I vårt hus från 91 är det centralventilation.

Jag har precis flyttat in och besväras av att det susar i ventilerna, på hög ljudnivå. Särskilt i badrummet.

I badrummet sitter en ventil där luften sugs in. Den justeras med en skruv. Jag har provat alla lägen. I det yttersta läget, det som släpper in mest luft, susar det mest.

På andra sidan badrumsväggen, i klädkammaren, sitter det en ventil som inte går att justeras.

Båda dessa ventiler har jag fotograferat och bifogar som bild till detta inlägg.

Jag är medveten om att jag skall vara glad att jag har centralventilation. Men om man besväras av susande är det väl någonting som är fel?

Nu till min fråga:

Vad kan jag göra för att få ner ljudnivån så att den blir acceptabel? Skall jag byta ut ventilerna (båda ser ut att vara gamla, och den i klädkammaren ser dessutom ut att vara lite trasig), och isåfall mot likadana ventiler, eller någonting annat?

Länka gärna till någon webbshop så att jag ser exakt vad ni föreslår.

Tack på förhand!

ps. tidigare bostadsrättsinnehavare verkar också ha haft problem med ventilationen. färgen i taket i badrummet har spruckit - vilket jag antar beror på för dålig luftgenomströmning?

• bild (20).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (21).JPG
    Skapa konto
Kan tillägga att öppningen i badrummet är 9,5 cm och i klädkammaren 9,3 cm.

I badrummet är det bara en öppning i väggen. Bifogar bild på hur öppningen ser ut i klädkammaren.

• bild (22).JPG
    Skapa konto
Ingen?

Har det gjorts OVK (obligatorisk ventilasion kontroll) på fastigheten?
Problemet är ibland att en lägenhetsinnehavare tycker det låter och skruvar igen sina don, vilket bara flyttar problemet till grannen.
Efterhand hamnar till sist allt sug i en lägenhet (värsta fallet).

Kanalen som kommer in till dig kan va försedd med spjäll eller annat som man kan strypa luften tidigare.

Vanligt är att folk sätter i tex tvättsvampar i ventilatinoen för att minska suset och smutsen, då susar det mer hos andra. Gör likadant du också (så får nån annan granne ta smällen) eller få fastighetsägaren att kolla alla ventiler i alla lägenheter.

På BYBA ventilen (med flera små hål) ser det ut som tätlisten ej går hela vägen runt.
Det går att justera flödet i denna genom att ta bort "plupparna" som sitter i hålen.
Om inte donet tätar ordentligt mot kanal/vägg kan det låta rejält.

Jag skulle i första hand kontrollera detta.
Prova om du kan täta med händerna runt ventilen på plats och se om det blir tystare.

Vad kallas den andra ventilen för? tror jag behöver köpa en ny nämligen.

Köpte en liknande på Coop, men den passade inte.

Fixar inte fastighetskötaren ventilatinoen?

Anna_H skrev:
Fixar inte fastighetskötaren ventilatinoen?
Bostadsrätt. Allt som hör till vår lägenhet får vi betala för.

Ja, precis! Och dit hör väl inte ventilationen, den är ju gemensam för huset? Det brukar vara sånt som de boende inte ska pyssla med.

Anna_H skrev:
Ja, precis! Och dit hör väl inte ventilationen, den är ju gemensam för huset? Det brukar vara sånt som de boende inte ska pyssla med.
Rent spontant tror jag att BRF tycker att jag själv skall betala för en ny ventilationsmojäng.

Så här står det i stadgarna:

--

Bostadsrättshavaren svarar sålunda för lägenhetens

* inredning och utrustning, inklusive svagströmsanläggningar, ledningar och övriga installationer för
vatten, avlopp, värme, gas, ventilation och el till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten och inte tjänar fler än en lägenhet,

--

Som jag tolkar ditt citat så är det BRF som har ansvaret för att åtgärda ditt problem. Du kanske ansvarar för den invändiga ventilen, men knappast för hela det centrala ventilationssystemet. Gå på föreningen, det är kanske flera som har liknande problem. Håller med Anna_H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.