3 619 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Borde man skaffa FTX
Håller på med radon mätning i huset nu o de ska va klart i början på maj så då får man se om något måste göras åt ventilationen då jag har självdrag idag o eldar med pellets året runt..
Jag har frågat lite löst om vad de skulle kosta att installera ftx o de verkar hamna på runt 55.000:- så frågan är om det är värt pengarna sett rent till det ekonomiska verkar det inte va de iaf... :-/
Huset är ett 1 1/2 plans med källare (135+80 kvm) förbrukar ca 4,6-4,7 ton pellets/år o betalar 1500:-/ton.. Med ftx har jag fått uppgifter på att ja skulle spara ca 3500-4000 kWh/år vilket är gör ca 900 kg pellets/1350:- men då är frågan vad elförbrukningen ligger på för ett ftx/år.. Såg max 2x138W för ftx agregatet så då skulle det bli höjd elförbrukning med mer än vad jag sparar i pelletsförbrukning eller?? :-/
Enda gången det igentligen behövs bättre ventilation är ca 3 mån på hösten (juli, aug, sep) då det är fuktigt o varmt men det va iof inga problem i höstas med fuktigt efter att jag skaffade luftavfuktare i källaren.. Nu är det enda gången det är lagom fuktigt i huset på hösten för större delen av året är det för torr luft så man måste spraya näsolja 6 mån/år..
Så frågan är skulle man bara skaffa en fläkt för dessa mån då det behövs bättre ventilation eller vad tycker experterna??? :-?
Jag har frågat lite löst om vad de skulle kosta att installera ftx o de verkar hamna på runt 55.000:- så frågan är om det är värt pengarna sett rent till det ekonomiska verkar det inte va de iaf... :-/
Huset är ett 1 1/2 plans med källare (135+80 kvm) förbrukar ca 4,6-4,7 ton pellets/år o betalar 1500:-/ton.. Med ftx har jag fått uppgifter på att ja skulle spara ca 3500-4000 kWh/år vilket är gör ca 900 kg pellets/1350:- men då är frågan vad elförbrukningen ligger på för ett ftx/år.. Såg max 2x138W för ftx agregatet så då skulle det bli höjd elförbrukning med mer än vad jag sparar i pelletsförbrukning eller?? :-/
Enda gången det igentligen behövs bättre ventilation är ca 3 mån på hösten (juli, aug, sep) då det är fuktigt o varmt men det va iof inga problem i höstas med fuktigt efter att jag skaffade luftavfuktare i källaren.. Nu är det enda gången det är lagom fuktigt i huset på hösten för större delen av året är det för torr luft så man måste spraya näsolja 6 mån/år..
Så frågan är skulle man bara skaffa en fläkt för dessa mån då det behövs bättre ventilation eller vad tycker experterna??? :-?
Du behöver i vilket fall som helst se till att du har tillräckligt flöde i huset.
Du bör ligga runt 0,5 omsättningar dvs att hela husets luft byts varannan timme.
I ditt hus bör det innebära ca 75 l/s.
Som du säger blir det oftast för torrt inne på vintern, därför kan man troligtvis med gott samvete dra ner på flödet lite under vinterhalvåret. En idealisk luftfuktighet inomhus torde ligga på ca 45% RH.
Ekonomisk är det troligtvis tveksamt att investera i ett FTX aggregat, men det beror lite också på var du bor i landet. Bor du dessutom i ett äldre otätt hus sjunker naturligtvis verkningsgraden på ett FTX aggregat. All tilluft som inte tar vägen genom FTX aggregatet är ju "förlorad"!
Vi bygger nytt och valde trots detta bort FTX av just den ekonomiska anledningen.
Så här har jag räknat på det hela:
Vårat hus: 190kvm i södra Sverige (medeltemp 7 C), flöde 68l/s
Ventilationsförlusterna:
Pvent =
luftflöde * luftens värmekap. * luftens densitet * temp diff. ->
0,068 * 1010 * 1,25 * (20 - 7) -> ger ca 9800 kWh
Ett FTX aggregat har en verkningsgrad på 70-85%, men minskar naturligtvis ju mer otätt huset är.
Låt oss anta att den effektiva återvinningen är 70%:
9800 * 0.7 -> 6860 kWh
Uppskattningsvis äter ett FTX aggregat upp ca 80-100W mer i fläkteffekt jämfört med vanlig F-vent. vilket ger ca 700-900kWh per år -> ca 6000 kWh
Jag räknar bort ytterligare 1000kWh för energi som jag inte behöver betala för (tex solinstrålning).
Det ger alltså ca 5000kWh som jag måste betala för.
Jag har idag ett fjärrvärmepris på 0.35 kr/kWh -> 1750kr per år
Vi fick ett merpris på en FTX anläggning på ca 35000 (jämfört med F) installerat och klart vilket alltså blir 35000/1750 -> 20 års "pay-back".
Då har jag inte räknat med merkostnader för FTX tex i form av filterbyte.
Ej heller om man behöver förvärma tilluften med värmebatteri (OK, det finns vattenbatteri, men att elda med el här verkar ju rätt meninngslöst....)
Dessutom borde man kunna dra ner flödet en aning vintertid vilket minskar förlusterna ytterligare.
Om jag byggde nytt hus i Norrland, kunde göra installationen själv för att få ner kostnaden, så skull jag noga också satsa på FTX.
Dessutom kan man ju ha andra anledningar än rent ekonomiska, tex komfort och radonproblem, där FTX kan ha sina fördelar.
Jag är dock inte övertygad....
Du bör ligga runt 0,5 omsättningar dvs att hela husets luft byts varannan timme.
I ditt hus bör det innebära ca 75 l/s.
Som du säger blir det oftast för torrt inne på vintern, därför kan man troligtvis med gott samvete dra ner på flödet lite under vinterhalvåret. En idealisk luftfuktighet inomhus torde ligga på ca 45% RH.
Ekonomisk är det troligtvis tveksamt att investera i ett FTX aggregat, men det beror lite också på var du bor i landet. Bor du dessutom i ett äldre otätt hus sjunker naturligtvis verkningsgraden på ett FTX aggregat. All tilluft som inte tar vägen genom FTX aggregatet är ju "förlorad"!
Vi bygger nytt och valde trots detta bort FTX av just den ekonomiska anledningen.
Så här har jag räknat på det hela:
Vårat hus: 190kvm i södra Sverige (medeltemp 7 C), flöde 68l/s
Ventilationsförlusterna:
Pvent =
luftflöde * luftens värmekap. * luftens densitet * temp diff. ->
0,068 * 1010 * 1,25 * (20 - 7) -> ger ca 9800 kWh
Ett FTX aggregat har en verkningsgrad på 70-85%, men minskar naturligtvis ju mer otätt huset är.
Låt oss anta att den effektiva återvinningen är 70%:
9800 * 0.7 -> 6860 kWh
Uppskattningsvis äter ett FTX aggregat upp ca 80-100W mer i fläkteffekt jämfört med vanlig F-vent. vilket ger ca 700-900kWh per år -> ca 6000 kWh
Jag räknar bort ytterligare 1000kWh för energi som jag inte behöver betala för (tex solinstrålning).
Det ger alltså ca 5000kWh som jag måste betala för.
Jag har idag ett fjärrvärmepris på 0.35 kr/kWh -> 1750kr per år
Vi fick ett merpris på en FTX anläggning på ca 35000 (jämfört med F) installerat och klart vilket alltså blir 35000/1750 -> 20 års "pay-back".
Då har jag inte räknat med merkostnader för FTX tex i form av filterbyte.
Ej heller om man behöver förvärma tilluften med värmebatteri (OK, det finns vattenbatteri, men att elda med el här verkar ju rätt meninngslöst....)
Dessutom borde man kunna dra ner flödet en aning vintertid vilket minskar förlusterna ytterligare.
Om jag byggde nytt hus i Norrland, kunde göra installationen själv för att få ner kostnaden, så skull jag noga också satsa på FTX.
Dessutom kan man ju ha andra anledningar än rent ekonomiska, tex komfort och radonproblem, där FTX kan ha sina fördelar.
Jag är dock inte övertygad....
Tack MG68!
Huset är norr om umeå med en årsmedeltempratur på 3,8° o byggt -73 men jag tror knappast det är lika tätt som ett nybyggt..
Luftfuktigheten ligger väl snarare på hälften av 45% här vinter halvåret..
Men då är det som jag anade innan att de inte skulle va för lönsamhet ja installerar ett ftx utan för ventilation/comfort skäl..
Huset är norr om umeå med en årsmedeltempratur på 3,8° o byggt -73 men jag tror knappast det är lika tätt som ett nybyggt..
Luftfuktigheten ligger väl snarare på hälften av 45% här vinter halvåret..
Men då är det som jag anade innan att de inte skulle va för lönsamhet ja installerar ett ftx utan för ventilation/comfort skäl..
Klicka här för att svara