Har ett skafferi precis brevid skåpet över spisen (där köksfläkten ska monteras). Tanken var att ha en tallriksventil i skafferiet och bara ett "hål" ut från köksfläkten. Inget avancerat!
Det slog mig att man kanske kan leda ihop båda så det bara blir ett hål i väggen? Vill ju dock vara säker på att inte få något "baksug" så det kommer in os i skafferiet.

Är det en vettig tanke att kombinera dessa? Eller måste det vara separata ventilationer för detta?
Behövs det några speciella delar för att det ska fungera? Är novis på ventilationsområdet så förklara gärna hur man bör gå tillväga.

Jag är lite osäker på vad du menar med skafferiventilation. Den 'skafferiventilation' jag tänker på är snarast friskluft, alltså att ta in uteluft till skafferiet, något man slutat med när man bygger hus idag. Men på dig låter det som att du har en frånluftsventil i skafferiet. Det fattas en hel del information för att kunna fastslå om du kan koppla ventilationen till en och samma kanal. Först och främst, bor du i villa eller lägenhet? Är det en separat kanal, d v s finns det avstick från denna kanal i någon annan lägenhet (och därmed brandcell)? Principen är att du ur brandsynpunkt får göra hur du vill med en kanal som går 'ostoppat' till köksfläkten, om du väljer att köra grundflöde i kökskåpan eller en ventil spelar ingen roll. Om du däremot går på en kanal som går till andra lägenheter så är det en väldigt stor risk att du först och främst kommer trycka in matos i andra lägenheter men också trycka in eventuell brand och brandgas från din lägenhet till nästa, och är därför förbjudet. I övrigt, om du bor i ett lägenhet bör du kolla med föreningen/hyresvärden om de tillåter inkoppling av kökskåpa/köksfläkt.

Tack för svar.

Du har rätt, jag utelämnade visst lite avgörande info. Här kommer det!
Vi bor i hus och köksdelen är under uppförande (finns ingen befintlig ventilation). Vi har dock valt en något udda lösning där vi använder oss av ett tilluftsrör som går i marken (ca 15m) och kommer upp i golvet på skafferiet. Tanken är att det ska kyla på sommaren. Det är därför vi behöver en reglermöjlighet upptill.
Från köksventilen handlar det om max en meters rör, sen ut i väggen. Så isåfall skulle man koppla på skafferikanalen precis innan hålet i väggen, och sen bara ut.
Hoppas det är aningen tydligare nu :)

Den bild jag får av det är alltså att det potentiella hålet från skafferiet är ganska nära utblåset för den tänkta köksfläkten. Om det är så här vi tänker så så ser jag ett par problem. Under vinterhalvåret kommer du med största sannolikhet inte ha några som helst problem tackvare termiken (blir ju självdrag), under sommarhalvåret riskerar vi att suga från 'utblåset' från skafferiet, även om jag gillar idén med tilluftskanalen i mark. Det finns inga regler, mig veterligen, som säger att du inte får koppla skafferiventilationen till köksfläkten, se bara till att koppla skafferiventilationen före fläkten, annars riskerar du att trycka in matos i skafferiet. Det här kommer medföra att du vid forcerad drift av köksfläkten sannolikt kommer få en tjutande ventil i skafferiet samt en köksfläkt som tappar lite flöde och därmed osuppfångningsförmåga. Med det sagt är det ju svårt att säga hur mycket. Jag hade nog kopplat skafferiventilationen som självdrag och försöka förhindra att utblåset från köksfläkten riskerar att sugas åt fel håll in i skafferiet igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.