Jag lägger nu om taket till falsat. Har därför tänkt förbereda inför kommande FTX-installation genom att montera takhuv för friskluft (och avluft).

Placeringen jag tänkt mig är markerad med en ring (yttermåtten på huset är 10 x 10 meter). Svarta rektangeln är skorstenen där jag kommer elda ganska mycket vintertid. Är därför lite orolig över röklukt i huset. Problemet är att taket är valmat så någon gavel finns inte att sätta ventiler på.

Har också funderat på att sätta ventiler i husgrunden men är rädd för att det då istället kan komma in lukter när man klipper gräset och liknande.

Vad säger forumets samlade kompetens? Gör jag bort mig i denna placering?
 
  • tak_4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte ta tilluften en bit ner på fasaden,
dit skorstensröken inte når?

Det är ju självklart att när du eldar, och vindriktningen är olycklig,
kommer du att få in rök i ventilationssystemet.

Hur allvarligt detta är beror naturligtvis på hur vindarna blåser normalt.

//KoW
 
Kan det inte vara bra att sätta friskluftsintaget där det är lite svalare luft än på taket och i söderläge? Baksidan på huset så har du lite nytta av det på sommaren där det förhoppningsvis är lite svalare luft...
 
Jag har avluft på taket (plåthuv) och inluften tas via ett galler som sitter i takfotspanelen - vi har inga problem med varken röklukt eller "gräslukt" - kan ju såklart bero på lokala fårhållanden...

/F
 
Får tacka för synpunkterna. Inser att jag köpt en combihuv i okynne :(... jag vill inte ha in röklukt så jag får helt enkelt fundera vidare på att sätta en vägghuv någonstans.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.