Är det någon här som har/haft kondensproblem med en Salda RIS 400PE? Jag har en sådan på en ouppvärmd isolerad vind som kondeserar ca 5-10 liter/vecka. Detta verkar vara aningens för mycket för det uppsamlingskärl som finns i aggregatet, utgående rör och vattenlås mm när det är under nollan. Utgående rör fryser innifrån (!) vilket innebär att det vatten som ska ut där rinner ut ur apparaten på annat ställe :mad:.
Är tacksam om någon har lite tankar kring detta, har själv funderat på att byta till en med roterande värmeväxlare då kondensproblemet tydligen inte är så stort.
 
Hej, kondensproblem, påfrysning är tiofalt värre med en roterande växlare. De är mycket känsligare för att installationen utförts perfekt än en plattis eller motströmsväxlare.

De sistnämnda kräver dränering, dvs rör eller slang som leder bort vattnet. Det har du väl? Är det täppt i dessa eller har de frysit?
 
aha, har haft aggregatet installerat ca 1 år nu och först sent i höst fick jag detta problem, fram tills nu har det räckt med en "hink" där kondensen har samlats. Grejen är den att det fryser igen inne i aggregatet och bildar en plugg för utloppet vilket göra att vattnet inte kommer ut alls (åtminstone inte där det ska). Ska man behöva isolera själva aggregatet också?
 
Hej igen, det är ett vindsaggregat vad jag förstår så det är redan isolerat för montage i en kallvind. Däremot måste dränering, ventilationsrör mm isoleras enligt riktlinjerna. Annars får du kondens i rören, frusen avrinning mm.

Vintertid är dessa aggregat rena vattenverken. Jag kan tänka mig att de producerar mellan 2-5 liter vatten per dygn. Dräneringsslangen måste placeras så den inte fryser, ha ett vattenlås (i varmt utrymme förstås) och ledas dit vattnet inte gör skada. I köks- eller tvättstugeplacerade aggregat drar man slangen till avloppet.
 
Hej och tack för dina svar, är mycket tacksam för att du tar dig tid!
Det verkar onekligen som om Salda RIS 400PE inte är tillräckligt isolerad (väggarna är ca 30mm) för att placeras på detta sätt under Svenska förhållanden. Ska inte avrinningen frysa igen så måste jag ju placera hela aggregatet i isolering i.o.m att det fryser inifrån dvs i själva värmeväxlaren. Jag får nog kolla med Soliduct (eller Salda) hur dom har tänkt sig detta.

Eftersom jag inte har något avlopp på vinden skulle röret för avloppsventilation kunna fungera att släppa ut kondensvattnet i?
 
Jontil skrev:
Eftersom jag inte har något avlopp på vinden skulle röret för avloppsventilation kunna fungera att släppa ut kondensvattnet i?
Ja det tror jag, förutsatt att du förlägger vattenlås, slang mm så att det ligger frostfritt.

Jag har inte själv ett vindsaggregat så jag vet inte hur tjockt isolerade de bör vara. Men 30mm är avsevärt mer än ett inomhusaggregat. Mitt köksmonterade aggregat har 10mm isolering och då är det lika kallt inuti som ditt (fast varmare utanpå förstås). Det låter ju iaf som att ditt aggregat är konstruerat för montage i kallt utrymme, frågan är om det är monterat/placerat rätt? Undersidan där tex dräneringsslangen sitter måste ju vara frostfri, annars fryser vattnet i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.