Bor i en Brf, och håller på och renovera köket. Snackade med föreningen och de sa att det är monterat nya fläktar på taket och att man numera kunde ha en alliancefläkt så man slipper kolfilterfläkt. Som jag minns det behöver jag också ett nytt don till detta, som vi har rabatt på på ett visst ställe.

Hade inne rivningsfirma som plockade bort alltihop, det är nu ett rör som går rakt ut ur lägenheten in i röret.

Efter ett kort snack med en ventilationskille så verkade det som att det är i ett "felaktigt läge" just nu, men egentligen bara "inte klart".

Jag har då frågor:
1. Inga kablar kommer idag in genom röret. Drar man det genom hela skiten när det är dags?
2. Jag har förstått att det finns lite olika varianter av alliance-fläktar? Den gamla fläkten är sedan länge borta - ska jag gå via föreningen för att få reda på vilken modell jag ska ha på den nya?
3. Det verkar vara väldigt ont om/dyrt med alliance-fläktar?
4. Luftflödet är ju galet lågt jämfört med "bra" fläktar. typ 350 istället för 700?
5. Är den tyngre/större/etc, jämfört med "vanliga" fläktar?

Hur stort luftflödet blir beror på vilka fläktar föreningen har på taket, och de är ju nyligen nymonterade.
Du måste prata med föreningen om vilken fläkt du får montera så att du inte stör systemet, vilket du kan göra med en felaktig fläkt.

Okej, men den köksfirman som vi har ett slags avtal med om att få rabatt på donet borde ju då kanske veta vilken sort det ska vara?

Niklas_x skrev:
Okej, men den köksfirman som vi har ett slags avtal med om att få rabatt på donet borde ju då kanske veta vilken sort det ska vara?
Det är inte säkert. De har säkert avtal med en massa kunder om att få köpa billigare saker, men att de dessutom ska veta vad det sitter för fläktar på ert tak, ska du inte ta för givet. De enda som vet detta med säkerhet är styrelsen, kontakta dem först.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.