P
peteri: Visst är det ju så att om man kör avfuktare är det ju en god idé att stänga till det/de rum där man vill att den ska göra sitt jobb. Men om orsaken till lukt sitter i rötskadat trä så botar ju avfuktaren bara symptomen, inte sjukdomen. Sedan beror det väl på vad man har för ventilationskonstruktion/funktion i huset i stort om det är en bra idé eller inte att ha tilluftsventiler
13 svar · 31,0k läst
H
Hobbyfixarn: Vilken tid på året eller vid vilka väderförhållanden är det bäst att kolla i krypgrunden om det är risk för fukt?
0 svar · 3,4k läst
P
Prolox: Tack för din hjälp. Jag kommer att sätta in två stycken ventiler på varsin gavlel, jag tror att det räcker. Om det inte räcker får jag sätta in sådana där mögelstopper som du tipsade mig om. Tack för din hjälp än en gång. Vänligen / Thomas
2 svar · 9,4k läst
F
FrittDrag: Är det bara lite fint slipdamm som ligger i kanalerna kommer det inte påverka i någon större grad. Eventuellt kan du torka av kanalerna invändigt så långt du når från donen med en fuktig trasa. Dina frånluftskanaler kommer ändå bli smutsiga med åren så vänta med att rensa dom tills du verkligen har behov. Lycka till :)
1 svar · 2,9k läst
L
Lurvnos: [citat] Nä, inget filter. Tidigare när jag sov på nedervåningen hade jag myggnät i fönstret och fläkten på insidan, myggen satt som frimärken i nätets utsida... Men i övervåningens fönster går det bra ändå, lite spår finns på fläktens vingar men inga mängder alls. Förutom härom kvällen; jag hörde hur nåt större träffade fläkten *smack* och en betydande nedgång i
15 svar · 7,8k läst
D
daniel_168: Fick dit sista spiron i dag. Satte i kontakten och slog på aggregatet. Tyst och fint! Inga skramlande skruvar. Sprang runt som och kände på alla ventiler (10 st) och hör och häpna: det funkar! Vilken otroligt skön känsla att ha gjort det själv dessutom! ;D ;D ;D
8 svar · 3,1k läst
dadid
dadid: Jag vill inte ha någon genomföring genom yttertaket och det ärolämpligt att placera en huv på yterväggen i anslutning till köket. Frågan gäller för övrigt ett fritidshus. I ett åretrunthus hade jag sökt en annan lösning. Produkten jag sökte fanns och är nu monterad. /Dadid
2 svar · 3,9k läst
F
FrittDrag: Tänk bara på att du kommer inte få någon "jätte"kyleffekt i huset med bara kyla via FTX, detta beroende på att det är för låga flöde för att få ut någon kyla i rummen. Se till att det FTX aggregat du väljer kan styrra kylan, gärna med minbegränsning av tilluftstemperaturen (15C). Med minbegränsning av tilluften slipper du isolera rören så mycket och vattendropp från
0 svar · 5,6k läst
P
pixiandreas: någon som har rengjort spirorören någon gång ??Tips på enkelt sätt? har tagit bort vissa frånlufts don och kollat och det ser inte elt ok ut om man säger så. MVH Andreas
0 svar · 2,3k läst
T
Tomtebo: Aha, då är jag med! Ska fundera, tack för tipset och fortsätt gärna spruta ideér, de är uppskattade!
18 svar · 32,7k läst
A
AndersG: [citat] Tror inte det. Har du en fuktmätare så vet du hur det är.
1 svar · 4,4k läst
S
steelis: Skulle vilja ha tips på hur jag drar luftkanaler för FLVP?Har bara Badrum+kök ej tvättstuga,kan man ta frånluft från hall?Blir ingen tillluft där. Bifogar en usel :-[ ritning
0 svar · 2,1k läst
·
C
christiancarlsson: Hej! Har en vakuum ventil på vinden, vissa dagar så luktar det avlopp vinden och även på mina två toaletter, vet att om det luktar avlopp runt ventilen så stänger inte den som den ska, Men hur får jag då avlopps doft på toaletterna? Har installationsvägg som toaletterna sitter på, men har lyft bort brädan som ligger ovanpå och luktade där, men där luktar det inget. så var kan
0 svar · 2,0k läst
A
AndersG: [citat] Jämfört med vad?? FTX är ett ventilationssystem. Det låter som du väljer mellan om du skall ha värme eller ventilation. Du behöver nog båda. Vi har fjärrvärme och FTX och räknar hem extrakostnaden på ett par år i inbesparad värme, detta jämfört med ett FT-system. Jämför du med ett F-system är det en annan sak, men frågan är ifall du överhuvudtaget får ha ett sådant
0 svar · 3,2k läst
A
AndersG: [citat] Har inte tillverkare av ditt aggregat flödeskurvor??
5 svar · 4,0k läst
H
hobbyfixaren42: Tack för tipsen!
3 svar · 2,1k läst
kalleanka70
kalleanka70: Ett tips för att slippa dessa överventiler är att fräsa spår nederst i dörrarna. Vi gjorde detta hos en lokal snickarfirma. Blev kanon. 2 x 40 cm t ex är en bra yta för luften att passera. Vår takköksfläkt stänger automatiskt efter användning.
3 svar · 4,8k läst
K
kajnys: Nej, jag håller med men jag är tveksam till om andra lösningar funkar. Min källare är inte speciellt stor och byggt som ett U. I tur och ordning kommer pannrum, förråd, tvättstuga och relaxavdelning där relaxavdelningen är lika stor som de övriga tillsammans. Mellan förråd och tvättstuga finns trappan upp. Frågan är om jag kan ha tilluften i pannrummet och utsug i relaxavdelning
3 svar · 3,9k läst
ClasseClas
ClasseClas: De jag känner till på rak arm är Fresh o Myson, www.fresh.se www.myson.se Fresh har tagit fram en ny ventil avsedd för golvvärme, http://www.fresh.se/p107193/files/TL-F-2374.pdf Om den är snygg kan ju diskuteras! ;)
4 svar · 3,1k läst
Fotografen
Fotografen: Kan finnas hos sotarverktyg.se.
3 svar · 4,0k läst
H
husolle: Hej Vad är skilnaden på PLM 12 o DS 12 (tänkt köpa) förutom priset ??? MVH
8 svar · 7,8k läst
P
Pasta: Kanalen skall isoleras mos kondens pga värmeväxlaren som gör att avluftskanalen vintertid håller minusgrader eller åtminstone under daggpunkten. Sätt gärna ett ytterväggsgaller som är kondensisolerat och dämpar ljudnivån tex SystemAir ALG. http://www.systemair.se/ny/download/pdf2004/427.pdf /Patrik
4 svar · 4,6k läst
D
Draven: Tusen tack .. Jag klistrade över ny papp och la en förhöjningsring under denna papp så vatten ej rinner in i huset. Sen har jag även fixat så vatten som kommer in i min huv rinner ned i avloppsröret.
4 svar · 8,9k läst
D
Dauen: [citat] Jajemensan! Ventilationen är något som jag ska ta itu med direkt. Huset har våtrum i källaren och köksfläkt i form av kolfilterfläkt. Ingen ideal ventilationslösning alltså.  ;)
4 svar · 4,2k läst
T
Tomtebo: Tyvärr så går ju oftast en braskamin ganska sporadiskt varför det är en rätt opålitlig ventilationshjälp. Men då den går så suger den definitivt en hel del luft. Ett problem som kan uppstå därigenom är att undertrycket från kaminen gör att luft sugs bakvägen genom frånluftskanalerna varvid rök sugs in. Du kan därför komma att behöva komplettera med tilluftsventiler samt ev.
2 svar · 3,5k läst
M
MatCan: Det kostar mer än det smakar att installera vattenburet på övervåningen. Elradiatorerna där behöver inte jobba speciellt hårt utan funkar mer som ett stöd (till värmen som kommer underifrån) Jag har redan två radiatorer som ska sättas dit så för mig kostar det väldigt lite att fortsätta köra på el. Har pratat med energirådgivningen och dom rekommenderar att jag inte byter till
2 svar · 2,4k läst
N
norrlandshus_sthlm: värmepumptillverkarna säljer pumpar så dyrt som någon vill betala... dom talar inte om att för att huset ska fungera så måste ångspärrar, ventilationsaggregat, effektivare radiatorer, extra varmvattenberedare, luftventiler, överströmningsventiler, injusteringar, större elkablar eller andra saker som krävs för xxxxxkr utöver kostnaden för pumpen. kalkylerna kanske faller över på
45 svar · 7,8k läst
MathiasS
MathiasS: Veckans kluriga fråga: Som den del av det pågående källarprojektet skall det förberedas för en radonsug/fläkt. Dräneringsrör läggs då mitt i huset, dimension 75-110mm. För att säkerställa ett någorlunda jämt flöde i röret rekommenderas av radonkonsulten att ta upp hål i röret, färre i början och fler på slutet. Total rörlängd är cirka 12 meter och fläkten ansluts på en
0 svar · 2,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Gör så: [bild] http://www.fresh.se/index.php?show=78005_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p78005/p78005_swe.php inte så ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=21645/90#107
6 svar · 28,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Mor och far har en gammal stuga typ prefab/hemmbygge från slutet 60 tror jag på ca 40-50 kvm. Ingen isolering att tala om men inte heller någon fungerande ventilation. Finns en nyare kåk på tomten som hela tiden fungerat som storstuga men nu börjar denna lilla stuga användas lite mer ofta och mer folk i den. Vad är det vettigaste för ett behagligare sovklimat? Paxfläkt med brytare som
0 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.