Jag önskar få hjälp med vad man behöver ha för filar och raspar till snickeri och till verkstan.
Vilka märken och storlekar behöver man, och vad är SKILLNADEN på flatfil, ansatsfil, rundfil, halvrund fil, sågfil, dubbel ansatsfil, långfil, mellanfil, kefir..
Ja.. o så en fråga.. Gamla filar som man hittat i boden från den äldre generationen - hur vet man om de är nåt att ha?! finns nämligen drösar med metallfilar, en hel del ÖBERGS på loppiset jag brukar handla på
hur bör man förvara dem??
Så sätt igång - UNDERVISA MIG!!! :wow:
Vilka märken och storlekar behöver man, och vad är SKILLNADEN på flatfil, ansatsfil, rundfil, halvrund fil, sågfil, dubbel ansatsfil, långfil, mellanfil, kefir..
Ja.. o så en fråga.. Gamla filar som man hittat i boden från den äldre generationen - hur vet man om de är nåt att ha?! finns nämligen drösar med metallfilar, en hel del ÖBERGS på loppiset jag brukar handla på
Så sätt igång - UNDERVISA MIG!!! :wow:
Jag gjorde en del sökningar på Google och träffade på några sidor med mycket kunskap om filar och raspar.
Jag sökte på 'filar raspar', 'lära fila'
Sök inte på filskola - de träffarna ger dig inte den info du vill ha
Jag sökte på 'filar raspar', 'lära fila'
Sök inte på filskola - de träffarna ger dig inte den info du vill ha
Tycker man tydligt märker om en fil är bra eller dålig när man använder den. Om man inte har möjlighet att dra den över lämpligt material brukar det räcka långt att känna på den med fingrarna. Om den är vass så att fingrarna liksom fastnar i ränderna på filen brukar det vara bra hugg i den. En fil som känns helt slät och blank är sällan speciellt bra.PeterJeffrey skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag får väl skriva en rad, jag är ju fil. kand.lordi skrev:
Men som phl skriver, så känner man med fingrarna om det är något bett i filen.
Att köpa en massa filar på loppis känns som ett vågspel.
Har de legat lite fuktigt och rostat tappar de skärpan rejält.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Filosofen tänker på att fila, men får inget gjort.
Filologen bryr sig mer om vad filen kallas än vad den är till för.
Fildelaren lånar gärna ut sin filar.
Filantropen använder bara slöa filar.
Filuren hittar bara på hyss med sina filar. Bör inte förses med en rasp.
Filbunken tar det lungt när han filar, ofta med samma resultat som filosofen.
Filharmonikern anänder en fil istf stämgaffel. Är oftast tondöv.
Filmaren låtsas fila. Är egentligen en italiensk fotbollsspelare.
Filologen bryr sig mer om vad filen kallas än vad den är till för.
Fildelaren lånar gärna ut sin filar.
Filantropen använder bara slöa filar.
Filuren hittar bara på hyss med sina filar. Bör inte förses med en rasp.
Filbunken tar det lungt när han filar, ofta med samma resultat som filosofen.
Filharmonikern anänder en fil istf stämgaffel. Är oftast tondöv.
Filmaren låtsas fila. Är egentligen en italiensk fotbollsspelare.
Redigerat:
Hahah ja en del filosofer har det helt klart blivit.. men jag mina frågor kvarstår ff om vilken fil som är vilken, när man använder de olika typerna och vad man bör titta på när man köper NYA filar.
Dessa var dock bra tips!
Ang. 'Collins Complete Woodworker's Manual' - finns det någon SVENSK motsvarighet till den??
Dessa var dock bra tips!
phl skrev:Tycker man tydligt märker om en fil är bra eller dålig när man använder den. Om man inte har möjlighet att dra den över lämpligt material brukar det räcka långt att känna på den med fingrarna. Om den är vass så att fingrarna liksom fastnar i ränderna på filen brukar det vara bra hugg i den. En fil som känns helt slät och blank är sällan speciellt bra.
Ang. 'Collins Complete Woodworker's Manual' - finns det någon SVENSK motsvarighet till den??
Nekrofil är en fil där eggen är helt död
Här finns en ganska bra förklaring till dom olika typerna av filar.http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil_(verktyg)
En egen favorit vid finare filning/gradning är en skärpfil vilket är en enkelgradig fil finns också med en sida enkel samt en dubbelhuggen sida. Den enkelgradiga ger väldigt fin yta efter lite träning.
En egen favorit vid finare filning/gradning är en skärpfil vilket är en enkelgradig fil finns också med en sida enkel samt en dubbelhuggen sida. Den enkelgradiga ger väldigt fin yta efter lite träning.