Mich
Mich: Prosit: Jo visst kommer det in fuktig luft, men den är inte fuktigare än om den kommit in direkt via luftventiler. Så alternativet är att inte ha någon luftomsättning i källaren. Då kommer det att lukta! Med luftventil direkt ut på källarvägg, så ramlar varmfuktigluft rakt ner på den kalla ytterväggen. Detta kan ge kondens ibland. En fördel med FTX är att tilluftventilerna inte
8 svar · 16,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Normalt räknar man luftflödet på golvytan, man får inte in mer folk eller får mer verksamhet för att det är högre i tak. Större rumsvolym ger precis som du tänker mer luft som skall bli dålig/gammal. Vill man vara lite avancerad kan man göra någon form av forceringsmöjlighet i rummet med högt till tak.
1 svar · 4,8k läst
B
bece: Vi ska installera FTX i vårt gamla hus och har problem att hitta ett bra ställe för tilluft i sovrummet. Det enda stället vi enkelt kan komma år att sätta tilluft på är en vägg där snedtak börjar på 150cm. Bakom denna vägg är det en "kattvind" och vi har huvudändan på vår säng mot den. Finns det något tilluftsdon som man kan placera på väggen bakom sänggaveln? Spontant
0 svar · 2,2k läst
E
exerg: Med ytterdörrar o fönster stängda är det lätt att detektera över eller undertryck genom nyckelhålet i dörren ,om detta finns, annars kan en mm öppning i fönstret på övervåningen visa hur förhållandet är. Det är i stort sett aldrig som ftx-agregat ger mer tilluft än frånluft om de har samma strömförhållanden och frånluftsfiltret inte är onormalt tätt.Att mäta är
6 svar · 9,9k läst
M
myrstack: Har du två frånluftsventiler på vinden menar du? Är det kallvind eller varmvind? Är det kallvind låter det riktigt konstigt men genom åren har det funnits olika försök att stoppa mögelproblem på kallvindar och är det ökad ventilation som behövs går ju givetvis existerande frånluftsfläkt att använda. Om du ger oss lite bilder är det kanske enklare att komma vidare
5 svar · 4,5k läst
Raceman
Raceman: [citat] Det är inte säkert. De har säkert avtal med en massa kunder om att få köpa billigare saker, men att de dessutom ska veta vad det sitter för fläktar på ert tak, ska du inte ta för givet. De enda som vet detta med säkerhet är styrelsen, kontakta dem först.
3 svar · 2,2k läst
J
jaso: Får tacka för synpunkterna. Inser att jag köpt en combihuv i okynne :(... jag vill inte ha in röklukt så jag får helt enkelt fundera vidare på att sätta en vägghuv någonstans.
4 svar · 4,0k läst
·
T
Tjoa: Japp, den övre delen ligger dold i skåpet.
3 svar · 1,4k läst
F
Forbo: Jag är halvvägs genom bygget nu och tilluftsventilerna är monterade, så det må bära eller brista nu med frånluft i sovrum, badrum och loft.... Jag tror att den enda nackdelen egentligen är att det kan bli sus i ventilerna och det kan ju bli tråkigt i sovrum...men det ska monteras ljuddämpare både en och två gånger mellan kanalfläkt och ventiler, plus att dimensionen bär vara
4 svar · 4,3k läst
K
knucko: Skall prova det på sidan om i förväg.
2 svar · 2,4k läst
A
Amatörbyggaren: Som jag tolkar ditt citat så är det BRF som har ansvaret för att åtgärda ditt problem. Du kanske ansvarar för den invändiga ventilen, men knappast för hela det centrala ventilationssystemet. Gå på föreningen, det är kanske flera som har liknande problem. Håller med Anna_H
11 svar · 3,8k läst
·
L
loftby: Någon som vet en bra ventilationsfirma i sundbybergsområdet? Skulle behöva flytta anslutningen från trumman ner i fläkten ovan spisen.
0 svar · 776 läst
F
febrig: Hej, har någon erfarenhet av ett tyskt ventilationssystem som heter Inventer? Hade en ventilationskonsult hemma hos oss som rekommenderade detta (bor i ett hus från 60-talet med obefintligt självdrag). Enligt honom skulle det vara överlägset för just mitt typ av hus med självdrag som inte fungerar. Kostar runt 20 tusen så jag skulle vilja veta om någon använder detta eller vet något
0 svar · 1,0k läst
G
grw: Hej, Tänkte kolla om det finns någon här som har lite tips om hur jag kan förbättra ventilationen. Bakgrund om huset: - Byggår 1969, 2 plan - Källare (2x117kvm) lite halvt souteräng - 2st toaletter uppe (varav en med badkar/dusch) - Dusch med tvättstuga nere (egen tilluft och frånluft dörren ofta stängd dit) - Självdrag, tilluftsventiler i rummen i källaren - Spiro-rör från båda
0 svar · 1,4k läst
E
Edvuld: Det hade väl varit bra att ha lite, men det blir svårt att göra ogjort igen om det uppstår problem, så kör på som förut. Tack för svaret!
2 svar · 5,2k läst
G
gaia: [citat] det kan också tyda på att det var mycket kallare i det fuktigare huset. Du mäter relativ fuktighet = i relation till temperatur. Läs på vad du mäter så får du lättare att tolka/jämföra resultat ... gaia
18 svar · 13,0k läst
Consensus
Consensus: [citat] Läs på om mögelvindar innan du investerar i nytt tak. När man ändå gör en så omfattande takrenovering så förstår jag inte varför man inte samtidigt passar på att bygga bort mögelrisken. Så som du beskriver dina bekymmer så har du och kommer fortfarande ha långa oinspekterbara takstolsfack där det är parallelltak. Huruvida det kommer växa mögel där eller inte är rena
12 svar · 4,0k läst
Blindnit
Blindnit: Jo det är ju hela tanken ;) Verkar annars lätt och smidigt rent installationsmässigt. Men rädd det blir fel när det blåser för mycket. Huset kyls ner, utegivaren till fjärrvärmen fattar ingenting sen denna mojängen på det. Nä kanske en dum idé det hela :)
2 svar · 1,9k läst
Raceman
Raceman: Risken med köksfläkten handlar inte om lukt, risken är brandrelaterad, därför måste den kanalen tätas för att du ska få en godkänd ovk.
3 svar · 2,5k läst
P
PX-21: Oljepannan utkastad är ju en orsak;)Ger bra snurr på självdraget annars... Man skall alltid ha tilluftsventiler i sovrummen...helst när man tätat ordentligt... Och elda varje dag och torka ut luften... Annars är det väl mekaniskt som gäller...
1 svar · 2,0k läst
L
LaT: Jupp, mössan skyddar mot regn och en svagt öppen sotlucka/draglucka så långt ned på skorsten som möjligt håller skorsten torr samt vädrar källaren så att inte källarlukt uppstår.
18 svar · 3,7k läst
·
S
söder_my: Väcker liv i denna.... Nån som skulle kunna hjälpa mig med hur man kopplar en Kryddhyllefläkt IFK 140-C och en Franke spiskåpa FIK 480-16?? http://www.franke.se/docs/products/technicalDraw/121877%20Injusteringsanv%20480-16%20Neutral%206spr.pdf Är det samma lösning som ovan kanske?!
7 svar · 13,8k läst
Consensus
Consensus: I början eldades huset med olja eller ved och murstocken hölls varm under eldningssäsongen. Det var självdragsventilationens "motor". Jag antar att huset värms upp på annat sätt idag? Motorn är därmed borta. Jag skulle definitivt anlita en ventilationstekniker som kalibrerar in anläggningen efter era nuvarande hemförhållanden.
1 svar · 3,6k läst
B
byggankan: Jaha. Då verkar det ju som att måtten är helt ok då. Tack för all hjälp.
6 svar · 2,4k läst
B
BTO: Har inte byggt än men sotaren rekomenderade 50mm nätmatta. Kravet är 30mm men för att förhindra kondens rekomenderade han utifrån egen erfarenhet 50mm. Har precis som dig problemet att jag bara behöver isolera runt en halvmeter men lär väll få köpa en hel rulle isolering för dyra pengar. Vet inte om det finns annan isolering som uppfyller brandklassningskraven.
3 svar · 1,4k läst
The Tor
The Tor: Det handlar om ett fritidshus. Du har en poäng i att det är lättare att ta loss en slang för att kunna rengöra - så får det bli. Sedan får jag såga till en låda som döljer slangen.
5 svar · 5,7k läst
·
D
Dr.SiC: [citat] Man får väl linda in den i plast och tejpa tätt. Jag har lite diffusionstät plast och åldersbeståndig tejp liggande, det borde duga.
11 svar · 6,1k läst
M
mandg: Hej Alla! Jag håller på att renovera min ovanvåning och tänkte då även passa på att dra ventilation till mitt badrum som för tillfället inte har någon sådan. På taket har jag en avluftningshuv som är tänkt att använda för ändamålet. Jag tänkte mest hör vilka dragning man bör undvika vid dragning av spiro för avluftning av badrum då utluften är temligen fuktig, jag hade
0 svar · 1,8k läst
D
Dr.SiC: Bra tips, tack. Kom på ikväll hur donet funkar. Hade köpt ett i plåt och det visade sig att det gick att skruva isär, då blir den ena delen en stos. Borde väl ha sett det tidigare men jag hade inte tittat så noga på donet innan utan mest på stosen som inte passade. Inte ett ord om det på varken på Hornbach eller K-rauta utan fick där en rent felaktig beskrivning hur man skulle göra.
15 svar · 17,4k läst
Totte_S
Totte_S: Aldrig någon val egentligen. I min värld var det bara aktuellt med VR just pga verkningsgraden. Mitt andra alternativ var en anläggning med bara frånluft, men genom att installera FTX istället så räknar jag med att i princip gå break-even då merkostnaden för installationen kompenseras av att jag får en återvinning i stället för att blåsa varmluft till kråkorna. Detta trots att vi
6 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.