3 282 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kommer detta att fungera?
Hej!
Detta är förutsättningarna:
1. Vattenmantlad kamin som saknar uteluftanslutning.
2. Ingjutet uteluftsrör i plattan.
3. Mekanisk ventilation med återvinning
Röret med uteluft kommer upp under kaminen. Kommer kaminen att "förstå" att den ska ta förbränningsluften ur den ventilen? Jag tänker mig att jag stänger den ventilen när jag inte eldar.
Kommer det att fungera? Eller blir ventilationen helt förvirrad när jag eldar i kaminen?
Detta är förutsättningarna:
1. Vattenmantlad kamin som saknar uteluftanslutning.
2. Ingjutet uteluftsrör i plattan.
3. Mekanisk ventilation med återvinning
Röret med uteluft kommer upp under kaminen. Kommer kaminen att "förstå" att den ska ta förbränningsluften ur den ventilen? Jag tänker mig att jag stänger den ventilen när jag inte eldar.
Kommer det att fungera? Eller blir ventilationen helt förvirrad när jag eldar i kaminen?
Eftersom du har mekanisk frånluft med återvinning, så om anläggningen är rätt injusterad ska du ha ett lätt undertryck i huset. När du eldar utan att öppna ditt lilla specialrör så kan du få problem med att kaminen röker in på grund av undertrycket. Öppnar du ventilen på specialröret, utjämnar du trycket i huset, och eldningen borde fungera. Röker det i alla fall in får du installera en liten kanalfläkt i ditt rör, och starta den när du skall elda för att bilda ett litet övertryck. Den behöver bara gå en stund när du tänder och tills elden tagit sig, sedan sköter naturens fysiska lagar om resten. Ditt ventilationssystem kommer inte att få spatt, då eldningen får "egen"luft. Även om din kamin inte fattar att den ska ta luften från röret under kaminen, så med ett övertryck kommer luften att fatta att det är lättast att komma ut via skorstenen. Men se till att ha ett tättslutande spjäll som är stängt när du inte eldar. Detta både för den vanliga ventilationen och för möss som gillar värmen i plattan.
Tartan
Tartan
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Just det, Tartan! Man vill ju inte ha råttor i vardagsrummet.
Det låter ju bra det här.
Tack för svaren!
Det låter ju bra det här.
Tack för svaren!
Viss fugerar det men det är inte just luften från din ventil som kommer till kaminens förbränning även om man skulle vilja tro det, luften från ventilen kan antas vara kall och kommer således att rinna ut efter golvet och kaminen kommer att ta sin förbränningsluft högre upp. Därmed vill jag inte säga att luften kommer att skapa golvdrag men ventilen ger ersättningsluft för förbränningsluften och den kommer inte att leta sig till kaminen frivilligt.daniel_168 skrev:Hej!
Detta är förutsättningarna:
1. Vattenmantlad kamin som saknar uteluftanslutning.
2. Ingjutet uteluftsrör i plattan.
3. Mekanisk ventilation med återvinning
Röret med uteluft kommer upp under kaminen. Kommer kaminen att "förstå" att den ska ta förbränningsluften ur den ventilen? Jag tänker mig att jag stänger den ventilen när jag inte eldar.
Kommer det att fungera? Eller blir ventilationen helt förvirrad när jag eldar i kaminen?
/Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden