Hejsan!
Vi har mekanisk tilluft hemma hos oss. Nu har vi tänkt att bygga upp några väggar och skapa ett litet rum på ca 7-8kvm som ska användas som "kontor". Nu är frågan hur vi löser ventilationsbiten i detta lilla rum. Vi har ingen möjlighet att dra befintligt tilluft in till detta rummet utan tilluftventilen kommer att hamna utanför rummet (sitter i taket och dra ett extra rör därifrån skulle se knasigt ut) Har någon nått tips på hur man kan ventilera detta lilla rum? Räcker det med ventilationsgaller på två sidor av rummet eller skulle det behövas en liten kanalfläkt eller liknande? Vad tror ni?

C
Hm, mekanisk frånluft då också, antar jag? Isåfall kan det kanske bli lite krångligt att få luftflöde genom rummet...

Kan ni inte bara lämna dörren lite på glänt?

//Pelle

jodå dörren kan stå lite på glänt, men ibland vill man stänga in sig och jobba lite effektivt.

Cheetah1, mekanisk frånluft har vi också såklart.

Frågan är om det skulle räcka med att sätta ett galler på ena väggen som ligger ganska så nära köket då kanske luften vill ta den vägen. Jag vet faktiskt inte, detta är verkligen inte mitt starka område. En kanalfläkt eller liknande brummar väl en hel del? Det kan ju bli rätt störande det med.

Tänkte bifoga en bild på spektaklet. Jag sitter tyvärr vid en dator utan ritningar mm men tänkte att jag kan fixa till det i paint

ventu.jpg

Det finns alltså inga fler väggar mellan kök och vardagsrum. Vad tror ni?

Kan du inte dra nåt på vinden då?

Det är möjligt att jag kan dra på vinden. Skulle det fungera med att sätta ett T-rör på vinden i sådana fall? Kanske ett spjäll för att strypa luften lite till det lilla rummet? kan detta påverka fläkten på taket tro? Det borde bli ungefär samma flöde ändå eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.