Ventilation
ylven: Jag har hört att det ska vara effektivare att sas flytta kalluften isf varmluften. Dvs vänd fläkten och blås den kalla luften till det varma rummet och tryck ner varmluften på det viset.
perkele: Man kanske skulle ta och klämma in en billig luft/vatten VP efter FTXn i frånluften innan den lämnar byggnaden för att göra lite varmvatten ur den sista energin ur frånluften. Hmm. Vad kostar den billigaste luft/vatten värmepumpen?
Bigfoot: [citat] Nej efter 1,5 meter har luftströmningen gott och väl hunnit stabilisera sig.
SkaneErik: [citat] Ja, 120mm datafläktar kan vara väldigt tysta.. Speciellt Papsts fläktar har en ljudnivå på runt 20dB, om jag nu inte minns fel! Kolla på www.gtek.net
zingo: OK, tack. Det var väl ungefär det jag trodde. Stugan är otät nu men den ska "tätas".
Per-Erik: Hur gammalt är huset? Troligen så behöver du inte ventelera vinden något mer änn vad det är i dag.. Har huset stått så här länge så... Ofta kommer fukten innefrån boytan och sedan upp. detta pga för dåligt ventelation innomhus.. Fläktar i våtutrymmerna brukar göra susen..
Tim: Såg just att den PAX jagtänkt mig har dimensionen 100 mm... Det blir nog som så att jag köper en huv och ställer på taket, som för övrigt är spontt med betongpannor (tyvärr) och drar rör från huven till fläkten, endast ca 50 cm. Men jag trodde dock att huvarnas fördel var att de var isolerade?? Och sen finns det ju huvar med någon slags "hatt", typ den i länken ovan. Behövs då
Nix: Det är ingen "källare" i avseende förråd, utan en källare som är en del av boutrymmet. Eller skall bli snarare. Jag vill ha undertryck nere, för att självdraget skall funka optimalt. Alltså är det bra om de inte låter alltför eländigt mycket.
Faidros: Här fanns det begagnade ventilationsgaller (en bit ner på sidan): http://www.spis-kamin.se/beg-tillbehor.htm
Ubbe: Krypgrunder är inte lätt.. Hos oss är det en gammal grund från 1910 så där är det tveklöst så att den värms uppifrån och naturligtvis även från den varma murstocken mitt i huset. Drar man in kall luft där på vintern blir antagligen golven ännu kallare *brrrr*
ByggaNytt: Vilka förutsättningar finns idag? Skall det rivas bjälklag, flyttas takstolar, ny el m.m. ?? Kan ju kosta allt ifrån 10.000 och uppåt beroende på vad som behöver göras...
Draven: Ska montera en plattvärmeväxlare och läste att man på sommaren har en annan insats i denna låda för att inte man ska få in någon värme i huset då. Någon som använder detta ?
gaia: Om du håller samma temp i källaren som i resten av huset så blir det betydligt mindre kondens eller till och med ingen alls. Annan snabb problemlösning är att köpa en enkel avfuktare :). Woods för 3000kr klarar mycket - luften blir torare och lukten bättre. Du skriver inget om vad du använder din källare till så är det ju svårt att råda :-/. Finns det överhuvudtaget någon
FrittDrag: Men undrar om dom där "37 l/s" verkligen gäller ett "villagarage". I tabellen pratas om "Serviceutrymme" som t.ex. hisschakt, sopnedkast och sådant har man inte i ett vanlig villa (inte dom jag sett åtminstone). Och det näms även "livlig parkeringstrafik", inget man direkt har i ett villagarage. Tror att dom reglerna angående flöde gäller för hyreshus och andra dylika "offentliga
funk: Jänkarna kanske röker mer ;) Tänk också på att marknadsvärdet sjunker även med dina 260Bq. Kanske inte med dagens hysterinska marknad, men den dagen du skall sälja huset... En mäklare vi pratade med sa att man tappar var 3:e köpare iom att du nämner ordet radon.
per11: Vad jag förstår så kostar det inte mycket att ha pumpen igång på somarhalvåret. Planerar också att köra en FLM30, då minskar kostnaden -som jag antar - mest på vinterhalvåret då pumpen går många timmar. Om du ska ha varmvatten på sommaren utan värmepumpen så kan du titta på solfångare o accumulatortank med solslinga, där reglerar man flödet i solslingan så att tempen på
lp75: Hej, Jag har ett ventilationsystem som är tillverkat av Kantherm AB från ca 1982-1984. I detta sitter det två fläktmotorer insug/utblås och två plåtmagasin som sköter värmeåtervinningen växelvis. Dessutom kan man ställa en termostat så om luften som blåses in i huset inte är tillräckligt varm så stannar insugsfläkten och det blir självdrag in eftersom den andra fläkten
vicke: jepp även på vintern, fast jag har provat något nytt nu. stängt fönstrena och öppnat den enda ventilen jag har. Sen har jag stängt ventilen i toan(som ändå inte suger) och ventilen i vardagsrummet som suger ut lite luft när man stänger den så mycket som det går och enbart ventilen i köket/loftet är öppen. Ventilation har förbättrats "något" men matos problemet kvarstår dock.
AndersG: Vi har 1+2 med träkarmar. Inga köldbryggor således.
vento: När det gäller markradon så ska du ALDRIG ha något Övertryck eftersom du då får in allt i huset och din innemiljö. Undertryck måste du ha så radonet sug bort innan det kommer i in huset, du måste sätta dit radonsugar... :)
vento: Ett vägghängt ftx aggregat med roterande vvx med en temperaturverkningsgrad upp till ca 80% ett bra aggregat från Flexivent. Roterande vvx är bland de bästa på marknaden tycker jag ;D
ByggaNytt: Visst går det att dimensionsändra men det beror ju lite på luftflöde, antal böjar, längder m.m. Läs lite mer här: http://www.spiskupor.com/sw111.asp
Tullamore: [citat] Nu vet jag inte var du har kondensproblemen eller vart dina frånluftskanaler finns. Men frånluftsdonen brukar man hitta i källare, tvättstuga och badrum. Tanken med självdrag är ju att fråluftsdonen i dessa utrymmen skall suga luft från sovrum etc. Om du har tilluftsventilerna öppna i källaren sugs ju luften därifrån vilket innebär att du inte får någon luftsomsättning
SkaneErik: Som sagt; låga trösklar fungerar bra. Annars är det inte så dumt med speciella ljuddämpade överluftsdon just eftersom de är ljuddämpade..
JonasHolm: Tackar för det snabba svaret... Någon som vet vad ett sådant spjäll eller ett enkelspjäll med motor (Lindab DTBU + LM 24) mellan tummen och pekfingret kostar. /Jonas
AlfM: Hej! Bacho tillverkade också Minimaster utan köksfläkt. Då hette den Minivent. Manöverdelen sattes då fast på samma ställe som fläkten skulle sitta på. Manöverdelen innehåller dropplåda för kondens, och trafo och reglerdon till fläktarna. Jag vet inte om den finns kvar att beställa, men den heter "AC 1064" i alla fall.
solebo: Finns det snyggare ventiler för tilluft? Har idag PAX runda standard-väggventiler, dels är de stora och klumpiga, dels är de ju inte speciellt snygga. Vet ngn om det finns designade ventiler som är lite mer diskreta?