5 385 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Luftflöde mellan våningsplan
Bor i ett suterränghus med FTX-ventilation. På nedre plan finns 4 frånluftsventiler och 3 tilluft. På övre plan finns 2 av varje.
På nedre plan finns även en vattenmantlad pelletskamin som värmer en acktank för värme och tappvarmvatten, den den ger även ganska mycket värme till luften i rummet där den står. Den värmen skulle jag vilja att den stiger upp till övre våningen, det gör den inte idag trots att planlösningen är helt öppen. När man går i trappen nerifrån och upp känns temperaturskillnaden tydligt.
Kan jag styra om ventilationen så att jag får ett litet övertryck på nedre plan och ett undertryck på övre, då skulle varmluften automatiskt söka sig uppåt, utan att få andra problem?
På nedre plan finns även en vattenmantlad pelletskamin som värmer en acktank för värme och tappvarmvatten, den den ger även ganska mycket värme till luften i rummet där den står. Den värmen skulle jag vilja att den stiger upp till övre våningen, det gör den inte idag trots att planlösningen är helt öppen. När man går i trappen nerifrån och upp känns temperaturskillnaden tydligt.
Kan jag styra om ventilationen så att jag får ett litet övertryck på nedre plan och ett undertryck på övre, då skulle varmluften automatiskt söka sig uppåt, utan att få andra problem?
Reglerna säger att du aldrig får överföra luft från ett smutsigt utrymme till ett rent utrymme. Därav tilluft i sovrum och vardagsrum och frånluft i toaletter och kök. Men till syvene och sist, det enda du inte får är ju en godkänd OVK och det är ju egentligen bara vid en eventuell flytt som det lär vara aktuellt, så länge du står ut med den "smutsiga luften" i pannrummet. Däremot undrar jag vad man tycker om denna överskottsvärme när pellettspannan bränner på för tappvarmvattnet under sommarhalvåret?
Det låter i så fall som en bra idé, det enda problem jag kan se är väl att luften här inne kan innehålla en större mängd fukt och då riskerar man ju att få kondens när den kyls ned.
Klicka här för att svara