Jag har Boschen (GFF22) och är överlag nöjd med den. Som Jonas/Ellagård skriver låter den ganska mycket och lite "skramligt", ungefär som en Rotex. Att den saknar mjukstart har inte jag heller upplevt som ett problem.
Anslaget är enkelt att justera i höjdled och skalan stämmer bra. Det rör sig fint upp och ner och är i princip helt parallellt med bottenplattan. Jag kontrollmätte och kom fram till att det slår på mindre än en tiondels mm från kant till kant, vilket saknar praktisk betydelse. Trycker man till anslaget när det inte är låst kan det hamna snett, men det återgår till "normalläget" när man vrider på ratten för höjdjusteringen igen (det är en fjäderbelastad historia). Jag har dock bara lyckats göra detta med flit, det har alltså inte hänt under normal användning.
Det finns fasta vinkellägen för 0, 45 och 90 grader. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig några lägen däremellan, men det går ju också att ställa in vinkeln mot arbetsstycket om man inte behöver göra det för ofta.
Gejdrarna har jag inte mycket att säga om, det är bra glid helt enkelt.
Val av kexstorlek görs med ett revolverhuvud och det finns möjliget att finjustera. Fungerar bra det med.
Jag kör med Boschs egen sugslang (fjuttiga 18 mm innerdiameter har jag för mig) och jag skulle vilja påstå att dammuppsamlingen håller Festoolklass - i princip allt dammet far in i dammsugaren. Påsen fungerar sådär, dvs som påsar i största allmänhet. Anslutningen är 31 mm i ytterdiameter (konisk från 30-32 mm) och innerdiametern är 26 mm. Utblåset går att vrida.
När jag skulle köpa kexmaskin stod valet mellan Bosch, DW och Makita. Efter att ha läst runt ganska mycket (både här och på andra forum) gick DW bort pga en del kommentarer kring dålig precison. Att valet föll på Boschen var mer eller mindre en slump pga ett fördelaktigt erbjudande med sänkt pris och några tusen Lamello-kex med i paketet. Prestandamässigt verkar det vara dött lopp mellan Boschen och Makitan, åtminstone vad jag kunde läsa mig till.
Anslaget är enkelt att justera i höjdled och skalan stämmer bra. Det rör sig fint upp och ner och är i princip helt parallellt med bottenplattan. Jag kontrollmätte och kom fram till att det slår på mindre än en tiondels mm från kant till kant, vilket saknar praktisk betydelse. Trycker man till anslaget när det inte är låst kan det hamna snett, men det återgår till "normalläget" när man vrider på ratten för höjdjusteringen igen (det är en fjäderbelastad historia). Jag har dock bara lyckats göra detta med flit, det har alltså inte hänt under normal användning.
Det finns fasta vinkellägen för 0, 45 och 90 grader. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig några lägen däremellan, men det går ju också att ställa in vinkeln mot arbetsstycket om man inte behöver göra det för ofta.
Gejdrarna har jag inte mycket att säga om, det är bra glid helt enkelt.
Val av kexstorlek görs med ett revolverhuvud och det finns möjliget att finjustera. Fungerar bra det med.
Jag kör med Boschs egen sugslang (fjuttiga 18 mm innerdiameter har jag för mig) och jag skulle vilja påstå att dammuppsamlingen håller Festoolklass - i princip allt dammet far in i dammsugaren. Påsen fungerar sådär, dvs som påsar i största allmänhet. Anslutningen är 31 mm i ytterdiameter (konisk från 30-32 mm) och innerdiametern är 26 mm. Utblåset går att vrida.
När jag skulle köpa kexmaskin stod valet mellan Bosch, DW och Makita. Efter att ha läst runt ganska mycket (både här och på andra forum) gick DW bort pga en del kommentarer kring dålig precison. Att valet föll på Boschen var mer eller mindre en slump pga ett fördelaktigt erbjudande med sänkt pris och några tusen Lamello-kex med i paketet. Prestandamässigt verkar det vara dött lopp mellan Boschen och Makitan, åtminstone vad jag kunde läsa mig till.
Tidningen Gör Det Själv gjorde en test för ett tag sedan, kommer dock inte ihåg resultatet, men sök på "LAMELLFRÄS" istället för kexmaskin, så får du fler träffar på Google. Namnet kexmaskin är ett lite felaktigt namn på maskinen.pär h skrev:
Nu såhär ett drygt år senare, har ni jämfört något mer?Ellagård skrev:
Det skulle ju vara trevligt att hitta en någon prisvärd maskin med hyggliga prestanda
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Skall man ha en lamello skall det vara modellen med flyttbar klinga. Topp 20 hette den förr numera zeta p2. Lätthanterad genomtänkt och tål att plågas i många år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden