8 206 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Vässa mejslar i härdat stål?
Har kommit över ett par hiltimejslar som är ganska trubbiga, finns det nåt sätt att vässa dem och kanske förlänga livet på dem ett litet tag?
Då det är härdat stål så är ju all form av värmeslipning utesluttet och vad finns då för slipning typ vattenkylning?
Någon som har en aning i detta?
Då det är härdat stål så är ju all form av värmeslipning utesluttet och vad finns då för slipning typ vattenkylning?
Någon som har en aning i detta?
Har hört att diamantslipskiva på vanlig bänkslip fungerar om man tar det i omgångar och vattenkyler regelbundet.
Man behöver ju inte slipa alls mycket om det görs regelbundet med vettiga vinklar.
Frågan är om denna skulle fungera på en bänkslip med lite modifiering av mothållet.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantslipskiva-20813/
Man behöver ju inte slipa alls mycket om det görs regelbundet med vettiga vinklar.
Frågan är om denna skulle fungera på en bänkslip med lite modifiering av mothållet.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantslipskiva-20813/
Om det är vanliga stålmejslar så går det utmärkt att vässa dem med följande verktyg: bänkslip, bandslip, vinkelslip med flapdisc eller vanlig metallfil. Värmeslipning är inte alls uteslutet för härdat stål, det gäller bara att man håller lite koll och vattendoppar mejseln då och då. Så länge den inte blir missfärgad/blånad så är det lugnt och även om man skulle råka missa på något ställe så är det bara att slipa bort det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att slipa på en vanlig slipskiva går bra, så länge man kör lugnt, och kyler med vatten.
Det är först när temperaturen överstiger 400-500 grader som härdningen påverkas.
Allt härdat stål är slipat efter härdningen.
Du som vet bättre: Rätta mig om jag har fel!
Det är först när temperaturen överstiger 400-500 grader som härdningen påverkas.
Allt härdat stål är slipat efter härdningen.
Du som vet bättre: Rätta mig om jag har fel!
Varför får härdat stål inte bli för varmt och bli "blått"?
Det är inte alls lika kinkigt med kylningen med stål som är höglegerade med Mn, ty dessa är självhärdande. De är framtagna för att ge ett mycket kraftigt martensitiskt deformationshärdande. De ger alltså en ythärdning automatiskt vid användning. Vi talar om Mn-halter kring 10-15% i dessa stål.
Edit: Mn: mangan
Edit: Mn: mangan
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kan kanske äga sin riktighet, men när man står med sin slöa mejsel i handen har man ju ingen aning om manganhalten (eller något annat som har med legeringen att göra heller).mattiasp skrev:Det är inte alls lika kinkigt med kylningen med stål som är höglegerade med Mn, ty dessa är självhärdande. De är framtagna för att ge ett mycket kraftigt martensitiskt deformationshärdande. De ger alltså en ythärdning automatiskt vid användning. Vi talar om Mn-halter kring 10-15% i dessa stål.
Edit: Mn: mangan
Det enda man vet är att mejseln behöver slipas.
Så då kör man lågtemperatur. Better safe than sorry
Testa med en magnet. Manganstål är i grundmaterialet austenitiska (FCC-struktur), vilket gör dem omagnetiska.
(F-n, jag har ju lovat mig själv att inte göra materialvetenskapliga utsvävningar i forumet)
(F-n, jag har ju lovat mig själv att inte göra materialvetenskapliga utsvävningar i forumet)
Klicka här för att svara
