3 650 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Cirkelsågen brann upp!
Sida 1 av 2
Hade köpt en Bosch cirkelsåg för ca 6-7 år sedan på rea för 50% av normalpriset. Vid användning i helgen för att såga upp en massa lastpallar börjar eländet brinna och motorn får en härdsmälta.
Allt är naturligtvis mitt fel!
Både att jag köpte en skitmaskin (om än på rea) och att den brann just nu. Så hur kan jag gottgöra maken nu bums innan jul.
Vilken cirkelsåg ska jag köpa för att maken ska bli glad igen? Han är inte den absolut värsta verktygsnörden men han är som de flesta andra män, dvs manualer läses i princip aldrig....
Allt är naturligtvis mitt fel!
Vilken cirkelsåg ska jag köpa för att maken ska bli glad igen? Han är inte den absolut värsta verktygsnörden men han är som de flesta andra män, dvs manualer läses i princip aldrig....
Hej!
Jag är själv ingen verktygsnörd men jag har några kompisar som är det. De kan nog till och med kallas verktygsfetishister
De brukar säga att man inte ska köpa cirkelsåg utan det ska istället vara sänksåg som gäller. Det är väll ungefär samma sak fast man kan såga närmare en vinkel samt att det liksom kan sänkas ned i materialet vilket inte går med cirkelsåg.
Denna länk kanske kan vara vara ett tips: http://www.verktygsproffsen.se/s%C3%A4nks%C3%A5g
Eller en multimaskin som denna kanske? http://www.verktygsproffsen.se/multimaster-/-supercut/fein-multimaster-fmm-250-q-top
Dyra grejor men det går säkert att hitta till något sånär humana priser.
Lycka till!!!
Jag är själv ingen verktygsnörd men jag har några kompisar som är det. De kan nog till och med kallas verktygsfetishister
De brukar säga att man inte ska köpa cirkelsåg utan det ska istället vara sänksåg som gäller. Det är väll ungefär samma sak fast man kan såga närmare en vinkel samt att det liksom kan sänkas ned i materialet vilket inte går med cirkelsåg.
Denna länk kanske kan vara vara ett tips: http://www.verktygsproffsen.se/s%C3%A4nks%C3%A5g
Eller en multimaskin som denna kanske? http://www.verktygsproffsen.se/multimaster-/-supercut/fein-multimaster-fmm-250-q-top
Dyra grejor men det går säkert att hitta till något sånär humana priser.
Lycka till!!!
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
En multimaskin och en cirkelsåg är två helt olika verktyg med två (helt) olika användningsområden. Frågan, som kan vara svår att svara på, är hur och till vad cirkelsågen användes. En multimaskin är enl. mig användbar till detaljarbete medan en cirkelsåg är för lite större grejer som man vill såga rakt.
En sänksåg är ju riktigt trevligt om än kanske lite dyrare dock. Själv håller jag Bosch som ett bra märke, visst har de hemmafixar- och proffsgrejer inom sitt breda sortiment men även hemmafixarsortimentet (de gröna) håller bra kvalité. Personligen undviker jag budgetmärkena man hitta på Biltema/Jula/Clas Ohlson, iallfall vad gäller maskiner. (Biltema har bra blocknycklar bl.a.)
Och som tips vad gäller att såga lastpallar och grenar och dylikt. Gör man det "ofta" så kanske man ska fundera på en motorsåg, en eldriven kanske till och med då de är trevliga att hantera och strular inte med bränsle och liknande.
En sänksåg är ju riktigt trevligt om än kanske lite dyrare dock. Själv håller jag Bosch som ett bra märke, visst har de hemmafixar- och proffsgrejer inom sitt breda sortiment men även hemmafixarsortimentet (de gröna) håller bra kvalité. Personligen undviker jag budgetmärkena man hitta på Biltema/Jula/Clas Ohlson, iallfall vad gäller maskiner. (Biltema har bra blocknycklar bl.a.)
Och som tips vad gäller att såga lastpallar och grenar och dylikt. Gör man det "ofta" så kanske man ska fundera på en motorsåg, en eldriven kanske till och med då de är trevliga att hantera och strular inte med bränsle och liknande.
Det finns många trevliga handcirkelsågar. Om vi fick veta lite med om användningsområden och budget blir det lättare. Om vi inte får veta detta, går jag på phl:s linje. Hitachi C6BU eller C6BU2. Den förstnämnda är inte lika ful som den andra. Båda lär vara bra.Om sågen skall användas till lite finare jobb finns det andra alternativ
Ja det är väll klart att den inte kan ersätta en cirkelsåg det begirper nog vem som helst!
Men det är en bra maskin som man kan ha till betydligt mer än att bara såga med.
Men det är en bra maskin som man kan ha till betydligt mer än att bara såga med.
Nja, handhavandefel tror jag inte att det var.
En bra motorsåg, Husqvarna 455 rancher (och motorsågsutbildning) finns
En multimaster, Bosch-kopian, finns.
En kap. och geringsåg med bänk, Dewalt, finns
Fogsvans finns också.
Pris absolut max 2',nån Festool.maskin får han inte.'
Det är en handcirkelsåg jag är ute efter. Den kommer inte att användas till något finsnickeri utan mer till att kapa skivor, brädor mm. Vårt hus är ju färdigbyggt så egentligen fattar jag inte riktigt exakt vad den ska användas till. Jag vet bara att en handcirkelsåg måste man ha....hmm
En bra motorsåg, Husqvarna 455 rancher (och motorsågsutbildning) finns
En multimaster, Bosch-kopian, finns.
En kap. och geringsåg med bänk, Dewalt, finns
Fogsvans finns också.
Pris absolut max 2',nån Festool.maskin får han inte.'
Det är en handcirkelsåg jag är ute efter. Den kommer inte att användas till något finsnickeri utan mer till att kapa skivor, brädor mm. Vårt hus är ju färdigbyggt så egentligen fattar jag inte riktigt exakt vad den ska användas till. Jag vet bara att en handcirkelsåg måste man ha....hmm
Lägger också min röst på Hitachi 6BU2, men se till att det är den gamla med klyvkniv.
Den handcirkeln är nog något av det tåligaste man kan finna.
DW's modeller är med hyfsade.
/Kent
Den handcirkeln är nog något av det tåligaste man kan finna.
DW's modeller är med hyfsade.
/Kent
