3 485 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Självdrag vs ?
Hej
Vad ska jag har för ventilation i huset ?
Jag kommer att ha fjärrvärme med golvvärme i platta och i bjälklaget övre plan.
Men vad ska jag ha för ventilation? eg vill jag bara ha självdrag för jag tycker att
alla ventilationsanläggningar avger ett konstant vinande och surrande ljud.
Men vad jag kan se och läsa mig till verkar de sättet inte uppfylla dagens krav om byte av en viss mängd luft per dygn.
Nu eller i framtiden kommer jag även att installare en Järnspis och öppenspis som fungerar rumsavdelare mellan kök å vardagsrum.
Ge mig lite tips om TYSTA , bra, lättskötta och energisnåla anläggningar.
Tackar på förhand
Vad ska jag har för ventilation i huset ?
Jag kommer att ha fjärrvärme med golvvärme i platta och i bjälklaget övre plan.
Men vad ska jag ha för ventilation? eg vill jag bara ha självdrag för jag tycker att
alla ventilationsanläggningar avger ett konstant vinande och surrande ljud.
Men vad jag kan se och läsa mig till verkar de sättet inte uppfylla dagens krav om byte av en viss mängd luft per dygn.
Nu eller i framtiden kommer jag även att installare en Järnspis och öppenspis som fungerar rumsavdelare mellan kök å vardagsrum.
Ge mig lite tips om TYSTA , bra, lättskötta och energisnåla anläggningar.
Tackar på förhand
Du måste ha maskinell ventilation ja. Det går att bygga ett FTX-system så att det nästan inte hörs alls. Kolla exvis på www.enervent.fi och ett LTR-3.
Växlaren bör monteras så att stomljud inte förs vidare, tex på vinden på en lagom tjock mineralullsskiva. Inluftsventilerna (dvs tilluft till rummen) ansluter du inte med krök, utan med ett t-stycke med skumgummi i den pluggade änden. På alla fyra rör sätter du ljuddämpare. Sedan sätter du ett veckour som styr fläkthastigheten.
Vår LTR3 är knäpptyst på lägsta hastigheten. enda problemet vi har är ett visst stomljud som vi kommer att åtgärda i smmar.
Växlaren bör monteras så att stomljud inte förs vidare, tex på vinden på en lagom tjock mineralullsskiva. Inluftsventilerna (dvs tilluft till rummen) ansluter du inte med krök, utan med ett t-stycke med skumgummi i den pluggade änden. På alla fyra rör sätter du ljuddämpare. Sedan sätter du ett veckour som styr fläkthastigheten.
Vår LTR3 är knäpptyst på lägsta hastigheten. enda problemet vi har är ett visst stomljud som vi kommer att åtgärda i smmar.
Några kommentarer:MG68 skrev:
-tystare (inte alltid dessutom så finns inte tysta uteluftsventiler mao mer ljud utifrån)
-enklare (ja)
-billigare installation (ja)
-endast godkänt enl BBR tillsammans med fjärrfärme om värmeleverantören eldar biobränsle, och när BBR 2006 träder i kraft försvinner möjligheten till F vent tillsammans med FJV helt.
-Sämre luftkvalitet mer pollen och smutsparticklar ej filter på uteluft.
FTX-vent:
-snålare
-Bättre inneklimat
-Renare luft, filter på tilluften.
/Patrik
Klicka här för att svara