jag äger sedan ett tag ett hus med en boyta på ca 280 kvm.
oljepanna från 1970, vattenburen värme. Ventilationen är självdrag.
Viss förekomst av radon i fastigheten men klart under 200bqr

jag behöver byta värmekälla av två anledningar 1, pannan är gamal 2,olja är dyrt.

Jag står och väger mellan två alternativ pellets eller bergvärmepump/frånluftssystem av något slag. Priset är inte det stora problemet mer de långsiktiga konsekvenserna eller vilka åtgärder man måste vidta vid förändring av värmekälla.

Min frågor och undringar:
Om jag väljer en  bergvärmepump,
Detta innebär att jag slutar med uppvärming av murstocken. Det påverkar självdragsprincipen i huset ? vilka konsekvenser kan det få ? Åtgärder för att förhindra eventuella konsekvenser? 

Om man väljer att installera ett frånluftsystem så ändrar man lika så på grundprincipen för självdrag och vad måste man göra för att kompencera denna situation ?

//Ec :)

Jag hade precis samma fundering för ett halvår sedan. Sedan 3 dagar står en IVT HT Plus i källaren med 140 meters borrhål. Det vara bara att tuta och köra sedan installatören åkt. Yttertemperaturen stiger och sjunkter men innertemperaturen är konstanst. Inga problem att fylla ett badkar, inget fippel med bulkförråd eller pellets som kan fastna i skruven.

Jag var däremot helt inne på att köra pellets, men insåg att det inte var lönsamt (åtminstone inte för mig).

Kvar har jag problemet med ventilationen, som jag blir tvungen att stärka med en kanalfläkt.

Majgårdarna
Håller fullständigt med Andreas_Hansson att man ska ta med ventsystemet som man måste ha i kalkylen för VP då får man fram den rätta prisbilden,och vad det kostar
Om du inte väljer en FrånluftVP som du då redan ordnar både energi och ventilation med.

Tycker det är många som lurar sej själva när dom bortser från ventilationen när dom gär över till Berg,sjö eller markvärme lika så vid installation av fjärrvärme.

:) Hej !
Jag har nu bestämt mig för att köra Pellets.
Efter noga överväganden blev det Pellets.

Detta av två anledningar 1. ventilationen i huset. dvs grundprincipen med självdrag och värmen stiger uppåt i kombination med varm murstock.
Över en överblikbar tidsperiod kommer pellets att bli billigare. ;)
MEN
När jag skall byta eller uppgradera kommer jag att få ta en kostnad som jag sluppit om jag hade haft bergvärme eller luftvärme pump... men den tiden den sorgen..

//Ed

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.