlsell måste väl ha

Det funkar inte med en vanlig borste med mässingsborst?
I så fall borde en välsorterad Intersportbutik ha en bland vallatillbehören.
Även i Skåne :)

EDIT: Slöjd-detaljer har filkardor. Men dom finns ju inte i Skåne.

Redigerat:
Har en från Biltema men det jag tycker den är kass. Köp alltså inte en sådan :-)

Kolla Prevex i Malmö.

Jag hittade ingen hos Biltema heller, däremot har jag en vanlig mässingsborste därifrån och visst fungerar det med. Men eftersom det nu finns speciella kardor för ändamålet så måste jag naturligtvis bara ha en sådan.

• Gilla
Belaruz
  • Laddar…
henrik79 skrev:
Kolla Prevex i Malmö.
Det är ju det givna stället förstås som jag alltid glömmer bort. Men jag hittar ivarjefall inget i deras webshop...

Har du XL Bygg eller Wurth i närheten? de har filkarda, kostar löjligt mycket men de har.

Tackar för tipsen, jag få kolla upp det jag kommer förbi först om inte Axminster hinner före.

Har för mig att jag köpte mig en ny på Bauhaus av märket Winsent. och den funkar helt ok.

pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.