D
Disktrasan: Det låter i så fall som en bra idé, det enda problem jag kan se är väl att luften här inne kan innehålla en större mängd fukt och då riskerar man ju att få kondens när den kyls ned.
3 svar · 5,4k läst
D
Disktrasan: Hej hopp igen. Jag är nu med på vad du menar och det finns anläggningar med denna teknik. Men att få en sån anläggning att fungera kräver en hel del underhåll och en väldig massa injusteringar. Principen är dock fortfarande att man har ett cirkulerande system, men med portionerade ute/avluft vid behov, samt att man placerar fläkten i en sugkammare för att slippa ett undertryck i hela
18 svar · 5,1k läst
D
Disktrasan: Den bild jag får av det är alltså att det potentiella hålet från skafferiet är ganska nära utblåset för den tänkta köksfläkten. Om det är så här vi tänker så så ser jag ett par problem. Under vinterhalvåret kommer du med största sannolikhet inte ha några som helst problem tackvare termiken (blir ju självdrag), under sommarhalvåret riskerar vi att suga från 'utblåset'
3 svar · 2,6k läst
B
BigGitt: [citat] Och se till att ha en springa i dörren så att den varma luften från huset kan komma in i toan.
20 svar · 19,5k läst
M
mape17: Har gjort samma sak.Plockade ut tyristorn/vredet och satt detvid rexoventen tillsv. Ska sedan sätta dit en 5-stegstransformator. Fick detta rekomenderat av villavent i Enköping. Du kan se det på http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4038 /m
1 svar · 5,5k läst
D
Disktrasan: Jag tror inte problemet ligger i någon utav fläktarna. Det låter som att köksfläkten är kopplad till allmänventilationen, vilket är ett klassiskt problem. Precis som du påpekar tar luften den lättaste vägen. Vid forcering av köksfläkten kommer en del av luften att tryckas ut i badrummet, precis som tomlan tidigare påpekat. Den enda lösningen som jag ser är att gå med en egen
9 svar · 23,2k läst
M
moOd: Hej, Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med ventilationen i vårt blivande badrum & tvättstuga, för att det skall bli bra. Detta gäller ett 50-tals hus och rummen skall göras om på källarplan. Idagsläget så sitter det ventilationshål lite här och var, men jag vet ännu inte riktigt vilka som gör nytta då jag bott där i ca 2 mån. Har gjort en skiss på vart
0 svar · 2,2k läst
·
CHEMAS
CHEMAS: [citat] Jag kan gärna ta bort den. Den är ful med störande högt ljud. Grejjen är den att vi säger att jag kör på läge 1 under vinterhalvåret men kliver inte i duschen så vill jag slippa behöva vrida upp hastigheten. Den ska höjas i samband med ex lampa eller fuktighet. Att köra med ett läge som tar en dusch utan problem även under den tiden jag inte duschar är inte aktuellt
5 svar · 3,6k läst
E
exerg: Tyristorn "bryter" ju bort strömmen 50 ggr i sek så visst kan det bli brum om det skiljer alltför mycket mellan hög/lågfart och det enklaste är att lägga allt på bjälklagsisoleringen (om du lägger dit en bit före de sprutar)
5 svar · 2,3k läst
J
JOW: Det kanske innebär att du måste knacka loss lite för att få in någon 90 graders vinkel antar jag... Vill bara tillägga att jag personligen inte har gjort eller sett ovan nämnda, bara spånar lite...
6 svar · 1,7k läst
J
johu: Vi fick ungefär samma sak när vi bytte fläkt. Det som gjälper för oss är att öppna altandörren i köket. Då ser man hur matoset ändrar riktning och försvinner upp i fläktet. Ett annat sätt är väl att fixa fler tilluftsventiler, men än så länge har altandörren varit en enklare alternativ! :) Jonas
4 svar · 2,0k läst
A
andershbg: Tack! Har fått igång åbäket nu.. Anders
3 svar · 1,7k läst
T
Tjoa: + Mindre känsla av att det blir kallras. - Brukar glömmas bort att det ska rengöras.
1 svar · 2,0k läst
J
JonasJo: Jag bor i ett hyffsat nybyggt hyreshus och har en Franke 200-10 spisfläkt. I den knäpper det några gånger per minut. Har lossat utgående rör och sett att det är spjället som låter/knäpper. Ska det knäppa i fläkten hela tiden? På spjället så är det en markering där det står att en ev. bit kan kapas bort för självdrag. Ska den vara borttagen? Vi har värmeåtervninning i
0 svar · 3,7k läst
J
JOW: Bara funderar lite... OM dörren till badrummet är tät, dvs utan springa, bör väl inte luftutbytet bli så stort genom ventilen i badrummet och golvvärmen bör kunna värma upp rummet. Det kan inte gärna både strömma ut varmluft och in kallluft, alltså är det självdrag genom badrummet till någon annan stans....? OM termostaten har on/off reglering så spelar du ingen roll om du höjer
17 svar · 5,6k läst
S
s60: har byggt garaget så att på ena sidan av den stora ytan ska man kunna tvätta bilen inomhus.("extra viktigt med bra ventilation då?!!) garaget kommer värmas till ca 18grader året om med vattenburen golvvärme. Nåt annat som behöver vetas för att hjälpa mej så fråga på.. mvh
1 svar · 2,1k läst
M
mulpac: Beror väl på hur kanalerna är utformade. Går ventilationen genom smala kanaler i en murstock där det var meningen att värmen i murstocken skulle förbättra draget kan det bli dåligt drag när murstocken är kall. Med grövre kanaler som är dimensionerade för att klara sig utan värme från en eldstad kan det fungera bra. Fast på sommaren när det är lika varmt ute som inne får man
1 svar · 875 läst
C
cheetah1: Antar att ni har mekanisk frånluftsventilation? Isåfall måste det sitta ett kallrasskydd/kallrasspjäll i fläkten/ovanför fläkten, annars blåser det formligen storm under den, då frånluftsventilationen skapar ett relativt kraftigt undertryck i huset. En äldre fastighet utan mekanisk ventilation kan däremot använda fläkten för självdragsventilation, men då ska det inte blåsa in
3 svar · 10,0k läst
A
anrobe: Hejsan, jag skulle behöva komma i kontakt med en ventilationsfirma som kan hjälpa mig få ett fräscht garage både vinter- och sommartid. Luftfuktigheten måste ned och värme skall dras in (av ngt slag). Tack på förhand!
0 svar · 1,7k läst
F
FSS: Tejpade nyss igen ventilerna i rum och badrum. Med rumsfönstret lite lite på glänt och fullt öppet i kökets tilluft har jag nu drag åt rätt håll i köksfrånluften. Hur lång tid tar det att tina upp kanalen? Det är ju tegel i den... Om man kikar i lägenheterna under och ovanför så har de sina frånluftsdon lite förskjutna i förhållande till mina. Själva skorstenen är också lite
6 svar · 6,3k läst
·
I
Ingvald: Ingen som har synpunkter/idéer?
1 svar · 1,4k läst
W
wjon: Det är möjligt att jag kan dra på vinden. Skulle det fungera med att sätta ett T-rör på vinden i sådana fall? Kanske ett spjäll för att strypa luften lite till det lilla rummet? kan detta påverka fläkten på taket tro? Det borde bli ungefär samma flöde ändå eller?
6 svar · 5,9k läst
T
Tjoa: japp. Typ en sån här. http://www.luftbutiken.se/avlufts-utelufts-tegel-p-1348.html?osCsid=3b57bb830a2324f0b16cd220682e5217
3 svar · 2,6k läst
Consensus
Consensus: [citat] Ja det tror jag, förutsatt att du förlägger vattenlås, slang mm så att det ligger frostfritt. Jag har inte själv ett vindsaggregat så jag vet inte hur tjockt isolerade de bör vara. Men 30mm är avsevärt mer än ett inomhusaggregat. Mitt köksmonterade aggregat har 10mm isolering och då är det lika kallt inuti som ditt (fast varmare utanpå förstås). Det låter ju iaf som att
5 svar · 2,3k läst
S
sonny67: Hej. Jag har 2 st Essvex 55 värmeväxlare. Nu när det är kallt så fryser flänsen till is och jordefelbrytaren går. Isen bildas på den sidan där luft dras in från huset :confused: Vad är det för fel?
0 svar · 3,0k läst
A
anrobe: Har ett garage där dörrarna är bytta mot en elport utan ventilation. Detta medförde sjukt fuktigt klimat på sommaren. Det har bildats mögel på takgipset i nock. Två hål gjordes då i nock på varje kortsida av garaget. Dock hjälper detta föga. Jag tror det ligger på ca 85% på sommaren och ca 75% nu på vintern. Lukten är unken och det luktar inte bra. Jag tänkte riva ned gipset och
0 svar · 1,5k läst
B
beerfueled: Jag skall bygga om kök i en BR där det finns en gemensam fläkt med spjäll för kök/badrum (fläkten sitter idag bakom kryddhyllan) som styrs med en sådan spiskåpa med transformator. Slangen från badrummet har de "snålat" med så den går diagonalt ovanför en sänkning i taket som ligger över hela köksdelen (köket i vinkel). Jag ska nu ta bort den sänkningen och vill lägga slangen
0 svar · 1,3k läst
A
anden__z: Ja det kanske är lite väl på gränsen=)
44 svar · 14,9k läst
Consensus
Consensus: En standard kondensisoleringsstrumpa för 100mm spiro har 30 mm isolering. Det borde kunna gå att klämma in om du tejpar den mot det nya röret och skjuter in dem samtidigt. Artikelnummer 6630460 på Ahlsell.
1 svar · 3,3k läst
Consensus
Consensus: Det lär märkas som fuktskador i alla fall. Tilluftens rör är inte kondensisolerade. Håller de 6 grader inomhus så lär de generera rätt mycket vatten.
18 svar · 14,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.