Hej alla!

Vi bor i ett hus byggt på 30talet som vi nu renoverat.
Vi har på senare tid fått problem med beläggningar som sätter sig på fönster,
tv, dörrrar och toastolen? Beläggningen är ganska svår att torka bort ev fet.
Kan detta vara ventilationsrelaterat?
Man kan inte se att det är mer vid fönser ventilern.

Vad det är vågar jag inte gissa, men troligen sätter det sig på fönstren och toastolen för att de är kalla, och TVn för att den är elektrostatisk. Dörrarna vet jag inte riktigt, men skulle kunna vara elektrostatiska fenomen där med.

Vad är ändrat i renoveringen? något med ventilation eller så?

Är ni säkra på att spisfläktens rök går rakt ut på taket, eller kan det vara så att dne letar sig in i ventilationen på ngt sätt? Bara ett hugskott.
/CC

Har ni installerat ny ventilation i ert 30-talshus? Normalt sett är de ju självdragsventilerade. Några vedeldare som grannar? Oljeeldare med svart rök?

Jag har noterat liknande fenomen på insidan av bilrutor när man använder kupévärmare vintertid när glasytorna är kalla. Min teori där är att tillsatsmaterial i exempelvis plaster, t.ex mjukgörare går i gasfas pga den intensiva värmen från värmaren, varefter sustanserna kondenserar på de kallaste ytorna.

Kanske kan man applicera den hypotesen på ditt problem. Har du infört stora mängder nytt byggmaterial i huset? Finns stora temperaturgradienter som drivande kraft?

Till de som nu vill hävda att byggmaterial inte släpper ifrån sig gaser, vill jag säga: Om det luktar, gasar det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.