Darth Peter
Darth Peter: Iom att jag eldar året runt med pellets så tror jag inte att det finns minsta risk för fukt. Jag ska dessutom sätta huv som klär in hela skorstenen när vi lägger om taket.
4 svar · 4,5k läst
·
A
Avemo: Hur yttrar sig problemet? Kaminen ökar ju ventilationen. Om det är för dålig ventilation så måste den ha varit ännu sämre innan kaminen fanns där. Det kan finnas fördelar med att kaminens förbränningsluft tas utifrån, men detta förutsätter att kaminen är gjord för det. I så fall ansluter man ett rör mellan kaminens tilluft och utomhusluften. Om det är problem med att få drag
3 svar · 1,7k läst
J
Josth: Roligt att rekommenderad artikeln var till nytta! Nyare hus med mekanisk ventilation är gjorda för att det alltid ska finnas ett visst undertryck som hindrar fukt och kondens på olämpliga ställen. Att helt stänga av ventilationen i dessa hus och lita till självdrag kan leda till betydande skador, åtminstone om det finns något som avger fukt i huset. Däremot kan man minska
5 svar · 11,8k läst
E
exerg: Att ha ett utsug som fungerar hela tiden är en förutsättning för att slippa problem så låt fläkten-arna gå (om än i olika hastigheter) och ordna sedan luftinsläpp (inte frånluft) i sovrummet. Att värme inte alltid stiger uppåt finns tidigare trådar som berör.
1 svar · 2,2k läst
G
Gabriel B: [citat] Slet loss frånluftsdonet, det var ett mindre h-vete i den. Helt igentäppt av skit och skummet som fanns i hade ruttnat =/ . Svårt att tro att det inte var så när vi flytta in för 4 månader sen. Tack för tipset, det löste iallafall... nu sugen den nästan lite för mycket! :P
3 svar · 2,3k läst
svartöra
svartöra: Vad är det du vill frostskydda? Mekaniken? Motorn? Utlopp för kondensvatten? Jag har fortfarande en luddig tanke att det är luftflödena som transporterar den mesta energin, och vad du hittar på i omgivningen spelar kanske mindre roll för aggregatets temperatur.
9 svar · 1,5k läst
AXS
AXS: Jag skulle absolut ta dit en som vet vad den gör. Luftmiljön skulle iaf inte jag tumma på. Det är så otroligt mycket mer att tänka på en bara sätta ventiler. Allt från energiåtervinning till luftomsättning. Tror det kan finnas pengar att spara på att göra det väl anpassat för just ditt hus.
1 svar · 1,1k läst
T
Tisa: Hej, har kollat runt på forumet o hittar inte riktigt det jag är ute efter. Planerar ett nybygge där jag skall ha vedpanna i garaget med kulvert in till huset med golvvärme. Sen skall man ju ha någon form av ventilation.. det jag tyckar passar bäst är splatventiler i fönstren och mekanisk frånluft i typ kök, wc, klädkammare. Är det ok eller måste man ha någon form av återvinning?
0 svar · 1,6k läst
P
petersson79: Ja, det vet jag. Tänkte bara om det leder till kolfilter som absolut sista utväg men självklart är det ABSOLUT sista utväg!
2 svar · 1,3k läst
N
nicgu: Okej, tack bmx! Nu har jag varit på K-rauta. vad säger ni om detta? K-rauta menar att man skall dra spiroröret genom väggen kapa längs med panelen och sätta på ett galler. Är detta verkligen OK? Jag menar, skall man inte täta runt röret vid panelen, avstyra kondens som bmx nämner etc? Detta är kanske självklart och behöver inte nämnas, eller? Jag har en uppvärmd vind kan jag
8 svar · 5,6k läst
·
D
danne_08: Jag är inte kunnig men t.ex. Fresch rekomenderar 1st Fresch90 per 25 kvm. /Danne
2 svar · 1,4k läst
L
Lugga: Du måste isolera kanalen för att du ska ha någon möjlighet att bli av med kondensen, och även få ett självdrag. En PAX passad 60 med kontinuerligt grundflöde är det du behöver. Då kan du känna efter lite vilket grundflöde som passar dig. Den är även fuktstyrd så när du duschar, så startar fläkten automatiskt på högvarv och forcerar ut fukten. Tilluft ska komma från övriga
22 svar · 6,9k läst
·
R
Rebuz: Hej ! Har byggt ut en gammal sommarstuga så att det blev lite mer permanentstandard över det hela, dock byggde jag för att behålla självdragsventilation(kanske dumt men gjort e gjort). Använder idag en LLVP som primär värmekälla som jag tycker sprider värmen riktigt bra i huset (135 kvm, ryggåstak och relativt öppen planlösning), finns även en braskamin för stöttning vid allt för
0 svar · 1,3k läst
J
jerk: I Termex kåpan som vi hade så satt det en inbyggd styrning för just externa motorer.:)
3 svar · 3,0k läst
C
cykeljimman: Okej... jag som tänkte vara ekonomisk och spara på värme samt få ett flöde funt i huset. Har ju friskluftventiler på bottenvåningen. Sedan verkar det så djäkla jobbigt att göra hål i ytterväggarna där uppe. då det är 6- 7 meter upp samt tegel med puts. Finns väl bra maskiner till dett åsså. Tack elmont
2 svar · 1,3k läst
T
Tummen_mitt_i_hand: Hej. Nybliven husägare och noll koll. Har en Nibe Figther 200P. Värmeluftspanna som via tilluftsdon värmer huset. Första frågan. Den här sitter i ett av gästrummen. Angränsande till där Nibe Fighter 200P står. Det är en blått vred. Man kan vrida den i olika grader. Tror det står KB på den. Från den går två plastslangar 30 cm. Den sitter i väggen. Andra frågan. Vardagsrum kommer
0 svar · 737 läst
Mikael_L
Mikael_L: Nä själv tycker jag inte heller riktigt om min titel. Jag är ju alltså en ren amatör, men halvt om halvt påläst ibland. Men jag avskyr tanken på att jag kanske ibland tas på större allvar än en duktig och kunnig medlem med få inlägg. :x
3 svar · 4,4k läst
Bricco
Bricco: [citat] Hej, Ingen tvätt i garaget. Det är enbart som förvaring och parkering av bil från och till.
2 svar · 1,8k läst
T
Tjoa: [citat] Va? Det där har jag inte skrivit... :D;)
5 svar · 4,8k läst
A
anders_epc: Ventilerna bör nog sitta mittemot varandra för att få genomventilering av garaget. En vanlig placering är att det finns ventilationsöppningar i nederkant på garageporten och ventiler uppe mot taket på motsatta sidan. Man får då en bra luftgenomströmning även på golvet och under bilen i bästa fall. Har man bilen i garaget så är det viktigt att man får en bra ventilation då den
1 svar · 2,2k läst
GerBjörn
GerBjörn: Sorry Mats! Mina knappar är också trasiga.
4 svar · 5,0k läst
E
exerg: Du kommer att märka att det enda som händer är att det blir väldigt lyhört mellan våninsplanen.Nån värmeförflyttning sker inte förrän du får en nivåskillnad. Skär botten ur en kartong och ställ över hålet så förstår du principen. Håller du kartongen underifrån mot hålet får du istället fart på värmen uppför trappan istället. Snåla inte på hålarean bara.
3 svar · 4,1k läst
J
Josth: Hej Tessan. Finns även en variant av PAX eller motsvarande med ett mindre grundflöde som går konstant, sedan högre effekt efter dusch etc. Det bör vara bästa alternativet, åtminstone i permanenthus. Ev möjligt att bara koppla om bef fläkt. Om det redan är minst en ca 3 springa nertill på badrumsdörren behöver inte fler ventilationshål borras. När imkanalen i köket är pluggad för
4 svar · 3,3k läst
K
Kluraren: ja de vete gudarna...men en bilmotor mår inte heller bra av skitig luft. O luftflödena var i stort oförändrade...
7 svar · 5,0k läst
M
cheetah1: Fräsa ur tröskeln kanske?
6 svar · 3,0k läst
P
Peter_K: Okej där ser man. Har själv en TKC 400 som står och snurrar på taket. Fina fläktar.
8 svar · 9,9k läst
T
t595sp: Hej Intellivent duger alldeles utmärkt i ditt fall. Mitt råd är att ha den inkopplad för kontinuerlig drift. fuktstyrningen är då ändå aktiv och forcerar vid behov. Som friskluftsventiler rekommenderar jag Fresh TL-98 F. Monter 1 st per 25 m2 boyta dvs 6 st på 150 m2. fördela dem i torra utrymmen så som sovrum vardagsrum allrum . mvh/Per
1 svar · 6,3k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Om elektrikern kopplar fläkten via lampbrytare t.ex. fungerar inte lågfarten helt rätt. Se till att fläkten får ström alltid och använd den inbyggda "fuktautomatiken" Elektrikern måste göra en bygling i fläkten för att det skall fungera, står allt i manualen.
5 svar · 17,4k läst
E
exerg: högbergarn menar nog att det som kallas friskluftsventiler inte alltid uppför sig som sådana när de sitter på övervåningen utan att luften istället pga det minskade undertrycket ,som alltid råder ju högre upp i huset man mäter ,istället fungerar som övertrycksventiler och släpper ut luft istället. Fukta fingret och känn om det kommer in luft annars har du övertryck på
10 svar · 21,4k läst
H
Holpers: Tack för tipset, det var en bra idé. Då blir det fiskpinnar idag med öppna fönster. Huset är nog tätt. Byggt 77 under 2:a oljekrisen. 3 glasfönster och halvmeter tjocka väggar. Funderat på att ta upp fler till-luft men är lite rädd för kallras. Jag har ju bara värmegolv och inga radiatorer under fönstren.
11 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.