Ventilation
_coffe_: Renoverar badrum och dit här även en bra ventilation. Jag kommer att bygga mig ett nytt tag, alltså regla ner ett så där kommer att finnas plats för ventilations-rör men då jag är helt novis på det här med ventilationstänket så behöver jag lite hjälp. Ovanför duschen antar jag att jag ska sätta någon form av fläkt, pax 260 har jag hört är en bra fläkt då den är fukt- och
echelon: Jag har ett badrum som renoveras och då det tidigare hade bastu står jag med 2 st 150 mm ventilationskanaler i taket. Frågan är hur jag använder de bäst? Bastun är alltså bortplockad. Huset är av typen souterränghus och badrummet är i "källaren" och 3 x 3,7 m stort. I ena hörnet av badrummet skall vi ha dusch och i andra hörnet på kortsidan skall vi ha ett mindre bubbelbad (det
Consensus: Snickarna vet inte hur man kondensisolerar, i övrigt kan vem som helst koppla samman sprirorör.
Tjoa: Gå ner till lokala plåtslagare så meckar han ihop nåt till dig som passar dina mått. Kostar inte många kronor, och du får den som du vill ha.
Doldskada: Det är en enorm skillnad på otäta lister och tilluftsventil - ventilen skall vara tät mot resten av fönstret i övrigt om det är tex ett kopplat fönster utöver det kan du reglera flödet i den och på så sätt undvika att spilla värme genom överflödig ventilation, du eftersträvar ett litet undertryck i hela bostaden. Har du ett övertryck i bostaden går den varma och fuktiga luften
VillaRo: Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av airstar? Är det värt att lägga pengarna på? Tanken är att ha den i garaget för att ventilera och delvis ge underhållsvärme tillsammans med radiator..
kumla: Vi lät golvet ligga i huset 1-2 veckor innan vi började lägga det.1 vecka sa dom att det skulle ligga men pga försening så låg det nästan i 2 veckor..
zombieboy: Hej Jag undrar om någon kan rekommendera en fukt-fläkt, (för att suga ut fuktig luft, som man kan montera på utsidan av huset (den lär ju behöva klara låga temperaturer)? (med kall-ras skydd. Väggen är 13 cm tjock. Dessutom tips hur man kan skydda den mot regn och snö? Har tyvärr ingen möjlighet att dra el på annat sätt än genom ventilationsöppningen. Detta eftersom jag inte får
Eldflugan: d^_^b Va bra att du hitta felet tror det duger med snabba tröga används vid stora startlaster dessa små fläktar kan inte ha det elbattriet har det inte.
hakaner: Det finns små smidiga FTX-aggregat i mindre modell för separata rum, tex. Mitsubishi (riktigt tyst!), Airstar (låter för mycket) mfl. http://www.ultraenergi.se/ventilationsaggregat-qvent.htm http://www.mitsubishielectric.se/produkter/klimatprodukter/ventilation/vl-100 Dom kostar ~5000:- vilket du sparar igen på 4-5års tid om du har ett effektivt värmesystem idag (tex. bergvärme) & ännu
Rebeckaf: Tack så mycket för hjälpen! Har nog belutat att det blir ett FTX-system istället. Förstår att det är nånga parametrar att ta hänsyn till men utifrån uträkningen och den luftomsättning som jag tror att vi kommer att behöva (radon) så kommer det att bli DYRT att värma huset annars. Vi borde spara in kostnaden för FTX på bara ett par år. /Rebecka
Consensus: Testa att öppna spjället. Känn vid fönsterventilerna om det drar in, du skall känna ett lätt kallras. Prova sedan att tända i spisen och känn efter vid fönsterventilerna, du bör känna en väsentlig skillnad mot 'självdraget' (som kanske är obefintligt utan eldning).
byggankan: Kan inte hjälpa dig något vad gäller det tekniska. Men om det är så att du vill ha mer luft så är det ju bara att montera fläkten högre upp. Ev. också ta bort något överskåp på sidan.
Mich: Pressa ihop vanligt spiro rör, så det blir ovalt. Notera dock att den effektiva arean i röret blir mindre. Om du pressar ihop ett 100 rör till lite mindre än 70, så blir effektiv area kanske motsvarande 80 rör. 125 rör ihoptryckt till ca 160x70, mostsvarar runt 100 rör.
Tjoa: Vaddå kondens på ute och avluft rören. Är de inte isolerade? Kondensvatten kan det ju bli, men ni har väl en avrinning från aggregatet. Eller är det ett aggregat med roterande värmeväxlare? Men om lagrena är trasiga och för oväsen har ni väl bytt dom eller? Vad är det för aggregat ni har installerat?
Abbendix: Hej, Håller på att bygga sommarstuga och funderar lite på hur jag ska lösa ventilationen för köksfläkten. Enklast vore om jag kunde ha kolfilter för då slapp jag ha ett fult hål på utsidan väggen som säkert blir gul etc. Den vätter mot södersidan, finsidan också, dvs. kommer synas!. Jag kan inte dra ventilationen upp genom taket eller åt sidan så ngt av ovanstående lösning
Raskus: En takfläkt? 2010? Såga upp ett pizzavalv när du ändå håller på! Skämt åsido, takfläkt måste vara bland det absolut fulaste som finns, oavsett hur stor nytta de gör.
jaslon: Det är mycket riktigt trångt att få plats med vårt FTX aggregatet på vinden. Snickarna är inte så glada och måste göra diverse extra rörböjar för att få plats där uppe och dom behövde dessutom använda en lite tunnare isolering under aggregatet för att inte slå i taket. Vårt FTX system har också frikyla via bergvärme inkopplat, med extra separata kylkanaler till sovrummen och
exerg: Det räcker gott o väl. Har iof sig hört om stockholmspriser runt 80- 100 000 :- men det måste vara skrönor.Snarare 50- 55 000:- om de inte måste göra jobbet i alltför många omgångar och du inte skall ha nån superdesignad kökskåpa el likn.
Nygge72: Hej jag kan ingenting om ventialation och skulle då behöva hjälp med vad jag skall ha. Till min sommarstuga vill jag sätta in ventilation så jag får in luft utifrån och in(naturligtvis åt andra hållet med) men när jag stänger ventilen så vill jag ju ha tätt så det inte kommer kalluft utifrån med, dvs så jag kan bevara värmen på vår/höst inomhus. Ventilationen kommer gå rakt
exerg: Om du går samman med de båda kanalerna uppe på vinden och ansluter till en typ varvtalsreglerbar kanalfläkt och med en enkel ljuddämpare däremellan har du både tyst och möjlighet att bygga vidare med ev kommande utsug eller komplettera till ett ftx-system i framtiden.Utblås kan ske med ett kondensfritt galler i vindsgaveln eller i en huv på tak.Dra kanalerna så du slipper flytta dem
pa.albinsson: Jag har spenderat halva dagen på vinden så jag har haft tid att kolla runt lite. :) Ingen frost på nåt annat ställe än en bit på uteluftröret. Det låg runt 0 på vinden när det var -10 -- -15 ute. Men då var ju jag där och flåsade en hel del. Så det måste väl vara temperaturskillnaden som gör det. Jag stängde av ventilationen, torkade bort frosten, grävde bort isolering och
RobJen: Hej! Har ett hus från -38. Mäladalen. Vattenburen värme. Fjärrvärme. Har låtit installera ett mekaniskt frånluftssystem i huset. Proffs. Tagit tid (nackdel med muntliga avtal) men det är proffessionellt utfört. Snyggt. Snickarn ska bara ordna sista inluftsdonen på plats. Kan rekommendera ljuddämpad variant om du har fönster mot gata. Blir lite större håltagning, men det blir
Jabba77: såg också att den är för större utrymmen, duschen är inbyggd med en glasdörr som entré så jag tror inte att det är någon fara att den skulle starta om jag går in i badrummet. Jo visserligen så kommer fläkten att starta med hjälp av hygrostaten. Var bara lite orolig att det kommer att ta lång tid innan den kommer att starta då hygrostaten kommer att placeras utanför duschen. Men
Nerre: Airoterm 3 från Terraterm är det. Och den klarar i alla fall av att hålla huset uppvärmt så länge det är över noll ute. Blir det kallare har vi vattenburen el som komplement, men den pannan är alltså inte igång mer än kanske 4 månader om året. VV har vi från separat beredare.
Kingenkongen: Jag lånar tråden lite. Jag håller på att bygga till huset med ett musik/biorum på ca 30 kvm utan fönster och med en massa varm elektronik. Sitter man fem personer där så ställer det så klart krav på ventilationen (fast i 95% av fallen blir det jag och frun). Vi har mekanisk frånluft i huset och jag har bara planerat att sätta in en Fresh 90/100 eller alternativt två Fresh 80 som
Tjoa: Vad har du för ventilation i övrigt?, självdrag, frånluftsventilation eller ftx? Bor du i villa eller lägenhet?
ouezzane: [citat] Tack för ditt svar:) Vi tror att vi ska satsa på systemair efter den är lite effektivare är Heru .
Tjoa: Plåtslagare/ventilationföretag. Nya slangar ligger på 1 meters längder. Men har du tur kan de ha någon snutt hemma som blivit över. Ring/gå in och fråga.
hakaner: Bryr ni er inte om kvalitén på luften ni andas in? -Låt en kunnig person ställa in anläggningen... ! Betala elräkningen, acceptera kalldraget, eller: Konvertera till FTX...