Ventilation
elmont: Röret ska isoleras med minst 30 mm nätmatta, det ska sitta rensluckor som är åtkommliga så att man kan "sota" rören. Undvik slang och använd rör och böjar (ev med rensluckor på)
Perlit: Hej på er kunniga. Är det okej att låta en imkanal gå i en isolerad yttervägg? Info: Kanalen ska gå från nedre våningen ut i yttervägg. Kanalen ska upp 2 våningar och ut på taket. Väggen ska isoleras med lösull (300mm) 30mm stenull runt kanalen. Inga krökar >30°. Tack på förhand
EyEr0n: Tjena. Var kan man köpa 300 mm utstick och 3 meter 300 mm spirorör billigare än detta: Utstick: 60 kr Spirorör: 420 kr Priser exklusive moms. Har ni några bra tips?
MMR: Vi hade en 260 i sommarstugan som gick på lägsta varv konstant, den är knappt hörbar i det läget, inte ens så den störde när man var inne på toaletten. Elkostnaden är nog försumbar, kommer inte ihåg om 4w är maxförbrukningen eller på lägsta varvtal. VIll du ha en fläkt igång konstant om du t.ex. har en ventil i badrummet idag som är lika mycket tilluft som frånluft då skulle
GzO: "Draget" i tilluften har inte med ventilens placering att göra utan med flödet i frånluften, luft ut = luft in. Det låter som en onödig kostnad samt onödigt arbete att flytta ventilerna till fönstret, det enda som du möjligtvis kan tjäna på flytten är mindre kallras från tilluften (Beror lite på de nuvarande ventilernas placering). Byt i stället ventilen i väggen till något mer
v-g: AndersS:Nej tyvärr vet jag vad en kondenstumlare är och detta är INTE en sån. Måste vara nåt billigt junk helt enkelt, den följde med gården och päronen är ansvariga för inköpet så det är bara att gilla läget eller köpa nytt läge.
hemfixa: köpa direkt från china istället som bestprice göra och slippa deras kostnad, för det mennar ingenting att dem är ett svensk företag med svensk garanti, jag kan säger att de inte rädd av ARNs besluter. det finns några trådor som vissa deras onöjda kunder.....:(
Tjoa: Har man all tid i värden och ett jävla tålamod kan du ju skaffa dig ett u-rör som du graderar i mm skala. 1 gummi slang anslutet till ett litet rör som är bockat som ett u längst ut, så du kan hänga dit det inuti donet. Sen är det bara att börja räkna. 1mm vattenpelare motsvarar 1 pa. Eller köp en billig tryckmätare (pa). Slå upp på google hur man justerar in luft genom att
FrittDrag_II: Gammalt spiromått 150mm, finns en "konverteringsnippel" med måtten 150/160 för att fixa till det. T.ex. http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=401&category_id=fc30edddf32c9e839c761c12e14efbc2
grw: Jag tar tillluften på baksidan, inte toksnyggt men rätt OK. Går ut genom tegelväggen in i garaget och vidare inne i garaget ut i en redskapsbod. Sotaren tilllåter inte att man tar luft från garaget...
Ann-Marie G: Rökkanalen går i ett separat rör inne i skorstenen o kommer alltså inte i direkt kontakt med ventilationen. PÅ taket en säskild huv som låter rökgaserna gå upp i mitten o ventilationen år sidorna c:a 30 cm längre ner. Borde väl fungera!?
byggankan: Förra helgen så monterade vi ventilation från Alig i taket men vi förstod inte riktigt hur man ska göra precis vid pumpen (Nibe 750 frånluftsvärmepump som inte är där än). Ritningarna var inte sådär jättetydliga och jag glömde ringa och fråga i veckan. Vi har en vit slang (ser ut typ som en sån där rislampa i materialet) som vi antar är till något av rören som går till
psau: Att kombinera FTX med luftvärmepump går fint. Luftvärmepumpen tillför ingen luft utifrån den cirkulerar bara luften i rummet.
Åttioettan: Ingen öppen spis dock murad skorsten på taket så det borgar väl för att det troligtvis finns kanaler. Säljarna har ägt fastigheten i endast 5 år varav merparten spenderats utomlands med huset uthyrt till studenter.
coupas: Jag har själv läst på om detta de senaste dagarna. På detta forumet bland annat. PAX verkar vara vad som gäller. Bör inte installeras själv om du inte vet vad du sysslar med.
mange 82: Hej jag har ett hus från 1979 med ett värmeväxlarsystem från rexovent. Till och frånluft Jag ska byta ut spiskåpan och vill ha en modernare, problemet är ju att det är kopplat till annläggningen på vinden. Jag undrar om man kan koppla av röret och "plugga" det till spiskåpan uppe på vinden. Och dra ett nytt rör från nya spiskåpan ut genom taket? Sedan be någon som ballanserar in
rickardg: [citat] du bör väl snarare göra tvärtom, går inte få ut så mycket mer energi ur luften som värmeväxlaren skickar ut men om du har vanliga element kan du istället kan du använda bergvärmen för att eftervärma luften från värmeväxlaren som kommer in i huset. Då kan du få mycket bättre verkningsgrad på bergvärmen om den kan jobba mot mycket lägre temperatur när den värmer
fredda_p: eller varför inte bara använda det blå lock som sitter på rören vid leverans... /F
racebubbla: Ja jag tror det kan vara tryckströmbrytaren som sitter uppe på pumpen. Den slår ej av eller på. Skall kolla mer så det inte är något som stoppar den. Jag undrar om man kan sätta dit vilken tryckströmbrytare som helst, tex den på rinkabyrör för 380V. Någon som känner till det kanske??
FrittDrag_II: Martlm: Systemair och Östberg har kompletta fläktar, antar att du har fyrkantig takgenomföring som är 40x40cm? T.ex: Systemair TFE220M eller någon av TFSK; Östberg någon av TKS fläktarna.
SBS: Har för mig att jag har läst någonstans att grejen med det ovanstående är att "flytta" den kalla luften till eldstaden så sköter det sig självt mer eller mindre.
Frag: För andra gången på 28 år tycks det vara dags att köpa ny frånlufts vp. frånluft/tappvarmvatten, eller åtminstone byta kompressorn. Skit, vem har råd att lägga ut 40.000:- titt och tätt. Besparing på elkostnaderna som gjorts genom åren äts sannolikt upp med råge, dessutom är det IRRITERANDE. TYVÄRR är husets ventilation beroende (????) av frånluftsutsuget, något jag nu
loftby: Nja, alltså om man ser på första bilden som är en bild över hela röret, är det från vänster ett 100mm rör som ska anslutas till 125mm t-röret. Här är en väldigt pedagogisk bild på vad jag gjort http://www.ladda-upp.com/bilder/41653/ventilation3. Så långt är allt bra. Till höger om t-röret däremot är först ett 100mm rör, det som jag alltså kapat och återanvänder, och
exerg: Viktigt är att skilja på en murad skorsten med flera kanaler och en ventilationshuv med flera kanaler.
greenbay: Efter att ha läst gamla dokument via webben hos Fläktwoods kan jag konstatera att det antingen skall vara så kort slang som möjligt, eller ett vattenlås i kondensledningen. Enligt broschyr skall det vara min 15 mm höjd på vattenlåset. Verkar som om jag får knäcka till ett rör och sätta in. /Peter
Ulven80: Hej! Har en Nibe fighter 401, som är en från och luftvärmepump...(tror jag det heter) Den sköter ju om ventilationen oxå med ett antal frånlufts don och ett antal tilllufts don! Nu är det så att jag har så torr luft inne...23% nu...nån som har nåt tips på vad jag kan göra så det är så blir lite mer fuktig luft..... //ulven
georgep: Hej, I ett flerbostadshus (mekanisk frånluft F och ljuddämpande fönsterventiler, 3-glas fönster) har vi fått fått ett förbättringsförslag från en ventialtionsfirma som bygger bland annat på att samtliga fönsterventiler skall gås igenom och öka arean genom att borra hel spalt (eller flera håll) i fönsterkarmen. Nu finns det håll i karmen längst ventilspalten med varierande borrad