PeterJeffrey skrev:
hur bör man förvara dem??

Så sätt igång - UNDERVISA MIG!!! :wow:
Filarna ska förvaras en och en, hängande, eller så kan man göra sig ett enkelt ställ genom att borra några hål i en bit regel. De ska inte ligga huller om buller i en låda.
 
Man slår sönder eggen på filen om den ligger löst i verktygslådan. Man skulle väl knappast förvara en kniv på det sättet.

Man kan förlänga livet på gamla strumpor genom att förvara en fil i strumpan.

En annan variant är att klippa av benet på ett par gamla byxor. Sedan syr man med raksöm på symaskinen så att det blir ett par fack att stoppa in filarna i.
 
Man kan även använda aluminiumfolie som skydd för filarna.

Hur blir strumpornas livslängd högre genom att förvara filar i dem, magnu? ;)
 
Redigerat:
Strumporna kommer slitas mindre genom att man inte använder filen så ofta som man använder strumpor.
 
mattiasp skrev:
Man kan även använda aluminiumfolie som skydd för filarna.

Hur blir strumpornas livslängd högre genom att förvara filar i dem, magnu? ;)
Det är väl inte livet som just strumpor som förlängs, men de återföds som filskydd.
 
Jo men vi använder ju strumporna tills det är trådar kvar och då fungerar den inte som filskydd längre. Så jag vet inte riktigt hur livet förlängs.
 
är ansats- och flatfil samma sak? eller ansats- och skärpfil?
är skärpfil alltid enkelgradig? ansats alltid dubbelgradig?
varför bör man använda en filkarda och inte en vanlig stålborste?

är öbergs, pferd eller vallorbe-filar bäst? eller duger bahco's?
 
är öbergs, pferd eller vallorbe-filar bäst? eller duger bahco's?

Öberg köptes av Bahco som sedan köptes av... osv. Dom är ok, man hittar ofta oanvända Öberg filar på tradera, blocket mm Vallorbe är en av dom bästa filer på marknaden vad jag vet, Pferd vet jag inte nåt om.
 
PeterJeffrey skrev:
varför bör man använda en filkarda och inte en vanlig stålborste?
Det märker du direkt när du använder dem. Filkardan har korta borst som sitter väldigt tätt, så de rensar verkligen spåren i filen.
 
Jag brukar använda mig av en bit slang i passande storlek.
Men det kanske inte är bra?
typ:
 
  • fil1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fil2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Slasher2 skrev:
[länk]

På engelska förvisso. Hoppas du förstår utländska :)
EUREKA!!! Äntligen vad jag sökte!! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.