Hej,

Håller på att dra en del (ca 18m) 125mm spirorör till frånluften på ett äldre hus med självdragsventilation. Det blir förberett för att förstärka med fläkt senare om det blir för dåligt med bara självdrag. Rören kommer att gå ovanför isoleringen på en kallvind och jag behöver isolering för att undvika kondensbildning på insidan rören. Men hur mycket isolering? Jag hade tänkt köra med en vanlig 45mm skiva och sedan ytterligare en 45mm ovanpå denna med papper på utsidan. För lite? För mycket (alltså onödigt)? Huset finns i Göteborg, men det kan tydligen bli kallt här också ...!

det tråkiga med plåtrören är att de inte orkar bibehålla en stabil termisk sugkraft hur mycket du än isolerar. Det räcker oftast att nån går i ytterdörren och skapar ett x-tra undertryck en kort stund för att plåtröret skall kylas ner och sugkraften avstannar. Sätt dit fläkten direkt.Isoleringen är för kondensens skull och då räcker det gott.

Hej,

Ok, tack för infon! Det viktiga nu är att det inte blir för lite isolering för det kommer en bil på måndag nästa vecka och blåser lösull på vinden och jag vill helst slippa krypa i det senare för att lägga på mer isolering (ca 35cm på höjden på vissa ställen att krypa på för att isolera rören...). Fläkten får bli senare, där är det gott om plats att jobba på. Anledningen att jag inte gör det nu är att jag inte hunnit med att kolla upp exakt vad jag ska ha för styrning på fläkten. Fläkten hamnar precis ovanför sovrummet så det är viktigt med ljudnivån, sen finns det väl anledning att eventuellt stänga av fläkten om det blir kallt ute och då behövs någon form av termostat också. I och med att det inte är ett FTX system får man väl vara lite försiktig så att man inte blåser ut för mycket varmluft ur huset också. Det är ca 90m^2 som ska ventileras vilket borde kräva ett flöde på ca 30-35l/s för att uppfylla kraven. Med en värmekapacitivitet i luft på 1000 J/kgK, densitet för luft på 1,2 kg/m3 och tempdiff på i medel 14grader mellan inom och utomhusluft blir det alltså ca 500W som man ventilerar ut konstant eller 4.4kWh/år. Kör man en 125mm kanalfläkt för fullt hela tiden skulle det lätt kunna bli 2 eller 3 gånger så mycket så man bör väl vara försiktig innan man blåser ut allt för mycket varmluft utan FTX-system... Om någon har kommentarer på ovanstående uppskattad kalkyl eller förslag på fläktstyrning så tas det tacksamt emot!

Redigerat:
Inte stänga av men gärna minska flödet med en tyristor/transformator när behovet är mindre och kosta på en ljuddämpare på röret och 4400 kwh menar du nog.?

Hej,

Visst ska det vara kwh, jag redigerade det ovan. Ok, då låter det som att jag är på rätt spår då. Har förberett för en ljudämpare enligt denna model på antingen 900 eller 1200mm längd, verkar det ok?:

http://www.lindab.com/itcenter/IT-Center/LindabWebProducts/pdf/se/kanalsystem/tekn/04_slcu50_se.pdf

Men hur är det med tyristorstyrning, har läst mig till att det finns risk för att det uppstår ett 50Hz brum i fläkten pga tyristorstyrningen. Är det ett verkligt problem som ofta uppstår eller ska man ha otur då? Hur ska man fästa fläkt/ljuddämpare i takstolarna för att vibrationerna inte ska fortplanta sig? Gummidämpare?

Tyristorn "bryter" ju bort strömmen 50 ggr i sek så visst kan det bli brum om det skiljer alltför mycket mellan hög/lågfart och det enklaste är att lägga allt på bjälklagsisoleringen (om du lägger dit en bit före de sprutar)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.