2 038 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Självdraget har havererat
Hej!
Har en 2 plans villa från 1968 med självdragsventilation. har nyligen bytt värmesystem från olja till bergvärme. Skorstenen har tre kanaler: 2 öppna spisar och en till oljepannan. En separat skorsten finns till ventilation/köksfläkt. Nu har draget i köksfläkten försämrats med matoslukt i huset. När jag eldar i öppna spisen på övre planet kommer röklukt ur öppna spisen på nedre plan. Ventilationen verkar gå baklänges. Vad ska jag göra åt detta?
Har en 2 plans villa från 1968 med självdragsventilation. har nyligen bytt värmesystem från olja till bergvärme. Skorstenen har tre kanaler: 2 öppna spisar och en till oljepannan. En separat skorsten finns till ventilation/köksfläkt. Nu har draget i köksfläkten försämrats med matoslukt i huset. När jag eldar i öppna spisen på övre planet kommer röklukt ur öppna spisen på nedre plan. Ventilationen verkar gå baklänges. Vad ska jag göra åt detta?
Gissningsvis så har du för få tilluftsventiler, moderna köksfläktar suger mycket bättre än de från 1968. När du eldar på övervåningen så suger du ut luft och ny luft kommer möjligen från den andra spisen, åt fel håll alltså.
Ta mitt tips med en nypa salt då ventilation inte är min profession men jag hade kollat att de tilluftsventiler (runt fönster kanske?) du har idag inte är igentäppta och ev. gjort fler tilluftsventiler.
Ta mitt tips med en nypa salt då ventilation inte är min profession men jag hade kollat att de tilluftsventiler (runt fönster kanske?) du har idag inte är igentäppta och ev. gjort fler tilluftsventiler.
kollade den nedre öppna spisen och när jag öppnar spjället på den strömmar det in kallluft, det går bakvägen alltså. Jag förstår så mycket att när skorstenen var uppvärmd av oljeeldningen steg luften i skorstenen. Men hur ska jag få det att vända igen? Skorstenen är väl c:a 7 m hög
Jag tror också det behövs fler tilluftsventiler.
Vi fick ungefär samma sak när vi bytte fläkt. Det som gjälper för oss är att öppna altandörren i köket. Då ser man hur matoset ändrar riktning och försvinner upp i fläktet.
Ett annat sätt är väl att fixa fler tilluftsventiler, men än så länge har altandörren varit en enklare alternativ!
Jonas
Ett annat sätt är väl att fixa fler tilluftsventiler, men än så länge har altandörren varit en enklare alternativ!
Jonas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden