Jag lägger nu om taket till falsat. Har därför tänkt förbereda inför kommande FTX-installation genom att montera takhuv för friskluft (och avluft).
Placeringen jag tänkt mig är markerad med en ring (yttermåtten på huset är 10 x 10 meter). Svarta rektangeln är skorstenen där jag kommer elda ganska mycket vintertid. Är därför lite orolig över röklukt i huset. Problemet är att taket är valmat så någon gavel finns inte att sätta ventiler på.
Har också funderat på att sätta ventiler i husgrunden men är rädd för att det då istället kan komma in lukter när man klipper gräset och liknande.
Vad säger forumets samlade kompetens? Gör jag bort mig i denna placering?
Placeringen jag tänkt mig är markerad med en ring (yttermåtten på huset är 10 x 10 meter). Svarta rektangeln är skorstenen där jag kommer elda ganska mycket vintertid. Är därför lite orolig över röklukt i huset. Problemet är att taket är valmat så någon gavel finns inte att sätta ventiler på.
Har också funderat på att sätta ventiler i husgrunden men är rädd för att det då istället kan komma in lukter när man klipper gräset och liknande.
Vad säger forumets samlade kompetens? Gör jag bort mig i denna placering?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte ta tilluften en bit ner på fasaden,
dit skorstensröken inte når?
Det är ju självklart att när du eldar, och vindriktningen är olycklig,
kommer du att få in rök i ventilationssystemet.
Hur allvarligt detta är beror naturligtvis på hur vindarna blåser normalt.
//KoW
dit skorstensröken inte når?
Det är ju självklart att när du eldar, och vindriktningen är olycklig,
kommer du att få in rök i ventilationssystemet.
Hur allvarligt detta är beror naturligtvis på hur vindarna blåser normalt.
//KoW
Kan det inte vara bra att sätta friskluftsintaget där det är lite svalare luft än på taket och i söderläge? Baksidan på huset så har du lite nytta av det på sommaren där det förhoppningsvis är lite svalare luft...
Klicka här för att svara

