Skall installera fläkten i vårt nya kök. Jag kommer dra ett spriorör ovan på köksskåpen men frågan är hur man skall göra i själva fläktskåpet. Det vanligaste verkar vara ett mjukt rör/tub. Kan man inte lika gärna dra spirorör hela vägen? Kör man med mjukt rör får man ju bygga något som döljer röret eftersom det är så fult. Om man kör på spirorör tänkte jag att man bara kunde nöja sig med att måla röret vitt.
Måste man ha renslucka vid 90-gradersböjen i bägge fallen?
Måste man ha renslucka vid 90-gradersböjen i bägge fallen?
Håller precis på och bygger samma sak. Kommer att välja alt. 2 men kan inte se några problem med alt. 1 om man tycker det blir snyggare. Eftersom mitt rör kommer att döljas oavsett så tror jag att alt. 2 blir lättare att bygga och renslucka behövs inte vid böjen eftersom slangen är lätt att ta bort.
Det ska vara slang anslutet sista biten fram till fläkten.
Jag hade gjort ett mellanting. Dragit spiro fram, sen gått ner med en 90graders böj. Efter det hade jag gått på med slang.
Glöm inte att sträcka slangen så mycket det gåt för att undvika onödigt tryckfall.
Jo egentligen ska det vara renslucka, men kommer man åt med rensviska precis intill böjen så tycker jag inte det behövs.
Jag hade gjort ett mellanting. Dragit spiro fram, sen gått ner med en 90graders böj. Efter det hade jag gått på med slang.
Glöm inte att sträcka slangen så mycket det gåt för att undvika onödigt tryckfall.
Jo egentligen ska det vara renslucka, men kommer man åt med rensviska precis intill böjen så tycker jag inte det behövs.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nja, man kan tolka lagen som fan tolkar bibeln men lagkrav beror på om du bor i hyres/bostadsrätt eller egen villa.
Bor du i villa är du själv ansvarig för att imkanalen blir rengjord. I det andra fallet görs en OVK och där bedöms tillgänglighet för rensning. Har du då helt rör ända ner blir det ju rätt skitsvårt att rengöra där, även om du sätter en renslucka längst ner.
Och då kommer det inte att bli godkänt.
Ang villan så är ju du själv besiktningsman....
Bor du i villa är du själv ansvarig för att imkanalen blir rengjord. I det andra fallet görs en OVK och där bedöms tillgänglighet för rensning. Har du då helt rör ända ner blir det ju rätt skitsvårt att rengöra där, även om du sätter en renslucka längst ner.
Och då kommer det inte att bli godkänt.
Ang villan så är ju du själv besiktningsman....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden