Hej,
Vi har i vår gamla skånelänga från ca 1850 problem med kondens på insidan av fönstren. Jag tog en av temp/luftfuktighetsmätarna till väderstationen och lät den stå i ett dygn i vart och ett av mina rum.
I dom flesta rum så låg luftfuktigheten på ca 57-58%, i köket runt 61-62% och i sovrummet på nästan 65%.
Att det är högst i sovrummet är kanske inte så konstigt då det sover 2 vuxna (+ 2 ungar med mardrömmar ibland!) och 2 hundar.
Vi har ingen ventilation i huset utan det är självdrag och merparten av det självdraget är nog bortbyggt genom åren med tätare fönster, tätare dörrar och oljepannan utkastad. Det som finns kvar är en fuktstyrd fläkt på toaletten och en kamin i vardagsrummet där det vintertid eldas ungefär varannan dag. Vi ligger på en normal temp på ca 21°C.
Min fråga är nu hur vi lättast sänker luftfuktigheten lite så vi kan slippa kondensen på fönsterna? Är det nåt man kan fixa till själv eller är det en firma som skall kolla på det? Skall man smälla upp ett par ventiler i väggarna? En i sovrummet och en i vardagsrummet som ligger längst bort från varandra? Skulle det räcka tror ni?
Luftavfuktare är kanske inte så aktuellt om det inte finns någon riktigt tyst.
Tacksam för alla tips.
Ha de gott!
/AA!