Jag ska montera en rektangulär takfläkt typ östbergs tkk.
Jag har tidigare byggt en kvadratisk låda på taket som tätskiktet är uppdraget på, ca 30 cm hög. Min plan var att dra upp ett spirorör inuti lådan, isolera mellan lådan och spiroröret, och ansluta fläkten till spiroröret. Problemet är bara att det inte finns någon anslutning för ett spirorör på fläkten.
Hur gör jag anslutningen mellan spiroröret och fläkten?
 
Den variant som jag gör vid montage.
På toppen av din "skorsten" som du byggt, sätt en plåt plus planstos som täcker hela det kvadratiskahålet.
Plåt/planstos håller sprioröret på plats och tätar skorstenen.
Sedan klär plåtslagaren in din skorsten på det sätt som du vill.
Ovan på denna nu färdiga skorsten monterar du takfläkten, med packning på undersidan av fläkten för att undvika tjuvluft.
Denna lösning gör det enklare att byta takfläkt den dag den går sönder.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.