11 631 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
kexmaskin
Sida 1 av 2
Hej jag tänker köpa en kexmaskin som skall användas för att styra vissa gerade bitar vid limning.
Hade en ferm för 8 år sedan den var så dålig att klockorna stannade Skulle vilja ha en lamello men den känns lite dyr när man kan köpa bosch, makita eller dewalt mycket billigare virutex finns också den kan man få för 3500 i Sverige
Jag har använt lamello för väldigt många år sedan men det var så länge sedan så det räknas inte. Alla andra maskiner har jag bara set på bild
Viktiga saker är ju vinkel inställningens fasta lägen så att den stämmer eller går att justera bra och tydliga skalor och att det går att fästa festool slangen för dammsugningen utan att behöva tejpa.
Har ni några synpunkter så man vet vad man skall kika extra på innan man åker runt och klämer lite på dom.
Har sökt lite på forumet men jag hittade inget vettigt
Mvh Pär H
Hade en ferm för 8 år sedan den var så dålig att klockorna stannade Skulle vilja ha en lamello men den känns lite dyr när man kan köpa bosch, makita eller dewalt mycket billigare virutex finns också den kan man få för 3500 i Sverige
Jag har använt lamello för väldigt många år sedan men det var så länge sedan så det räknas inte. Alla andra maskiner har jag bara set på bild
Viktiga saker är ju vinkel inställningens fasta lägen så att den stämmer eller går att justera bra och tydliga skalor och att det går att fästa festool slangen för dammsugningen utan att behöva tejpa.
Har ni några synpunkter så man vet vad man skall kika extra på innan man åker runt och klämer lite på dom.
Har sökt lite på forumet men jag hittade inget vettigt
Mvh Pär H
Redigerat:
Jag tror också att det finns bra alternativ till lamello, till lägre pris. Jag antar att du redan har en domino?
Skulle jag köpt en kexmaskin skulle jag kollat:
Bra dammutsug
Mjukstart
Lätt att se var centrum på klingan kommer, så att man kan köra mot ett draget streck på materialet
lätt att använda både på kanter och uppe på en skiva - gärna med någon form av linjal till (se mafell duodowel)
strömbrytare som sitter bra till för påslagning när man redan har båda händerna på maskinen - eller ja, allmänt bra geometri
standardstorlek på klingorna (vet inte hur standardiserat detta är)
Skulle jag köpt en kexmaskin skulle jag kollat:
Bra dammutsug
Mjukstart
Lätt att se var centrum på klingan kommer, så att man kan köra mot ett draget streck på materialet
lätt att använda både på kanter och uppe på en skiva - gärna med någon form av linjal till (se mafell duodowel)
strömbrytare som sitter bra till för påslagning när man redan har båda händerna på maskinen - eller ja, allmänt bra geometri
standardstorlek på klingorna (vet inte hur standardiserat detta är)
Jag har en Lamello (C3 tror jag den heter) och även om det är ett stycke högprecision så saknar den vissa funktioner.
Exempelvis hade det varit trevligt med någon form av kuggmekanism för att ställa höjden på anhållet. Som det är nu är det en lös aluminiumvinkel man ställer enligt måttskalor. Fungerar kanon men hade nog kunnat vara ytterligare lite bättre. Vinkelinställningen (antar att du syftar vinkling av anhållet) är steglös men med fasta lägen för vanliga vinklar.
Mjukstart saknas på min maskin. Utsugsstosen är dessutom något för liten för festools D27-slang men det har jag anhjälpt med lite tejp på stosen. Köpte min maskin i nyskick på begagnatmarknaden och betalade ett bra pris. Skulle jag köpa en ny maskin hade jag definitivt tittat på Boschen eller Makitan. Dewalten hade jag undvikit baserat på de uppgifter Mattiasp har publicerat om den maskinen.
Exempelvis hade det varit trevligt med någon form av kuggmekanism för att ställa höjden på anhållet. Som det är nu är det en lös aluminiumvinkel man ställer enligt måttskalor. Fungerar kanon men hade nog kunnat vara ytterligare lite bättre. Vinkelinställningen (antar att du syftar vinkling av anhållet) är steglös men med fasta lägen för vanliga vinklar.
Mjukstart saknas på min maskin. Utsugsstosen är dessutom något för liten för festools D27-slang men det har jag anhjälpt med lite tejp på stosen. Köpte min maskin i nyskick på begagnatmarknaden och betalade ett bra pris. Skulle jag köpa en ny maskin hade jag definitivt tittat på Boschen eller Makitan. Dewalten hade jag undvikit baserat på de uppgifter Mattiasp har publicerat om den maskinen.
Ja, du fick ju själv fingra på den, och ni var inte lika skeptiska som jag om jag minns rätt? Det jag irriterar mig på är att den är lite glapp i mekanismen för att föra klingan mot arbetsstycket, och även att kylluften riktas rakt mot ögonen. Sen hade det varit trevligt med mjukstart. Det kan ju faktiskt vara så att jag skyller mina misslyckanden på maskinen, när det kan ha varit handhavandefel. Samtidigt påstår jag att jag gör färre fel med Dominon.
Jag har en "lågpris"-lamellfräs, tror jag köpte den på Bauhaus. Den har fungerat bra för mig, men den väsnas nått ohyggligt och dammar mer därtill. Skulle förståss vilja ha en Festool Domino-fräs.. Har inte använt den men alla andra Festool-maskiner är så vansinnigt genomtänkta att man knappast tror att Domino-fräsen är sämre.
Någon som har dålig erfarenhet av Festools Domino-fräs?
Någon som har dålig erfarenhet av Festools Domino-fräs?
OT:
Skulle väl möjligen vara att materialet helst inte skall vara tunnare än 12 mm då. Lite till går det kanske att dra på det, möjligen att man kan gå ner till 8mm i vissa fall?
Jag har haft min Domino i knappt ett år och jag blir gladare för varje gång jag tar fram den. En sak som jag uppskattar mycket är att tekniken i princip gör det möjligt att bygga ihop allt utan att limma. Man kan då kolla och justera när bygget sitter ihop och se så att allt blir rätt utan att joxa med tvingar och annat. Detta går ju inte alls med vanliga kex efter vad jag förstår.
Absolut INTE några dåliga erfarenheter.stefannordin skrev:
Skulle väl möjligen vara att materialet helst inte skall vara tunnare än 12 mm då. Lite till går det kanske att dra på det, möjligen att man kan gå ner till 8mm i vissa fall?
Jag har haft min Domino i knappt ett år och jag blir gladare för varje gång jag tar fram den. En sak som jag uppskattar mycket är att tekniken i princip gör det möjligt att bygga ihop allt utan att limma. Man kan då kolla och justera när bygget sitter ihop och se så att allt blir rätt utan att joxa med tvingar och annat. Detta går ju inte alls med vanliga kex efter vad jag förstår.
Har en Dewalt som jag är helnöjd med. Har byggt 2 st vitrinskåp samt div små trälådor och annat. Köp inte lågprismärken. Hade tidigare en CoTech som var en direkt kopia av Dewalt, men helt kass eftersom den ändrade höjdinställningen efter några fräsningar. Inte så kul om man ska limma ihop lite längre trästycken.
Har aldrig testat Domino, men hur "förlåtande" är den för fel i längsled? Blir det inte lite som att köra med gamla hederliga träpluggar? D v s svårt att få hålen att passa exakt?
Eftesom jag bara hört goda ord om Festtool och är supernöjd med min sänksåg, så har de säkert en sådan precision i sin maskin så problemet aldrig uppstår ;-)
Har aldrig testat Domino, men hur "förlåtande" är den för fel i längsled? Blir det inte lite som att köra med gamla hederliga träpluggar? D v s svårt att få hålen att passa exakt?
Eftesom jag bara hört goda ord om Festtool och är supernöjd med min sänksåg, så har de säkert en sådan precision i sin maskin så problemet aldrig uppstår ;-)
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Det har de tänkt på. Man kan ställa tre olika bredder på spåret som fräses. Ofta brukar man köra med tight spår vid första platsen. Då indexerar man spåret mot materialets kant. På så sätt får man närmast perfekt linjering i alla riktningar.
Som mattiasp säger, det har de tänkt på. Dessutom är pinnarna (i alla fall om man har de gamla runda) justerbara med precision. Jag kan sätta 6 Dominos i rad med bara förra Dominohålet som referenspunkt (löpande flyttad referens) refererande via ena pinnen, och noll i spel, och sedan göra samma sak mot andra pinnen i en annan bit, och fortfarande glider de två bitarna ihop perfekt med Dominos isatta.Patrick E skrev:Har en Dewalt som jag är helnöjd med. Har byggt 2 st vitrinskåp samt div små trälådor och annat. Köp inte lågprismärken. Hade tidigare en CoTech som var en direkt kopia av Dewalt, men helt kass eftersom den ändrade höjdinställningen efter några fräsningar. Inte så kul om man ska limma ihop lite längre trästycken.
Har aldrig testat Domino, men hur "förlåtande" är den för fel i längsled? Blir det inte lite som att köra med gamla hederliga träpluggar? D v s svårt att få hålen att passa exakt?
Eftesom jag bara hört goda ord om Festtool och är supernöjd med min sänksåg, så har de säkert en sådan precision i sin maskin så problemet aldrig uppstår ;-)
Det är dessutom jättenkelt att göra hålen med ett litet sidledsglapp utan att använda ratten, bara flytta Dominon en millimeter i sidled för hand.
Dominon är verkligen en otroligt lyckad maskin.
--- Mats ---
Jag har en blå Bosch kexmaskin. Den lever om (låter) som en vinkelslip (vilket det ju är) och har inte mjukstart. Avsaknad av mjukstart har inte varit ett problem, upplever inte att den hoppar iväg vid tillslag. Dammuppsamling är bra men inte perfekt, men jag kör den ofta inomhus med medföljande påse ansluten. Anslaget har fasta vinklar och känns stabilt. Upplever det som rätt enkelt att få extremt god passning i höjdled med maskinen.
Köpte min på Axminster.
/ Jonas
Köpte min på Axminster.
/ Jonas
Jag äger ingen domino har provat den till mina limningar men brickorna är lite stora och framförallt dyra.
Den står på inköpslistan fast inte högst upp
Jag behöver ingen hålfasthet som domino utan ren styrning.
I dagsläget kör jag med not och fjäder men i vissa fall går det inte. Tänk en avancerad högtalarlåda med massa olika stag och mellan vägar i olika vinklar.
Jag som trodde att alla proffsmaskiner i dag har mjukstart.
Vilken tur att dewalten inte var så märkvärdig då jag inte tycker om det märket
Makitan då har någon erfarenhet av den.
Har någon gång läst en test på kexmaskiner på någon amerikansk sida kommer ej i håg vart var i och för sig några år sedan.
Mvh Pär H
Den står på inköpslistan fast inte högst upp
Jag behöver ingen hålfasthet som domino utan ren styrning.
I dagsläget kör jag med not och fjäder men i vissa fall går det inte. Tänk en avancerad högtalarlåda med massa olika stag och mellan vägar i olika vinklar.
Jag som trodde att alla proffsmaskiner i dag har mjukstart.
Vilken tur att dewalten inte var så märkvärdig då jag inte tycker om det märket
Makitan då har någon erfarenhet av den.
Har någon gång läst en test på kexmaskiner på någon amerikansk sida kommer ej i håg vart var i och för sig några år sedan.
Mvh Pär H
Det där med mjukstart är egentligen ingen issue, tycker bara att en finare maskin borde ha funktionaliteten. Jag startar alltid min kexmaskin innan jag placerar den vid arbetsstycket och det har inget med mjukstart att göra utan att jag bara råkar arbeta så.
En tanke är att använda Dominon utan Dominos. Jag använder den ibland för att göra tapphål trots att jag gjort traditionella tappar. Detta för att det finns lägen när det är lättare att göra tapphålet med dominon än med Leigh jig eller fräsbord (typiskt ett kort tapphål i sidan av en smal ram). Gillar inte att sänka ner ramen i fräsbordet om tapphålet skall vara kort.pär h skrev:Jag äger ingen domino har provat den till mina limningar men brickorna är lite stora och framförallt dyra.
Den står på inköpslistan fast inte högst upp
Jag behöver ingen hålfasthet som domino utan ren styrning.
I dagsläget kör jag med not och fjäder men i vissa fall går det inte. Tänk en avancerad högtalarlåda med massa olika stag och mellan vägar i olika vinklar.
Jag som trodde att alla proffsmaskiner i dag har mjukstart.
Vilken tur att dewalten inte var så märkvärdig då jag inte tycker om det märket
Makitan då har någon erfarenhet av den.
Har någon gång läst en test på kexmaskiner på någon amerikansk sida kommer ej i håg vart var i och för sig några år sedan.
Mvh Pär H
--- Mats ---
En kompis tipsade om den här för ett tag sedan:
http://www.screwfix.com/prods/65190/Power-Tools/Benchtop-Woodworking/Erbauer-900W-Biscuit-Jointer
Det intressanta med den (förutom priset) är att hela anslagsmekanismen är antingen samma som Bosch eller en mycket lik kopia. Har detaljstuderat mot min maskin och det är mycket likt.
http://www.screwfix.com/prods/65190/Power-Tools/Benchtop-Woodworking/Erbauer-900W-Biscuit-Jointer
Det intressanta med den (förutom priset) är att hela anslagsmekanismen är antingen samma som Bosch eller en mycket lik kopia. Har detaljstuderat mot min maskin och det är mycket likt.
