Var på bygghandeln häromdagen och köpte mig en ger- kapsåg Bosch PCM 8 s (grön) med sågbord bara så där. Jag har inte öppnat kartongerna än och jag har läst runt lite på olika forum och den har inte fått så där jätte bra kritik. Och nu undrar jag om jag ska lämna tillbaka denna och köpa en annan.

Jag håller på och totalrenoverar ett hus med piggstuga, bod och garage så det kommer nog att bli en del kapande i framtiden.

Jag har bla kollat på en Hitachi C8FSHE och den verkar bra och gedigen. Hitachi är bra grejer har bla en slagborr från dom så jag har bara positiva erfarenheter av märket. Dom andra märkena vet jag inte så mycket om och jag bor ute i skogen så jag har inte så nära till en stor bygghandel för att kunna klämma och känna på olika märken.

Så min fråga är vad är en prisvärd maskin? max pris ligger runt 3000 kr mer än så tycker jag inte att jag behöver lägga ut.

En annan fråga hur viktig är effekten Hitachin har en effekt på 1050 W och Boschen har 1200 W eller måste man gå ännu högre upp på effekt skalan för att mäsrka något?

Tacksam för svar

Redigerat:
Jag köpte precis en sån för några år sedan också på impuls. Min har funkar mycket bra, men jag har ifs inte något att jämföra med. Det enda störiga är att belysningen och lasern går på batteri.
Kvalitetsmässigt tycker jag att den varit bra, förutom lasern,och lampan då som har slutat att fungera.
Jag har använt min väldigt mycket under tre års totalrenoverade av huset, så den ha verkligen fått jobba!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

pjodden skrev:
Jag köpte precis en sån för några år sedan också på impuls. Min har funkar mycket bra, men jag har ifs inte något att jämföra med. Det enda störiga är att belysningen och lasern går på batteri.
Kvalitetsmässigt tycker jag att den varit bra, förutom lasern,och lampan då som har slutat att fungera.
Jag har använt min väldigt mycket under tre års totalrenoverade av huset, så den ha verkligen fått jobba!

Ok ja det låter bra att den funkar och jag har läst det där med lampan och lasern att dom inte är så bra vilket är synd för köper man något så vill man att allt ska funka :-)

Jag tror inte att du för dom pengarna kan få något som är avsevärt mycket bättre.

Beijer hade för någon vecka sedan ett erbjudande där man fick köpa GCM8SJ med sågbänk för 3995:- vilket var ett riktigt rövarpris.

Du bör kunna hitta en Bosch GCM8J för runt din budget (3000:- )
Den anses väldigt prisvärd av många här.
Beijer har haft kampanj på den med GTA3800 stativet för 3995:- vilket får anses vara ett "kap" :)

FredrikR skrev:
Du bör kunna hitta en Bosch GCM8J för runt din budget (3000:- )
Den anses väldigt prisvärd av många här.
Beijer har haft kampanj på den med GTA3800 stativet för 3995:- vilket får anses vara ett "kap" :)
Det var det kortare stativet (GTA2500) som ingick i erbjudandet. Men likväl "ett kap"!

Min erfarenhet med Beijer och erbjudanden är att de aldrig har såpass många verktyg i lager så att de ens räcker de första dagarna. Går åt direkt. (sedan så brukar ju erbjudandet hänga kvar utanför butiken, utan att de har några verktyg kvar att sälja. Blir man lagom glad på). Men det kan ju vara värt att kolla upp det. GCM8J är en jättebra kap.

Kap / girsågen är för egen del det verktyg jag är mest kräsen vad det gäller kvalitet. Den används så ofta och fungerar den inte perfekt så blir resultatet uselt. Har själv en kombisåg GTM 12 som även fungerar som sågbord (http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/Verktyg/101303/14217/stationaera-maskiner/gtm-12/) mycket nöjd med denna, även om den var lite i det dyraste laget.

Jag har en grön bosch (förmodligen en likadan som din) som funkar bra för mig. Det jag saknar är mjukstart, den skräms rejält när den hugger igång. Lasern och lampan har ju alltid slut på batteri. Men de funktionerna saknar jag inte så mycket.

Jag har inte snöat in på vinkelrätheten. Mitt hus är inte i vinkel ändå, så jag får prova mig fram till rätt gervinkel. Så hur rätt vinklarna är på min vet jag strängt taget inte.

Hade också en pcm förut, funkade kanoners, sen sålde jag den till en kompis med nystartad byggfirma där den fi k gå heltid några år och han var också jättenöjd. Så jag tror du skulle bli nöjd med den.

Har själv en Hitachi C8FSHE med det längre bordet till, och är helnöjd med den. Det är väl egentligen bara när man går på ex 45*170 eller grövre som man får ta det lite försiktigt så att den inte nyper, men i övrigt funkar den fint med ett mycket effektivt upptag av sågspån.
Om den inte sågar vinkelrätt så går det lätt att ställa om bakstycket så att det blir raka snitt igen, samma sak med geringsvinkeln där som är enkel att ställa om nollpunkten på.

Har nu köpt mig en hitachi c8fsh. En fråga bara, ni som har den "blixtrar" det till vid motorn när ni har sågat och släpper handtaget?

Kör också en pcm 8s med bord och är nöjd. Kolla så att vinklarna stämmer om du ska kapa nå finlir. Det gjorde inte min, så det blev till att justera lite. :-)

/Thomas

Mikael_L
Rean skrev:
Har nu köpt mig en hitachi c8fsh. En fråga bara, ni som har den "blixtrar" det till vid motorn när ni har sågat och släpper handtaget?
Det låter helt enkelt som att den har motorbroms. Klingan stannar snabbare.

Höjer säkerheten och käkar lite mer kolborste i maskinen. Men kol är inte så dyrt, och en hempulare kör ofta många år ändå innan det är dags för byte.

Köpte mig en metabo ( kommer inte ihåg modellen, men den va hel blå ) för runt 2200:- på bauhaus för några år sedan, den höll ett par år av hus renoverande. Kändes ganska gedigen faktiskt.

Nu blev det en GCM8 med bord för ett halvår sedan, vilken skillnad.

Skall du renovera mer än lister inomhus, så tror jag du blir besviken på PCM8.

Jag köpte mig en begagnad GCM 8S med GTA3800 som var i väldigt bra skick och jag måste säga att jag är grymt nöjd än så länge. Känns väldigt stabil och gedigen i konstruktionen. Fick med en klinga med 60 tänder också och snitten med den blir riktigt fina. En annan sak som är bra med den blå jämfört med PCM 8 är att laser och lampa drivs med nätströmmen istället för batteri.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.