Fotografen
Fotografen: Är hålet i en murstock? Isåfalll är det väl bara att ev knacka upp hålet nedåt och mura igen uppåt?
9 svar · 2,5k läst
·
A
AndersG: [citat] Nej, som Pasta säger så stämmer det inte. Väggar i solid stock har en hel intressanta egenskaper då det gäller fuktvandring, dvs de andas på ett annat sätt, men du behöver fortfarande bli av med den fukt som husets innevånare producerar, ev radon etc.
2 svar · 5,3k läst
P
TN-Funkis: Hej. Denna modell säljs inte längre enl uppgift, men jag länkar de uppgifter jag har nedan: http://www.huspoolen.se/radonsug.htm Ljuddämparen är speciellt framtagen för att effektivt dämpa störande trafikljud genom ytterväggsventiler. Den är utförd i grålackerad plåt och fästs enkelt utanpå ytterväggen. Storleken är 300 x 345 mm.
6 svar · 4,0k läst
K
Kola: Hej Tartan! Du kan nog ha rätt. Jag ska proppa 3st tilluftsdon när jag kommer hem ikväll och till helgen ska jag fixa till så tilluften kommer utanför vinden. Kola
14 svar · 4,7k läst
F
FrittDrag: Thermex har några modeller, men det dom gör är att dom använder Futurums insatts för "Alliance" funktion. Vet att Futurum håller på att släppa en del nya modeller, varför inte ringa dem ? Oftare får du aktuellera information via telefon än via hemsidan.
5 svar · 4,6k läst
J
jojjje: Någon som vet var man kan hitta mässingsfärgade frånluftsventiler till 100 rör? Vita är inte så snygga i den lackade panelen!
0 svar · 3,4k läst
M
ma-bor: Jag såg en skiss från en fläktleverantör där de rekommenderar tilluft och då högt upp för att få ett så bra utbyte av luften i köket som möjligt.
3 svar · 3,1k läst
mattiasp
mattiasp: Har ni installerat ny ventilation i ert 30-talshus? Normalt sett är de ju självdragsventilerade. Några vedeldare som grannar? Oljeeldare med svart rök? Jag har noterat liknande fenomen på insidan av bilrutor när man använder kupévärmare vintertid när glasytorna är kalla. Min teori där är att tillsatsmaterial i exempelvis plaster, t.ex mjukgörare går i gasfas pga den intensiva
6 svar · 1,3k läst
T
tartan: Ring kommunens miljökontor. Där finns kunskap om radonsanering. Man ska veta var och hur man ska ordna med ventilationen för att inte förvärra problemen. Tartan
1 svar · 3,7k läst
Humulus
Humulus: Det här med att dom inte genomförde långtidsmätningen ska man nog inte oroa sig för, det har nog andra orsaker än att radonvärdet skulle vara alarmerande högt. Med tanke på att ni fått ett värde på 100 bq vid kortidsmätningen så tror jag inte att du behöver oroa dig. Att huset skulle komma upp i verkligt höga värden vid en långtismätning är omöjligt om inte kortidsmätningen
4 svar · 1,2k läst
P
Pasta: [citat] Några kommentarer: -tystare (inte alltid dessutom så finns inte tysta uteluftsventiler mao mer ljud utifrån) -enklare (ja) -billigare installation (ja) -endast godkänt enl BBR tillsammans med fjärrfärme om värmeleverantören eldar biobränsle, och när BBR 2006 träder i kraft försvinner möjligheten till F vent tillsammans med FJV helt. -Sämre luftkvalitet mer pollen och
3 svar · 3,5k läst
B
brainpool: Plannerar tvättstuga med torkskåp. Frågan är om torkskåpet kopplas direkt på utluftsventilen, hur går det med övrig ventilation av rummet då? Är i behov av någon form av mekanisk ventilation då kanalen i väggen inte har självdrag.
0 svar · 3,4k läst
F
Fagerborn: [citat] det där låter enkelt men det stämmer inte. man kan pajja ventilationen i hela huset om man byter tilluft och frånluft, eller även om man sätter in fläktar med egna motorer till en frånluftsventil med självdrag. en sak är att grannar kan få in din matos, det är visserligen inte så festligt, något annat är när allergiske allan får in cigarettrök i det som brukade vara hans
10 svar · 8,5k läst
P
Pasta: [citat] Viss fugerar det men det är inte just luften från din ventil som kommer till kaminens förbränning även om man skulle vilja tro det, luften från ventilen kan antas vara kall och kommer således att rinna ut efter golvet och kaminen kommer att ta sin förbränningsluft högre upp. Därmed vill jag inte säga att luften kommer att skapa golvdrag men ventilen ger ersättningsluft för
4 svar · 3,3k läst
P
Pasta: Du har rätt åtminstone ett litet tag till. Jag blandade i hop det med BBR 2006 som skulle kommit ut i februari med en övergångsperiod till 1 juni säger då krävs betydligt mer räknande för att säga att inte återvinning av frånluften krävs. Har inte hört något nytt bud på när fastställandet av BBR kommer att ske februari var ju ett tag sedan så den borde vara på gång. Om
7 svar · 6,7k läst
T
tartan: Du ska inte ta tilluften från vinden. Detta beror på att vintertid kommer du att dra in kalluft på vinden och med det få en mycket kall miljö på vinden. Ju kallare miljö på vinden ju större risk för kondensproblem. Däremot går det bra att ta tilluften från en gavelspets och släppa ut frånluften på motsvarande gavelspets. På så vis blir det inget håltagande i yttertaket. Tartan
1 svar · 1,9k läst
B
banana: om du har en ventil så sköter det väl sig själv, man behöver ju inte ha tex en fläkt, eller vad syftar du på?
1 svar · 4,2k läst
A
AndersG: Nej, som jag ser det så är fördelen med FTX att du kan ventilera på av hjärtans lust, utan att elda för kråkorna. Vi kör vår på veckotimer så att den varvar upp till morgonduschen och ned sedan.
3 svar · 3,6k läst
E
Ec: :) Hej ! Jag har nu bestämt mig för att köra Pellets. Efter noga överväganden blev det Pellets. Detta av två anledningar 1. ventilationen i huset. dvs grundprincipen med självdrag och värmen stiger uppåt i kombination med varm murstock. Över en överblikbar tidsperiod kommer pellets att bli billigare. ;) MEN När jag skall byta eller uppgradera kommer jag att få ta en kostnad som jag
4 svar · 4,4k läst
F
FrittDrag: Nackdelen att blås varm/fuktig luft på en luft-luft värmepump kan vara att du får ännu mera is (och därmed felr avfrostningscykler) på värmepumpen (utedelen då). Sedan är frågan hur mycket energit där finns att återvinns ur den lilla luft som kommer från krypgrunden, är inga stora flöde vi pratar om precis.
1 svar · 3,5k läst
F
FrittDrag: "Förstärkt självdrag" = Frånluftsventilation då ;) Har du inte kontrollventiler att injustera flödet på ? (vanligt frånluftsdon) Annars är iris-själl rätt bra ... låg ljudalstring. Att beräkna tryckfall i tegelkanaler blir nog lite överkurs.
9 svar · 17,2k läst
F
FrittDrag: Den variant som jag gör vid montage. På toppen av din "skorsten" som du byggt, sätt en plåt plus planstos som täcker hela det kvadratiskahålet. Plåt/planstos håller sprioröret på plats och tätar skorstenen. Sedan klär plåtslagaren in din skorsten på det sätt som du vill. Ovan på denna nu färdiga skorsten monterar du takfläkten, med packning på undersidan av fläkten för att
1 svar · 3,6k läst
F
FrittDrag: Ett kolfilter avskiler inte fett bättre än vad ett vanligt fettfilter gör, så väldigt tveksam till att kanalen inte klassas som imkanal. Syftet med en kolfilter-fläkt är oftast att man inte kan få ut någon imkanal och väljer att återcirkulera luften.
1 svar · 2,6k läst
F
FrittDrag: Om du har plats så välj helst att utföra imkanalen med 160mm kanal. Så behöver du inte tänka så mycket på tryckfallet i några böjar. Men använd helst bara 45-graders böjar.
5 svar · 5,9k läst
J
JGson: Tillbyggnaden kommer ske på ...just de, norra gaveln! Nån som har några förslag på hur jag skall lösa detta? Kan väl knappast vara den förste i Sverige.
2 svar · 3,9k läst
H
hasse_f: Har nu provat att handla, gick utmärkt. Varorna kom dagen efter faktiskt. Skulle kunna tänka mig att handla där igen men kanske inte med förskottsbetalning för större belopp.
6 svar · 3,4k läst
M
Maria_Niclas: OKIDOKI. Då skall vi testa det. TACK MVH NICKE
2 svar · 2,5k läst
S
skane67: Vi har byggt prefab och när jag frågade dem varför vi inte fick fönsterventiler fick jag beskedet att dessa inte ger tillräckligt med luft för att klara ventilationskraven. Jag tycker det är snyggare med fönsterventiler, dessutom tror jag att det blir bättre komfort, så om kan få tillräckligt flöde hade jag valt det.
1 svar · 4,0k läst
M
TN-Funkis: Du bör konsultera en radonmätningsfirma i ditt fall. Det är värt att låta en kille åka ut och mäta på plats i källaren med handutrustning och med fönstren stängda, tror du kan dra av denna kostnad. Det är möjligt att fuska om man kan tekniken, därför är det bra att en person åker ut och gör mätningen för att förhindra denna ev möjlighet. Kolla också med Miljökontoret, det
6 svar · 6,3k läst
P
poiu: Skilnaden mellan COP och Carnot är mellan tummen och pekfingret 1:2 i konventionella kyl/VP. Vid låga temp. sämre, vid stora anläggningar bättre. Att diskutera hur mycket värme det finns rent teoritiskt i frånluften är ju ganska meningslöst. Principiellt så finns där E=m*c^2. Vad som är interessant är vad som är praktiskt tillgängligt. Om det då räcker med frånluften beror på
11 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.