Hejsan.

Bor i en gammal kåk ifrån början på 1900 talet. Det har varit ett dagis i huset de senaste åren, ända tills jag o frugan köpte huset förra hösten.
Då dagisbarn är ganska aktiva så har dom installerat en mekanisk från och till lufts anläggning på nere våningen med ett så kallat värmebatteri på 6kw som styrs via termostat. Och en mekanisk frånlufts anläggning på övervåningen med tilllufts ventiler vid fönstren. Går det att göra en grovjustering av anläggningen utan att behöva ringa ut en ventilations tekniker?
alla tre fläktar går att justera i hastighet.
Just nu så har jag skruvat ner båda frånlufts fläktarna och stängt av till luften nere och även kopplat ur värmebatteriet,
Då jag har fått för mig att jag inte behöver använda mig av detta då huset har varit utrustat med självdrag ifrån allra första början.

Mvh. Fabban

I början eldades huset med olja eller ved och murstocken hölls varm under eldningssäsongen. Det var självdragsventilationens "motor". Jag antar att huset värms upp på annat sätt idag? Motorn är därmed borta. Jag skulle definitivt anlita en ventilationstekniker som kalibrerar in anläggningen efter era nuvarande hemförhållanden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.