tallmilan
tallmilan: [citat] Inte bara, det är inte alla hus som får ha köksfläkten utgående på väggen. Det osar ganska mycket från fläkten och ovan nock blåser det konstant nästan och det gör det inte mellan husen så det är nästan bara på landet det är OK att gå ut genom väggen. Vi har utgång genom väggen (bor på landet) och det luktar vida omkring när vi steker mat. Det var sotaren som
26 svar · 29,2k läst
C
Chris_nyfiken: Hej, första frågan på forumet så hoppas på bra respons =) Bygger om köket och behöver dra om imkanalen som idag är 125 mm i diameter + brandisolering. måste nu dra ca 3 meter spirorör och kommer inte få plats med 125 mm, vill helst gå ner till 100 mm rör (+ brandisolering självklart) , går detta? vad är nackdelarna? Mvh Christopher
0 svar · 4,5k läst
buicksuper
buicksuper: En rökkanal bör vara minst halvsten/halvsten. annars kan du få problem med att det röker in eller så lär du elda väldigt små brasor så röken kan komma ut. Du kan inte ta imkanalen någon annanstans i ett separat rör eller ut genom väggen - det senare är jag inte helt säker på, men man fick dra ut imkanalen genom vägg förut - då behövde man ett speciellt spjäll på utsidan.
1 svar · 3,5k läst
E
exerg: och att kaminen håller varmare än 25 grader i kaminrummet dygnet runt. nä, inte ens då
11 svar · 4,1k läst
T
Tjoa: Blir lite kallt inomhus då.
4 svar · 1,5k läst
·
J
JW77: Hej! Vi har precis köpt en enplansvilla med källare. I källaren (som tidigare varit garage) finns i ena rummet en direktstyrd frånluftsfläkt av modell PAX. Vid besikningen har besikningsmannen endast skrivit att den finns och det är oklart varför den monterats. Min fråga är om vi skall sätta på den? Det är lite unken lukt i källaren till och från. Gör frånluftsfläkten det
0 svar · 926 läst
T
Tiger79: Hej vi har ett gammalt hus från 60 talet, de tidigare ägarna installerade ett ventex 300 ftx aggregat på ena kattvinden. Har mätt tillufts temperaturen och sett den varit under 0 grader, vi har bergvärme så värmen är inget problem. Hade idag tänkt att mäta eftervärmaren för att se om den gått sönder eller om något annat krånglar. Men idag märkte jag att frånluften ej funkade,
0 svar · 2,9k läst
M
myrstack: Det du beskriver går även under namnet inneluftsventilerad krypgrund och det finns många sidor om detta. Generellt tycker jag många förknippar det med risker för utfällning av fukt. Mycket pga begränsningen nedan: (från http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1201) "För att mögel inte ska utvecklas får temperaturen i kryputrymmet vara högst 2-3°C lägre än i luften
1 svar · 5,1k läst
B
Bigfoot: Vårt hus värms med luftburen el. Detta är integrerat i ftx-aggregatet, ett TemoVex från 1986. Elvärmen är på 3 + 3 kW. Nu när det blivit rejält kallt så har vi lagt märke till att dom sista 3 kW aldrig verkar slås på. Aggregatet orkar inte värma huset ordentligt och kontrolllampan för steg 2 har varit släckt varje gång jag tittat efter. Jag misstänker tidsfördröjningsrelät
0 svar · 4,0k läst
·
T
Tjoa: [citat] Jo fast att köra en sån såg om man inte har gjort det innan, är inte nåt jag skulle rekommendera någon till.
6 svar · 1,5k läst
J
JOW: Jag ställde en fråga i en annan del av forumet angående detta. dock var ventilationen inte med i frågeställningen. Däremot lika vinkel i en saxtakstol... Se här
5 svar · 3,3k läst
F
fredl: Hej! Tack för ditt svar. Det finns en tilluftsventil utöver fönsterventilen.
2 svar · 2,1k läst
T
Tjoa: Snudd på garanti då. ring och fråga om den fortfarande gäller.
12 svar · 3,5k läst
B
Bozzle: [citat] Hej! tror att dina lager till fläkten börjar ge upp..
9 svar · 4,1k läst
R
Raukas: Se till att rengöra fläkthjulens skovlar ordentligt om du bara byter lager!
4 svar · 6,3k läst
P
Pelle-Pelle: Det kan ju vara ide att ta reda på hur självdragssystemet är uppbyggt. Hur gammalt är huset och vad är det för typ? Eftersom du bor i lägenhet så kan det ju finnas flera lägenheter som ansluter till samma kanal. Det kan vara någon granne som har installerat en frånluftsfläkt i sin lägenhet med resultatet att du får in grannens avluft i ditt badrum...
7 svar · 4,8k läst
B
BGIO: Har inte haft ytterligare kondens, men har iofs inte varit uppe på vinden/taket och kollat på ett tag. Senast - mitten av december- verkade det OK både inne på vinden och i ventilationskanalen. Viss kondensbildning och fukt finns det, men inte alls i samma omfattning som tidigare. Men problemen har ju alltid dykt upp när luften blivit fuktigare i samband med temperaturer runt noll så vi
15 svar · 9,0k läst
T
Tjoa: Rekommenderat i bostäder är 0,35l/s m2 30*0,35= 10,5 l/s din fläkt ger 98m3/h = 98/3,6= 27l/s Jo det kanske är lite mycket på 30m2. Kör den mer än du gör nu då, typ när du är hemma. sover ,äter, skiter... =) .Eller bara avvakta tills du fått in friskluftsventiler. Edit :läste lite fel på siffror.
5 svar · 1,6k läst
E
exerg: Den mängd luft som går ut måste komma in nånstans.Du kan ju minska en del hos lillgrabben för att minska obehaget hos honom och låta det komma in desto mer nånannanstans men elementen får totalt sett jobba lika mycket för att värma upp den inkommande luften. Frånluftsvärmepumpen har fullt upp med att göra varmvatten och minskar du luftintaget minskar du utsuget och i förlängningen
1 svar · 858 läst
Vest
Vest: Hej igen! Jag psotade precis ett inlägg om ställa in uteluftsreglagen men efter att ha läst andra inlägg så verkar det som att de "alltid" skall stå fullt öppna för att byta luft korrekt. Men nu jag jag en annan fråga: Skall termostaterna på de vattenburna radiatorerna på 2a och 3e våning stå på max? Skall de lokala tempreglagen på 1a våning för golvvärmen oxo altid stå på
0 svar · 848 läst
I
Isaksson: Tack så mycket för länken, då ska jag kontakta och se om de kan hjälpa mig.
4 svar · 1,2k läst
·
nattugglan11
nattugglan11: [citat] Säker. Var uppe o inspekterade o jag har ett hål faktiskt på badrumskanalen just intill bjälklaget! Ett hål som uppkommit då man trapmat på kanalen, hålet mäter som en apelsin i storlek. Stoppar man ner handen så känner man hur kall luft kommer in. Vill ändå inte tro att det hålet är boven eftersom det är kallt på vinden och den termiska effekten borde uppnås ändå,
9 svar · 2,3k läst
B
BigGitt: Paxfläkt i yttervägg? Då ska du se till att utblåsten hamnar utanför takets yttersta del. Annars kan den fuktiga och varma luften komma in i ventilationsspalten = fuktskador. Bara förläng röret utanför.
4 svar · 963 läst
K
Ketzer: Ja precis så vart det tänkt! Gott nytt år!
20 svar · 2,0k läst
nattugglan11
nattugglan11: [citat] Hej, kanalen går från min lägenhet ut på taket, ingen annan delar min kanal varken i kök eller badrum, det har jag undersökt. Dock så gjorde jag ett test igår, öppnade fönstret i köket för att se hur det påverkade flödet. Kom fram till att det inte gjorde någon märkbar skillnad i mina utventiler. Gjorde ett annat test genom att sätta igen den väl fungerande utventilen i
5 svar · 2,6k läst
·
J
JOW: Vilket betyder att ett större rör får lägre lufthastighet, men volymflödet kan vara lika stort.
2 svar · 6,0k läst
T
tomlan: ok Tack tänkte nästan det, struntar i det extra jobbet o kör imkanalen separat
2 svar · 2,5k läst
P
Peter_K: Vi köpte samma fläkt för 3 år sedan och körde från början med endast ett utsug på övervåningen och en 160mm ventil. Nu har vi kompleterat med frånluft i dusch och toa på entreplan. Med fläkten i läge 2 på 5 stegstrafon ligger vi på ca 55 l/s och då finns det möjlighet att ventilera lite extra vid behov. Med trafon i läge 5 är det rena tornadon på toan på övervåningen.
9 svar · 2,9k läst
·
F
Ferma: Det viner när det blåser, i ventilationen som går upp i murstocken, speciellt i ett plastgaller som ska gå att stänga men det vinner ändå. Oljepannan körs med 2 elpatroner istället så skorsten blir kallare, kan det ha betydelse eller vad kan vi göra?
0 svar · 1,7k läst
B
Bozzle: [citat] Ja enl. den bilden så ser det ju onekligen ut som du säger! ändrar nu.. Vart iaf. bra skjuts i frånluftsventilerna efter att jag böt filter.. d^_^b
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.